Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tysk humor. Det finnes mange myter om tysk humor – ikke minst myten om at tyskerne ikke har det. Det er helt feil. Tegneserien Nichlustig er et godt bevis på det motsatte, for eksempel. Eller sketch-serien Knallerfrauen med Martina Hill. Og hva med reklameplakatene på Frankfurt flyplass som annonserer med «ta de beste plassene» i parkeringshuset, og bruker fordommen om at tyskerne alltid er tidlig ved bassenget i Syden og legger håndduken sin på solsengene? Glimrende. Og Mercedes da. De har faktisk godt med humor selv. Akkurat som navnet Nichlustig – som bokstavelig talt betyr «ikke morsomt» – er det med en solid dose selvironi at Mercedes lanserte A-klassen med en diger tre-elg på plass. Symbolikken? Den første A-klassen ble verdensberømt (eller verdensberyktet?) da den veltet i Teknikens Världs kjente elgtest, og dermed ble den første bilen med ESP som standardutstyr (skyt meg ikke om jeg tar feil – verdens første-påstander er skumle). Totalt sett tjente nok Mercedes på hele oppstyret. Elg-vits? - Hey, Mercedes! sier jeg mens jeg ratter rundt på kroatiske landeveier. -Hva kan jeg hjelpe deg med? svarer hun. - Fortell meg en vits! Nå er jeg spent. Blir det en elg-vits? Kanskje et tørt britisk ordspill? Hmm. Mercedesen svarer: - Nei, jeg er for opptatt med å se på veien. Okei. Der var vi tilbake til den tyske hverdagen igjen, ja. Siri-teknologi (Fun fact: Det er selskapet Nuance som står bak stemmegjenkjenningen i MBUX. Det var de som sto bak teknologien til Apples Siri også.) Fryser du? Da kan du fortelle bilen det, så justerer den temperaturen. I stedet for at du må lære deg konkrete kommandoer, lærer systemet fortløpende basert på de beskjeder du måtte finne på å gi. «Jeg fryser», «det er kaldt her», «skru opp varmen», og så videre. Jeg skal ikke gå altfor dypt inn i selve MBUX her – det meste som er nytt kan du lese i denne artikkelen – men la meg bare si at det fungerer veldig godt. Mange smarte løsninger (om enn litt mange undermenyer) og en touchpad som fungerer overraskende bra som erstatning for det tradisjonelle styrehjulet Mercedes har brukt til nå. Knapperatt Apropos ratt: Det er hentet fra nye S-klasse, og er kanskje interiørets svakeste punkt. Knappebombardementet gjør ikke den praktiske bruken noen tjenester, og det at de har flyttet cruise control-styringen til rattknapper i stedet for en dedikert spak, er en grov feilvurdering i mine øyne. Heldigvis er primærfunksjonen til rattet ganske fornøyelig, nemlig å styre bilen. Plattformen til nye A-klasse er en modifisert utgave av den utgående A-klassens, med litt lengre akselavstand for bedre plass og komfort. Dette var to av de største ankepunktene til utgående modell, sammen med et gammeldags interiør, og det er tydelig at det er her Mercedes har lagt innsatsen. Plassen i baksetet er bedre enn før, og innlastingen til bagasjerommet er gjort bredere. Samtidig er kjørekomforten på et mye høyere nivå, både fra understell og støy. Støynivået har gått fra småbil-typisk til Mercedes-typisk. Det er et stort løft. Tre motorer A200 er nok midt i smørøyet for norske forhold. Fartsressursene er godkjent, men selv med 163 hestekrefter føles den ikke overveldende sprek. Kanskje er det fordi den økte komforten blender fartsfølelsen noe. Den særdeles uinspirerende motorlyden hjelper heller ikke. Den høres japansk ut. A250 kan ikke bare skryte av hele 224 hestekrefter, men også skikkelig multi-link bakstilling. De andre motorene må nøye seg med torsjonsstag. Likevel: Det er ikke veldig mye forskjell i kjørefølelsen på de to understellene. Litt fastere returdemping på A250-en, ja – men ikke nok til at dette skal være utløsende grunn til å bruke de 90.000 kronene en 250 koster over 200-en. Legg til at A200 i sommermånedene nå koster 399.900 som introduksjonstilbud i påvente av en A180 (kommer til høsten), allerede godt utstyrt, så er det lett å skjønne at dette er veien å gå for de som vil ha A-klasse. A-klasse revolusjonerer ikke denne bilklassen, men MBUX-systemet overbeviser kraftig og komfortnivået i Mercedes’ minstemann har fått et solid løft. -- Spørsmål fra dere lesere: Hva vet vi om AMG-utgavene? Kommer det en CLA, og når? Blir det elektrifiserte A-klasser? --
|