img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Opels anonyme Astra
Siste generasjon av Opel Astra tok Europa med storm og ble valgt til Årets Bil i 2016. Deretter startet nedturen. Så hva skjedde?

Jeg er ikke sikker på om det bare er den norske Opel-organisasjonens manglende påtrykk som forklarer nedgangen, for salget av Opel Astra faller over hele Europa.

Kan svaret være så enkelt som at Opels nye eier, franske PSA, egentlig ikke ønsker å satse tungt på en bilmodell som i all hovedsak linkes til GM både i USA og Korea og ikke har et eneste PSA-element i seg? Jeg bare spør?

Jeg mener bestemt at årsaken til salgsdroppet ikke er å finne i selve bilen. Selv om den verken er hybrid eller ladbar, men kun en helt vanlig kombibil i C-klassen, er Astra fullt på høyde med andre kompaktbiler med bensin/dieselmotor.

Lett å like
For meg er Astra lett å like, den kjører bra, ser bra ut og leveres omfattende utstyrt i Norge.

Denne gangen har jeg kjørt toppmodellen med 200 hk tatt ut av 1,6 liters motorvolum og med 300 Nm i moment.

Hadde det ikke vært for de to eksosrørene kunne dette vært en hvilken som helst Astra. Og det er den jo for så vidt også. Bare litt raskere til 100 (Med automatgir: 7,2 sekunder istedenfor 8,9) og litt høyere toppfart (235 km/t mot 210 km/t).

Cruiser
Astra 1,6 turbo vil jeg kalle en typisk kompakt-cruiser, og selv i sportsmodus er den ikke vesentlig mer sportslig enn varianten med 50 hk mindre effekt.

Det jeg prøver å si er at selv om 50 hk ekstra alltid gjør livet på veiene morsommere, er jeg ikke sikker på om jeg vil forsvare tillegget på 60.000 kroner sammenliknet med prisen på 150 hk-varianten når 45.000 av dem tross alt går rett i statskassen i form av forhøyet CO2-komponent i engangsavgiften.

For de resterende 15.000 kronene inkluderer Opel i tillegg til motoren også 18 tommer store felger, helt svart interiør, EGR sportsseter med seteputeforlenger, minne for posisjonen og i denne bilen også massasje i førersetet.

I det hele tatt vil mange sitte svært godt i Astra, og selv om taket bak skrår en del inn mot midten, er det selv for dem med litt over middels høyde plass til hodet.

Konservativ.
Det jeg ikke liker med Astra er de små instrumentene. Det ser gammeldags ut i en skjermbasert instrumentverden.

Opel kombinerer berøringsskjerm for flere viktige funksjoner med knapper for klimaregulering, setevarme, setekjøling og varme i rattet. Fordi jeg ikke er altfor glad i berøringsskjermer, synes jeg Opels konservativt funksjonelle blandingen fungerer greit.

Det kunne med fordel vært noen flere steder å legge fra seg småting som husnøkler etc rundt førerplassen.

Mange av de digitale funksjonene aktiveres på rattet. Men det er en rattknapp jeg gjerne vil fremheve som svært nyttig for alle som er mer opptatt av å beholde førerkortet enn å legge moms på fartsgrensene: styreknappen for bilens aktive cruisekontroll.

Ett trykk, og valgt fart ligger inne. Deretter reguleres valgt fart opp eller ned i trinn på fem kilometer. Avstanden til forankjørende tar naturligvis avstandsradaren seg av, også i køkjøring.

Opels øye leser fartsskiltene og viser til enhver tid gyldig fart. Det samme øyet holder også bilen innen for oppmerkede kjørefelt. Veldig bra. Samspillet mellom disse funksjonene gjør det enkelt å få til god flyt i kjøringen, og enkelt å slå av når veiene innbyr til mer engasjert kjøring.

I bagasjerommet
370 liter oppgitt volum til bagasje der bak er ganske gjennomsnittlig, litt mer enn i Ford Focus og identisk med VW Golf.

Men det forutsetter at du kaster ut den store kassen som i utgangspunktet gir flatt gulv når bakseteryggene legges ned. Med kassen på plass reduseres volumet til 310 liter, som jeg mener er i snaueste laget i denne klassen og i hvert fall om det er små barn i familien.

Jeg er ikke betalt for å forsvare Opels tilstedeværelse med Astra, men det undrer meg at det ikke legges litt mer innsats i å løfte en såpass bra bil. For mange er de elektriske alternativene tross alt ikke rett bil ennå.

 

Opel Astra
1,6 Turbo

Opel Astra
1,4 turbo

Ford Focus
EcoBoost

Motor:

1598 ccm, 4 syl.
bensinturbo

1399 ccm, 4 syl bensinturbo

1498, 4 syl
bensinturbo

Effekt:

147 kW (200 hk)

110 kW (150 hk)

132 kW (182 hk)

Moment:

300 Nm

235 Nm

240 Nm

Gir

6A

6A

6A

Mål LxBxH:

437x187x149 cm

437/187/149 cm

436/182/148 cm

Akselavstand:

266,2 cm

266,2 cm

264,8 med mer

Egenvekt:

1303 kg

1223 kg

1289

Tilhengervekt:

1700 kg

1420 kg

1500 kg

Bagasjerom (VDA):

370-1210 liter

370-1210 liter

363-1148 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,0 sek.

8,9 sek

8,9 sek

Toppfart:

235 km/t

210 km/t

220 km/t

Energiforbruk/100 km

53,68 kWh

48,40 kW

53,68 kW

Snittforbruk (NEDC):

0,61 l/mil

0,55 l/mil

0,61 l/mil

CO2 (NEDC):

141 g/km

127 g/km

140 g/km

Pris fra:

Kr. 394.900

Kr. 334.900

Kr. 357.000

Engangsavgift:

Kr. 125.295

Kr. 81.794

Kr. 122.838

Kilde: OFV

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer