img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Prøvekjørt: Nye Kia Ceed
FARO: Navnet er endret – men ellers er det som før hos Kias kompakt-utfordrer.

Den første Kia Ceed – den gang med navnet cee’d – var bilen som for alvor viste at Kia ønsket å ta store jafs av det europeiske bilmarkedet. Designet, utviklet og bygget i Europa – og også solgt bare her.

Da generasjon to dukket opp var Ceed godt etablert. Med et førerorientert dashbord, en egen 200-hesters GT-variant og tilbakeholden, men likevel tydelig design, var det tydelig at Kia var i støtet.

Nå er tredje generasjon her, og spør du meg har Kia tatt et lite steg tilbake hva gjelder selvtillit og egenart. Kia selv mener at bilen låner designelementer fra den heftige Stinger, men jeg sliter litt med å se det. Innvendig har designen blitt langt mer forsiktig, og hele bilen virker langt mer «komité-designet» enn den forrige.

Det forgjengeren ikke vakte stor begeistring over var derimot kjøreegenskapene. De kunne best beskrives som aldeles anonyme, og det er her – i tillegg til generell teknologi som førerstøttesystemer, naturligvis – Kia har tatt de største stegene.

Biermann-basert
For det Ceed har til felles med Stinger er Albert Biermann, mannen Kia snappet opp fra BMWs M-divisjon. Chassis-utviklingen på Ceed er gjort på europeiske veier. Landeveiene i Eifel-området kombinert med ekstra testing på britiske ruskeveier har sørget for en bil som har overraskende god naturlig balanse i chassiset.

Ved å skyve karosseriet lengre bak på akslene (bilens lengde og akselavstand er identisk med forgjengeren, men overhengene er flyttet to centimeter bakover) har bilen gått fra å være dvask til mildt inspirerende.

Styringen bobler ikke av følelse akkurat, men er direkte nok til at det fint går an å kjøre moro-løypa hjem.

Kjøreegenskapene er ikke helt på Ford Focus-nivå, men det er godt over snittet i denne klassen.

Minst er best
Motorutvalget består av to bensinmotorer og to dieselmotorer. Dieselmotorene er begge helt nye 1,6-litere, med enten 115 eller 136 hestekrefter. 136-hesteren er helt ålreit i Ceed. Bråker lite, drar greit og er generelt trivelig, men for meg er det faktisk den minste bensinmotoren som gir den mest inspirerte kjøreturen.

Den 3-sylindrede 1-literen med 120 hestekrefter er ikke like artig som Fords tilsvarende motor, men går veldig stille og drar jevnt gjennom hele turtallsregisteret, med mye mindre turbo-forsinkelse enn Ford-maskinen. Med sekstrinns manuell girkasse har den fornuftig motorvei-utveksling også.

Det er ikke noe gærent med den 140 hester sterke 1,4-literen heller, altså. Vi kjørte den kun med automat – en trivelig dobbelclutch-kasse – men den oppleves ikke som spesielt mye sprekere enn 1-literen. Også denne drar jevnt oppover turtallsregisteret.

Alternative drivlinjer, spør du kanskje? Ja, i første rekke kommer en mild-hybrid (neste år). Den bruker et 48V-system som assisterer dieselmotoren. En eventuell ladbar hybrid eller ren elbil er ikke avgjort.

Det som derimot er bestemt er at bilen kommer i en egen Shooting Brake-utgave som skal speile Ceed-konseptet Kia viste i fjor høst. Denne vil debutere på høstens Paris-utstilling.

Mørkerom
Jeg nevnte interiøret, og for å gå litt mer i detalj kan jeg nevne at det nå er muligheter for kjekke detaljer som kjøling i setene og trådløs lading av mobiltelefonen. Men hvorfor må alt være så mørkt og grått? Skinnsetene – de eneste som kan kombineres med kjøling – er kun å få i svart. Da er interiøret i praksis svart på svart på svart.

Materialkvaliteten er godkjent, men løfter ikke nivået i kompaktklassen. Golf regjerer fortsatt på dette feltet.

Instrumentene er analoge og særdeles lettlest, men de som forventer en tekno-tynget opplevelse bak rattet bør kanskje kikke i andre retninger.

Mye takket være Ceed har Kia løftet sin markedsandel i Europa fra 1,5 prosent i 2008 til 3,0 prosent i 2017, men jeg får litt følelse av at Kia har vært så livredd for å gjøre noen sprell som kan skremme en kunde eller to, at de har tatt en altfor sikker linje – en linje som har gjort Ceed mindre spennende enn den fortjener å være.

En kompetent bil, for all del, men som gjerne kunne sprudlet litt mer design- og interiørmessig.

FAKTA Kia Ceed 1.0 T-GDI

Motor:

3-syl. turbobensinmotor, 998 ccm

Effekt:

88 kW (120 hk) v/6000 o/min.

Dreiemoment:

172 Nm v/1500-4000 o/min.

Mål LxBxH:

431x180x144 cm

Akselavstand:

265,0 cm

Bakkeklaring:

140 mm

Egenvekt:

1222 kg

Tillatt totalvekt:

1800 kg

Maks hengervekt:

600 kg

Bagasjerom:

395-1291 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

11,1 sek.

Toppfart:

190 km/t

Snittforbruk (WLTP):

0,54 l/mil

CO2 (WLTP):

122 g/km

Pris fra:

Ikke offisielt klar, men vi antar
fra rundt 270.000 kroner.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer