img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Diesel-gate helt til topps
Nå gidder ikke amerikanerne vente lenger på at tysk rettsvesen skal få ut fingeren. De peker rett på den gamle sjefen, Martin Winterkorn (bildet), og sier at han var så skyldig at de har utstedt arrestordre på ham. Det kan skape interessante situasjoner.

«Volkswagen må i fremtiden bli ærligere, mer åpen, sannferdig – med ett ord: mer anstendig» sa den nye VW-toppen, Herbert Diess, til de mange fremmøtte på konsernets generalforsamling i Berlin torsdag.

Det var akkurat som ventet.

Det var akkurat som ventet at det ikke ble noe aksjonæropprør nå heller. De litt kontroversielle forslagene om å kaste Wolfgang Porsche fra styret og si nei til å velge inn Marianne Heiss (håndplukket av VW-ledelsen), ble ikke fulgt opp.

Ikke akkurat noen bombe, Porsche-Piëch familien, Qatar og Niedersachsen – der Volkswagen ligger – har rundt 90 % av alle stemmene!

Og selvfølgelig ropte også Institutional Shareholder Services for døve ører akkurat der og da. Et globalt konsulentfirma med et visst renommé som gir VW stryk-karakter på omtrent alle parametere og som stadig minner oss om at bare i Tyskland er det nesten 10.000 dieselrelaterte rettssaker som venter på plass i systemet – pluss tusenvis i resten av verden.

(Du og jeg og «Oljefondet» var en av dem som deltok i søksmålene, allerede for to år siden).

Av en eller annen grunn ventet Statsadvokaten i Detroit til etter at generalforsamlingen var over med å slippe hva som i realiteten er en arrestordre på den gamle sjefen, Martin Winterkorn. Amerikanerne er jo ellers kjent for ganske god timing.

Men anklagen er grei: fordi, påstår juristene, Winterkorn kjente til hele svindelen. 

Til og med USAs justisminister, Jeff Sessions, deltar i koret nå: «de som forsøker å bedra USA må betale dyrt», og det er rettet direkte mot Winterkorn. «Dette komplottet for å omgå USAs lover har forgreninger helt til topps», sa han.

Winterkorn selv har nektet for dette hele veien, og viste faktisk klare tendenser til å ville fortsette som sjef etter at skandalen sprakk. Han måtte nærmest dras ut av toppetasjen – ikke særlig vakkert.

Etter det har Volkswagen påstått at det hele skyltes en liten håndfull ingeniører med bedragerske hensikter.

En rekke europeere som føler seg snytt har gått til sak mot konsernet, men ennå er det ikke noe gjennombrudd i de forhandlingene. (I USA har kundene fått en helt annen type kompensasjon enn i resten av verden).

Imidlertid slapp VW et forsvarsskriv på 329 sider tidligere i år som forsøkte å forklare at Winterkorn ikke var innblandet. Om han var, eller ikke var, gjør nemlig en veldig stor forskjell når det kommer til konsernets egentlige, juridiske ansvar.

Og her snakker vi åpenbart ikke om å oppføre seg «anstendig» som Diess la vekt på.

Nå har imidlertid Statsadvokaten i Detroit samlet alt man vet om det som skjedde etter senhøsten 2015, da det hele sprakk. Kunnskaper også tyske myndigheter sitter på, men som de til nå, med forholdsvis massiv kritikk mot seg, har unnlatt å handle på.

Det er brukt ganske sterke ord i anklageskriftet, men noe av det mest interessante er påstanden om at etter at Winterkorn mottok et PM eller to om de latente problemene, deltok han i et møte den 27. juli 2015 der det ble gitt en full briefing.

Dersom dette stemmer har også dagens sjef et problem. Herbert Diess, som da var kommet rett fra BMW, deltok nemlig også på det samme møtet.

Selvfølgelig er ingen skyldig før … osv., men det blir vanskeligere og vanskeligere å tro på den offisielle VW-versjonen, at en liten gruppe ingeniører med bedragersk sinnelag skulle ha klart å finne opp jukse-enheten i 2006, og så klart å montere den på 11 millioner biler uten at noen oppover i systemet hadde visst om det.

Det virker jo enda mindre sannsynlig dersom vi skal tro på Der Spiegels beskrivelse av Volkswagen under Winterkorn: «Et Nord Korea uten straffearbeidsleirene».

PS!
VW-diesel temaet lever fremdeles 24/7. Lørdag kom det informasjoner fra Australia om at VW i en lokal rettssak innrømmet at bilen var utstyrt med en juksefunksjon som endret utslippet fra en fjellbekk-ren «testmodus» til en vanlig møkkete «kundemodus».

Anklageren kaller det en innrømmelse med global betydning.

Og i tysk presse begynte det søndag å versere historier om at VW-konsernet vurderer å gjøre Winterkorn personlig økonomisk ansvarlig for skandalen.

Riktignok tjente han mer enn 100 millioner euro i sin regjeringstid og har 30 millioner i pensjonsrettigheter, men det er allikevel et stykke til – for eksempel – de mer enn 25 milliarder dollar VW så langt har betalt i straff, utbedringer og erstatninger for 580.000 møkkete biler i USA.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer