img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Nye G-klasse prøvekjørt
Joda, denne bilen er faktisk helt ny. Vi har prøvekjørt nye Mercedes-Benz G-klasse.

Hva er dette?
Dette er G-wagen! Det er få biler så mange nordmenn har vært involvert med på en eller annen måte. Gjennom mange års tjeneste i det norske forsvaret har G-wagen vært en stabil faktor (om enn ikke universalt likt av alle i kongens klær) både her til lands og utenfor.

G-wagen var opprinnelig et militærbil-prosjekt initiert av den daværende sjahen av Iran, og i 1979 var bilen klar for sivil bruk. Gjennom årene har G-wagen gjennomgått en rekke oppgraderinger, den største kom i 1990 med generasjon G463. Det er 463-en som endelig blir avløst av den nye G-wagen nå – døpt W464.

Den ser jo ut som før?
Ja, det er riktig – og selvsagt helt bevisst. Det er noe med G-wagen som gjør at den treffer midt i hjerterota til mange. Den kantede designen gir et uttrykk for noe som er pragmatisk, effektivt og jordnært, og dette ville ikke Mercedes rote til da de skulle lansere en helt ny modell.

Men den er helt ny?
Ja, den er helt ny. Det vil si; dørhåndtakene, dekselet for reservehjulet og spylerdysene for frontlyktene er beholdt fra den forrige – om ikke annet av rene nostalgiske grunner. Den umiskjennelige klunke-lyden når dørene lukkes er i aller høyeste grad fortsatt til stede, og bærer alene mye av karakteren til G-wagen. Anti-soft-close, rett og slett.

Selv om oppskriften er velkjent – rammebygg, tre differensialsperrer, kantete karosseri og så videre – er alle komponenter nye. En av offroad-ingeniørene til Mercedes bekrefter at selv diffsperrene er nyutviklede.

Hva slags motorer kan man få?
Er du vant til militær-G-ene har du kanskje ikke minner om en bil som er særlig rask. Men nye G-wagen er det. For til lansering er det to motorer som er tilgjengelig, begge V8-ere.

I G500 snakker vi om 422 hestekrefter, men den nesten samme motoren i AMG G63 er skremt opp til 585 hestekrefter. Det er nok til å få bilen til å steile når det gis full pinne fra lav fart.

Begge motorene er på fire liter, og deler blokk og turbokonfigurasjon med sneglehusene plassert «inni» V-sporet mellom sylinderbankene – men AMG-motoren har naturligvis en del egne løsninger for å med rette kunne kalle seg en AMG-motor.

AMG-en har dessuten sidepipes med endestusser som stikker ut foran bakhjulene. Kult.

Men kjører den noe bedre enn før?
Absolutt! Mye av den verste kassefølelsen er dempet. Krenger det i svinger? Javisst, og styringen er i beste fall bare «OK», selv i AMG-en. Men den føles ikke like høy og smal som forgjengeren.

Støyen fra motor og vei er i all hovedsak filtrert helt ut, men vindstøyen er bare nødt til å bli noe sjenerende på en slik kasse – det kantete karosseriet lager så mye turbulens at bilen nærmest burde være forbudt å kjøre i nærheten av flyplasser.

Offroad, da?
Denne trives jo omtrent bedre utenfor enn på veien. Med forbedrede angrepsvinkler både foran og bak, i tillegg til økt vadedybde (nå 700 mm) bør ikke litt ujevnt terreng skremme G-wagen særlig. De tre låsbare diffsperrene kombinert med lavgir gjør at G-wagen tar seg opp og ned i områder det knapt er mulig å gå selv.

Hva med plassen?
Dette er fortsatt ikke en veldig stor bil – den bare virker sånn – men baksetepassasjerene har det langt bedre i 464-en sammenlignet med i forgjengeren. Det, kombinert med lemping av hestekraft-avgiften blant annet, har gjort at personbil-utgaven nå står for 50 prosent av norske forhåndsbestillinger på G-wagen.

For å sette det i perspektiv: De siste seks årene har personbilandelen på G-klasse vært fem prosent. Fem!

Bare V8-ere … Dette må da koste skjorta?
Å, ja. Både skjorta og mye av buksa også. Vi snakker drøyt 1,9 millioner for G500 – og 2,5 for AMG G63!

Men, det kommer garantert rimeligere varianter ganske snart. Dieselmotorer er uunngåelig i en slik bil, Mercedes’ nye rekkeseksere finner nok veien inn i 464 før vi vet ordet av det. En G350d høres ut som et deilig verktøy for både business og pleasure.

--

FAKTA Mercedes G-klasse
  G500 AMG G63

Motor:

3982 ccm V8, biturbo 

Effekt:

310 kW (422 hk)
v/5250-5500 o/min.

430 kW (585 hk)
v/6000 o/min. 

Dreiemoment:

610 Nm v/2250-4750 o/min.

850 Nm v/2500-3500 o/min.
Drivlinje: 9A, firehjulsdrift 9A (twin-clutch), firehjulsdrift

Mål LxBxH:

481x193x196 cm

487x198x196

Akselavstand:

289,0 cm

Egenvekt:

2429 kg

2485 kg

Tillatt totalvekt:

3150 kg

3200 kg

Bagasjerom:

454-1941 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

5,9 sek.

4,5 sek.

Toppfart:

210 km/t

220 km/t*

Snittforbruk
(oppgitt NEDC):

1,15 l/mil

13,1 l/mil

CO2:

263 g/km

299 g/km

Pris fra:

kr. 1.942.900 (personbil
kr. 1.397.900 (varebil)

kr. 2.532.900 (personbil)
kr. 1.857.900 (varebil)

*: Kan økes til 240 km/t med AMG Driver's Package


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer