Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 6-2018. Historikk Cab-utgaven av 9-3 har naturligvis mye til felles med 9-3-modeller ellers, og motorer, girkasser og plattform generelt deles mellom alle 9-3-er. Gjennom de årene NG 9-3 var på markedet fikk den flere oppgraderinger, og spesielt ansiktsløftningen i 2008 er merkbar. Da fikk bilen en helt ny front, med skarpere design. Året før ble interiøret oppgradert med flere GM-generelle detaljer, blant annet klimakontroll og multimedieanlegg. Det siste til glede for de som vil bytte det ut selv – tidligere NG 9-3-modeller har et fiberoptisk anlegg som er langt vanskeligere å gjøre noe med selv. Et kjent problem med 9-3 er knekte fjærer. Let også etter rust i hjulbuer – også vanlig på 9-3. Før kjøp, sørg for å starte motoren når den er helt kald. Fargen på eksosen er en fin indikator på om motoren går som den skal. Blå eller svart eksos tyder som regel på problemer. Taket opereres elektrisk, og sjekk her at det beveger seg som det skal. Deler til 9-3 er sjeldent noe problem å få tak i – den deler en del understells- og hjul-komponenter med Opel Vectra, blant annet – men deler til cab-taket kan være litt vanskeligere å finne enn andre mekaniske deler. Sjekk også at selve taket er uten rifter og skader. Karosserideler kan også være en utfordring. Drivlinjer En 2,8-liters turbo-V6 i forskjellige effektutgaver var største motor i 9-3, men generelt ville jeg holdt meg til 2-literne. En 210-hester gir mer enn nok sprut til den kjøringen 9-3 cab innbyr til. Både manuelle og automatiske girkasser var tilgjengelig. Mange valgte automat i 9-3 ettersom det var en relativt dyr bil, men ikke vær redd for å velge manuelt gir. 9-3 cab ble også levert med dieselmotor, men den passer ikke bilen i nærheten så godt som en bensinturbo. +/- + Fabelaktige seter - Ikke spesielt sporty kjøremessig Tilbakeblikk BilNorge 29.9.2008: - Interiøret er imidlertid fortsatt ergonomisk vellykket og du finner deg raskt til rette bak rattet i de sportslige skinnsetene som denne topputstyrte utgaven blir levert med. Bil 7/2003: Sikkerhet ***** (fem stjerner) Saab er kjent for å ta sikkerheten på alvor, og det gjelder også i 9-3 cabriolet. For voksne i forsetene fikk 9-3 cab full pott hos EuroNCAP, og særlig i sidekollisjon utmerket bilen seg positivt. Solide kollisjonsbjelker i dørene får æren for det. Bilen har ikke kollisjonspute til førerens knær, men området under rattet deformerte på en skånsom måte. Fotgjengersikkerheten er som de fleste biler fra denne tiden: Svak. Konkurrentene Audi A4 BMW 3-serie Lexus IS250C Tekst: Odd Erik Skavold Lystad - Foto: Øivind Skar
|