img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Fiat 500e: Glimrende by-elbil
Fiat 500e skulle egentlig ikke selges her i Norge, men når folket vil ha elbiler, skal de få elbiler.

Fiat 500e er en merkelig liten doning. Den er bygget i Mexico og utelukkende solgt i California og Oregon. Den ser ut som en helt ordinær 500 (med litt styling), men under skallet finner du ikke mye som minner om de 500-ene vi har vært vant til her i Europa.

Her er bensintanken erstattet med et 24 kWh batteri og bensinmotoren kastet ut til fordel for en 111-hesters elmotor.

Solid bygget
Det er lett å tenke at siden dette er en bil bygget kun for å nå noen utslippskrav i USA (såkalt «compliance car») og solgt med tap på over hundre tusen kroner per bil, vil den være bygget med minste motstands vei og dermed være ganske dårlig i utførelsen.

Men slik er det heldigvis ikke. Fra første sekund virker 500e veldig helstøpt. El-Fiaten har fått et digitalt instrumentpanel, og et lite «pling» når nøkkelen vris om indikerer at bilen er klar til kjøring.

Girspaken er erstattet med fire trykknapper, og med et trykk på D er det bare å legge i vei. Med 90 prosent batterikapasitet indikerer bilen en gjenværende rekkevidde på 170 kilometer, men det tar ikke mange minuttene før den justerer seg selv til rundt 130. Det virker langt mer realistisk.

Under normale, halvveis sommerlige forhold ser det ut til at en 500e fint klarer 13-14 mil før den begynner å klage. Ikke en skikkelig langtursbil, med andre ord. Den har heller ikke støtte for hurtiglading.

Spinner fort
Med unntak av Abarth-utgavene må dette være den kjekkeste 500-varianten. Batterivekten gjør at bilen føles godt plantet på veien, og komforten er overraskende god. Både støy og vibrasjoner er i praksis fraværende.

Med følsom høyrefot skyter bilen ut av lyskryssene også. Jeg sier «følsom», for er du litt hissig på pedalen spinner den fort – spesielt på vått underlag.

Til bykjøring er bilen perfekt. De kompakte dimensjonene gjør den til en fryd å parkere, og det er bare når du kikker over skulderen til venstre (for eksempel for å legge deg ut i hurtigfila) at utsynet blokkeres noe.

Naturligvis har litt interiør- og bagasjeplass blitt ofret på sjarmdesignens alter, men til bybruk gjør det lite.

USA-kompromisser
At bilen er hentet fra USA gjør naturligvis at den har et par utfordringer. DAB-radio kan du bare glemme, og multimedieløsningen i vår testbil minnet meg om biler fra 20-30 år tilbake. Den har handsfree over Bluetooth, men ikke musikkavspilling – da er det bare å plugge i telefonen med minijack-kabel.

Biler fra 2017 og senere har fått samme innvendige ansiktsløftning som andre 500-modeller. Det betyr et langt mer moderne multimediesystem.

Utrolig nok har bilen varmeseter, men varmeapparatet virker ikke å være det mest effektive.

At datoformatet i instrumentskjermen er måned/dag/år er ikke en utfordring i seg selv  bare et klassisk idiosynkratisk USA-trekk.

Det morsomste med bilen er riktignok prisen. For et pent eksemplar er rundt 150.000 kroner realistisk, for en facelift-modell med veldig lite kilometer på telleren snakker vi rundt 175.000. Vi lånte bil av forhandleren Autovia, som gir fem års garanti fra førstegangsregistrering i Norge.

En ny Smart Fortwo koster omtrent det samme (fra 170.000), men er langt mindre praktisk og har samtidig kortere faktisk rekkevidde enn 500e.

Mitsubishi i-Miev koster 150.000 – men seriøst, står valget mellom en i-Miev eller en 500e er jeg ikke i tvil: Jeg går for den elektriske Amerika-italieneren!

FAKTA Fiat 500e

Motor:

Permanent-magnet elmotor

Effekt:

84 kW (111 hk)

Dreiemoment:

199 Nm

Mål LxBxH:

361x162x152 cm

Aks. 0-100 km/t:

Ca 9 sek.

Rekkevidde (EPA):

135 km

Pris fra:

Ca 130.000


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer