img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
I-Pace leverer varene
OSLO: Endelig er I-Pace kjørt på norsk jord, og inntrykket er veldig bra.

Glem for et øyeblikk at Jaguar I-Pace er en elbil. Se bare på den som en … bil. En bil som treffer midt i det heteste segmentet av alle: Crossover-segmentet. SUV-som-ikke-er-SUV-segmentet.

Se på proporsjonene, den korte snuten, de minimale overhengene, den brå avslutningen på hekken. Det er kanskje ikke tradisjonelt «Jaguarsk», men likevel er det det – på en 21. århundre-måte.

Legg så til at den kjører like bra som en Jaguar skal, den har firehjulsdrift, god plass, mye krefter og et herlig interiør – og du har en vinner.

Uavhengig av fremdriftsteknologi.

At den er elektrisk er jeg nesten villig til å se på som en bonus. Avgiftsfritakene gjør den prismessig veldig interessant (fra 589.950 kroner), og med en ladeeffekt på 100 kW får du potensielt mer strøm for pengene enn for andre biler på hurtigladerne – i hvert fall så lenge laderne kan levere med så høy effekt, og fortsatt har det håpløse pris-per-minutt-systemet som i dag.

Tredje tur
Dette er ikke første gang jeg får oppleve I-Pace fra innsiden. Fra først å få en tur i passasjersetet sammen med drivlinje-sjef Simon Patel, via å få kjøre den i fortsatt kamuflert utgave på isen i Nord-Sverige før vi nå endelig har fått sette oss bak rattet på norsk jord.

Kjøring på isen er en ting, men det er først nå jeg trygt kan slå fast at ja; den kjører faktisk like bra som en Jaguar skal.

Det er ikke nevneverdig mye tilbakemelding som finner veien til fingerspissene via rattet, men styringen er veldig godt vektet og er overraskende kjapp for en såpass stor bil.

Men jeg lar meg imponere enda mer over understellet. Alle de 10 bilene Jaguar har sendt over fra UK til Oslo for å la oss prøve var utstyrt i HSE- eller First Edition-utgave. Adaptivt understell med luftfjæring gjør at denne bilen er fryd å ratte på telehiv-året-rundt-veiene rundt Tyrifjorden.

Det er ikke veldig stor forskjell mellom normal- og sportsinnstillingene på understellet, men responsen fra motorene er litt kvassere i sport. Fysiske knapper ned langs midtkonsollen tar seg av justering av kjøremodi og understell (bilen kan manuelt heves for terrengkjøring, for eksempel).

Bilen svelger unna de verste humpene med bravur. Prototypen jeg fikk sitte på med i fjor virket stivere enn dette, så her har Jaguar gjort en del underveis.

Avhengighetsskapende
De 400 hestene gjør også bilen kjapp. Kommer du fra en bensin- eller dieselmotor vil det voldsomme skyvet uansett hastighet i begynnelsen være uvant, før det så blir nærmest avhengighetsskapende.

Jaguar oppgir selv 480 kilometer rekkevidde etter den nye WLTP-syklusen. Det fikk jeg ikke anledning til å teste fullt ut på den lille stunden jeg hadde til rådighet med bilen, men rekkeviddemåleren sank i bemerkelsesverdig rolig tempo.

Rekkeviddemåleren har fått god plass i det digitale instrumentpanelet, med mindre du velger å kjøre kartvisning i fullskjerm. Funksjonene her er som i andre Jaguar- og Land Rover-modeller med digitale instrumenter, og fungerer veldig bra.

Herlig interiør
Interiøret ellers er Jaguars flotteste i moderne tid. Gode materialer, lekker design og god brukervennlighet. To-skjerm-løsningen for multimedia og klima (som egentlig er fire skjermer, siden hver av de to hjulene til klimaanlegget har en skjerm også) fungerer bra, selv om den ti tommer store hovedskjermen føles litt liten i det store glasspanelet.

Temperaturbryterne skifter funksjon til å styre setevarme og -kjøling ved å trykke på dem, og viftehastighet ved å trekke i dem. Elegant og enkelt.

Responsen i skjermen virket ikke like kjapp som i andre Jaguar-modeller, men det mistenker jeg skyldes at dette er førproduksjonsbiler. De skal være 100 prosent chassis-messig, men programvaren er ikke siste utgave, fikk vi opplyst.

Likevel: Dette er et system som er blant de bedre touch-baserte systemene, og ved å koble opp telefonen din kan du la bilen lære deg å kjenne. Om bilen skjønner at du helst hører på radio på vei til jobb og musikk fra telefonen på vei hjem, vil den starte de nødvendige funksjonene automatisk. Ikke interessert i dette? Da slipper du, helt enkelt.

God plass – og horn!
Plassen i baksetet er veldig bra, og det svære glasstaket gir en luftig følelse. Artig nok har Jaguar valgt å ikke installere gardin til taket, men heller legge en fotokromatisk film på det, slik at det mørkner når det er veldig lyst ute. På den måten blir ikke bilen et «drivhus».

Bagasjeplassen er også bra, og det kantede rommet er enkelt å utnytte. Bagasjerommet foran – av meg selv døpt «froot» for «front boot» – er derimot ikke veldig stort, men fungerer bra til å legge fra seg ladekabelen i. Ladeporten er på venstre forskjerm.

Totalt er inntrykket av I-Pace i Norge veldig bra. Den kjører som en Jaguar skal, den ser herlig ut både ut- og innvendig, og den har rekkevidde og ladehastighet som gjør den godt egnet for langturer.

En ting på tampen: Nå er det 1750 nordmenn som har bestilt I-Pace, såkalte kundebiler. Demobiler, leiebiler og leasingbiler er ikke inkludert. Bestiller du bil i dag må du nok vente til nyåret for levering, men 1500 biler skal være bekreftet å komme til Norge i løpet av 2018.

En siste ting: Er du sykkelentusiast er det ikke nødvendig å gå for hengerfeste for å henge sykkelen på. Et sykkelstativ som bruker de to hullene til tauekrokene på bakfangeren til montering er tilgjengelig. Hva hengerfeste angår får vi opplyst at det neste år ser ut til å bli mulig å bestille I-Pace med fabrikkmontert hengerfeste, med mulighet for å taue 1800 kg.

Ja, og en aller siste ting: Til deg som i I-Pace Owners Club på Facebook lurte på hvordan hornet er på I-Pace, kan jeg melde at den verken «purrer» eller «snerrer», men står til godkjent. Solid lyd!

FAKTA Jaguar I-Pace

Motor:

To permanent-magnet-motorer

Effekt:

294 kW (400 hk)

Drivlinje:

1A, firehjulsdrift

Dreiemoment:

696 Nm

Mål LxBxH:

468x189x155 cm

Akselavstand:

299 cm

Egenvekt:

2133 kg

Tillatt totalvekt:

2640 kg

Maks hengervekt:

750 kg

Bagasjerom:

638-1435 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

4,8 sek.

Toppfart:

200 km/t

Pris fra:

kr. 589.950


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer