Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Totalt 70 kontrollører fra utekontrollseksjonen for Statens Vegvesen region Øst var på plass for faglig påfyll på Vålerbanen i forrige uke. Seksjonssamlingen gikk over to dager. Nye lysregler Forslaget innebærer at den gjeldende begrensningen om maksimalt fire fjernlys på bil, og begrensningene i lysstyrke, fjernes. Dette vil åpne for å kunne installere sterkere og bedre lys, og bruk av ny lysteknologi. I tillegg fikk kontrollørene en innføring i hvordan et dekk er bygd opp, og spesielle ting de bør se etter under kontroll. – Her har vi samlet alle utekontrollører og foretakskontrollører på en plass, forteller fagleder ved utekontroll Hedmark, Geir Thomas Finstad til YrkesBil.no. – Først har vi hatt en dag med innlegg fra Vegdirektoratet og politijurister. Og i dag er vi samlet på Vålerbanen hvor vi skal prøvekjøre forskjellige lastebiler, fortsetter han. De fem store – De er her for å gi informasjon om de ulike kjøretøyene. I tillegg har vi lagt inn litt prøvekjøring, sier faglederen. Dekkimportører og forhandlere var også på plass for å gi vegvesenet en innføring i nyutviklingen på dekk. – Dette har vi gjort for at vi skal få innblikk i det nye som skjer i bransjen. Kontrollørene har vært veldig fornøyd med å få prøve de nye kjøretøyene, og få ny og nyttig informasjon som hjelper dem i en kontrollsituasjon. Vi ønsker også å følge med i utviklingen og bli sterkere faglig sett, forteller faglederen. En jevnlig greie – Prøvekjøringen var grei å få med seg siden vi er nødt til å kjøre bilen ut og inn av kontrollhallen. I tillegg får vi en forståelse av førermiljøet sjåføren er i, påpeker Finstad. Daglig leder hos Norsk Dekkretur, Jon-Erik Ludvigsen, og "dekkguru" Frank Larsen ga en innføring i dekkets oppbygning og de ulike merkingene som finnes. – Alt var lagt til rette for en god faglig utvikling her på Vålerbanen, og dette letter kontrollsituasjonen for oss og de vi kontrollerer når vi holder oss oppdatert, avslutter han. **Du kan lese mer om dypdykkene innen dekk og lys i kommende utgaver av YrkesBil. Ikke abonnent? Bli det her!**
|