img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Nedsnobbet luksusbil
Volkswagen Touareg er merkets definitive flaggskip. En bil for deg som vil ha stor SUV med stor motor, uten å vise det frem til alle.

Hva er dette?
Jo, dette er det VW definerer som sin eneste premium-bil: Touareg. Bygget på plattformen til Audi Q7, Porsche Cayenne, Bentley Bentayga og Lamborghini Urus (helt sant!) er dette en bil for de som vil ha et snev av snobberi, uten å vise det.

Det vil si: Den er ikke helt anonym, denne bilen. I hvert fall ikke forfra. Den svære grillen som sprer seg ut som vinger og nærmest gjennom lyktene er VWs nye ansikt, slik vi også kjenner det fra Arteon. Bakfra er den langt mer generisk, men av alle de store SUV-ene bygget på denne MLB Evo-plattformen er Touareg, i mine øyne, den desidert peneste.

- Denne bilen byger vi for å vise hva Volkswagen er i stand til, sier Martin Hube, talsmann for Volkswagens store modeller.

Touareg blir kun å få som fem-seter. Er du avhengig av en tredje seterad finnes det det nok av biler med det, mener VW – og er nok samtidig redd for å kannibalisere andre produkter i porteføljen, som nevnte Q7, for eksempel.

Hva gjemmer seg under panseret?
Her finner vi i første rekke kun V6-ere, og aller først er det 3-liters diesel det er snakk om med enten 231 eller 286 hestekrefter. En 340-hesters V6-bensin kommer etter hvert – det samme gjør en 421-hesters V8-diesel.

Hva med hybrid, for å gjøre den enda mer attraktiv for det norske markedet?

- Hybrid vurderes, og en avgjørelse vil bli tatt i oktober, sier Hube.

- Spørsmålet er egentlig om vi skal gå for en 3-liters V6-motor slik som i Porsche Cayenne eller en 2-liter slik som i Touareg-hybriden vi har i Kina.

Bensinmotor blir det uansett, for dieselmotor blir for dyrt, skal vi tro Hube. TDI-hybriden vi kjenner fra Q7 e-tron er dermed utelukket.

- Vi vet at europeiske kunder er opptatt av muligheten for å trekke henger, og det er en fordel V6-eren har, sier Hube.

- Samtidig vil en V6-hybrid kunne stjele salg fra de andre produktene i gruppen, og en firesylindret motor passer kanskje bedre med VWs merkevare. Vi har ikke bestemt oss enda, avgjørelsen tas i oktober.

Hvordan oppleves den på veien?
Hube sier VW har gjort mye for at bilen skal være komfortabel, ikke sporty. Det er en god tilnærming til en stor SUV, syns jeg, og de har veldig langt på vei lykkes.

Fra første meter oppleves bilen som avslappende. En bil man føler seg kjent med allerede etter to minutter, men likevel vil ta på en kryss-europeisk langtur bare fordi man kan (og fordi den med snill kjøring har en rekkevidde på langt over tusen kilometer!).

Styringen er naturligvis totalt blottet for direkte tilbakemelding, men med bakhjulsstyring (opptil 5° styrevinkel – det er ganske mye på bakhjulene) føles bilen ekstremt manøvrerbar på trange flater.

Faktisk er svingradiusen til den svære bilen 11,2 meter. En Golf har til sammenligning 11,0 meter …

Som vanlig styrer bakhjulene motsatt av forhjulene i lave hastigheter, og parallelt i høyere hastigheter.

- Vi justerte krysningspunktet for hvilken retning hjulene skal styre til 37 kilometer i timen. Opprinnelig var den 50, men vi følte det ble for aggressivt, sier Hube.

- Det er ikke behov for den type kjøreegenskaper i en SUV på denne størrelsen, og på denne måten unngikk vi «gaffeltruck-følelsen» vi opplevde, sier han.

Støynivået er også veldig lavt, og hele opplevelsen bak rattet er komfort. Setene – skinnseter er standard i Norge – er komfortable, og med litt massasje og kjøling er bilturen komplett.

De 286 hestene gjør at bilen er rask nok, men fordi man er så isolert føles det aldri som at det «tar av». Girkassen er rask, men også litt for glad i å gire ned ved den minste berøring av gassen.

Når du først er bak rattet – hva med interiøret?
Det er liten tvil om hva som dominerer inntrykket visuelt: To store skjermer tar seg av i praksis all informasjon og håndtering av bilens funksjoner. Et digitalt instrumentpanel på 12 tommer foran rattet, og en 15-tommers hovedskjerm skarpt vinklet mot føreren gjør alt annet.

Så førerorientert er dashbordet at som passasjer følte jeg meg nesten utelatt. For å gjøre justeringer av temperatur og sete må man nesten «titte rundt hjørnet» for å håndtere skjermen.

Denne infotainment-skjermen er det bare Tesla som slår i størrelse, men i grensesnitt syns jeg Volkswagen har overtaket.

Grafikken er sylskarp, 3D-satelittbildene fra Google kommer virkelig til sin rett her, og grensesnittet er veldig tablet-aktig, med en rekke konfigurerbare «fliser» som fyller hovedskjermen. Selv klimastyringen gjøres utelukkende via skjerm her.

De eneste knappene som er igjen styrer kjøremodiene, lysene, nødblinken og lydvolumet (hurra for fysisk volumknapp!).

Skjermen er dessuten belagt med en overflate som er veldig motstandsdyktig mot fingeravtrykk.

Hva berøringsskjermer i bil angår: Dette er min nye favoritt, og gir den nye MMI-løsningen til Audi en ordentlig forigårs-følelse.

Materialkvaliteten er veldig VW, men mer Polo enn Passat. Plasten som er brukt under skjermhøyde er ikke spesielt eksklusiv, og virker veldig komité-styrt. Her skal man ikke utfordre for eksempel Audi på interiørkvalitet, selv om de fint hadde hatt muligheten til det.

Men bilen er vel dyr likevel?
Joda. De norske prisene starter på 863.500 (231 hk), men da er utstyr som LED-matriselys, 4-soners klimaanlegg, rattvarme og radarstyrt cruise control standard.

Ønsker du 286-hesteren starter prisen på 952.900. Et ganske stort påslag, med andre ord, og uten å ha kjørt 231-hesteren ville jeg nok heller lagt pengene i utstyr.

En bil å anbefale? Vel, om du ønsker storbilfølelsen, komforten og mye av teknologien fra en Audi Q7 eller Porsche Cayenne, men ikke ønsker å verken vise det eller bruke så mye penger, så ja. Kjør på.

FAKTA Volkswagen Touareg

Motor:

2967 ccm V6, turbodiesel

Effekt:

210 kW (286 hk)

Dreiemoment:

600 Nm

Drivlinje:

8A, firehjulsdrift

Mål LxBxH:

487x198x170 cm

Akselavstand:

289,4 cm

Egenvekt:

1995 kg

Hengervekt:

3500 kg

Bagasjerom:

810 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

6,1 sek.

Toppfart:

238 km/t

Snittforbruk
(oppgitt NEDC):

0,69 l/mil

CO2:

182 g/km

Pris fra:

kr 863.500


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer