Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først drev han forholdsvis for seg selv, denne rare italieneren. Med et lite verksted ikke langt fra Genève. For han gjorde tidlig sveitser av seg, som smart racingmekaniker for Filipinetti og da det tok slutt startet han med å bygge egne sportsbiler og replikaer av kjente sportsracere. Startet skole Derfor stiller han alltid med 20 blide studenter sammen med et antall drømmebiler på Genève-utstillingene hvert år nå. Også i år. Reprise Men det var mye racing dette året. En bil som het Rush var et gjensyn med Formel 1 biler fra 60-og 70-årene, drevet av en Audi V8 motor med en fem trinns manuell. 775 kg, men med skikkelig opphengning, dekk og bremser – den kan sikkert gjøre racing-runder som slett ikke er noe å skamme seg over, den. Futuristisk racer En vekt på 950 kg antyder kanskje også at det ikke der de kjappe akselerasjonene man har satset mest på her. Så, rundt hjørnet, Årets Ferrari-drøm. Han har alltid et-eller-annet Ferrari med her. Denne gangen har han tatt en gammel Mondial og har bygd om det meste av det som syns. Som vanlig er jeg ikke helt overbevist om at Ferrari-designene hans er bedre enn originalene. Men de er i hvert fall originalere enn originalene. Hans 4x4+2 går det imidlertid ikke an å klage på, på noen måte. Ekstremt original, ganske smart og umiskjennelig Sbarro. Tar noe kjent Man tar noe velkjent, gjør det fullstendig ukjent, men har en ny, god og original ide i bånn. Her er den smarte ideen «+2» i modellnavnet. Det er selvfølgelig de to reservehjulene – et på hva siden, midt på bilen. Her er det også noe elektrisk inne i bildet. Dels for å heve og senke hjulene, men også for eventuelt å kunne drive dem. Så enten kan de brukes som jekk – press et hjul ned og hele bilsiden løftes – eller de kan brukes som ekstra drivhjul i ekstra problematisk terreng. Ikke det samme uten God læring for studentene. Og som siste element i år. En av de to siste Ford GT 40-replicaene han skal bygge, med chassisnummer som stammer tilbake fra den tiden Scuderia Filipinetti kjørte GT 40 for alvor. Dette er små kunstverk, med kvaliteter som helt tilsvarer originalenes. Noen timer tidligere hadde jeg sett en av de gamle Sbarro GT 40-bilene. Hadde det ikke vært for at jeg kjente eieren og historien ville jeg hatt problemer med å avgjøre om dette var en «ekte» eller en replika. Også disse to han bygger nå får Holman Moody bygde V-åttere, den ene blir kupe og den andre en roadster. Genève hadde ikke vært det samme uten.
|