img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Rekkeviddevinner med altfor lang ventetid
Hvis du er blant de 7400 som har avtale og er sikret levering av Hyundai Kona, er det bare å glede seg. Til alle andre: Regn med opp mot et par års ventetid.

Det aller meste er flott med Kona EV, Hyundais elektriske små-SUV. Hadde det ikke vært for ventetiden. For mange er den kun et nesepek til seriøse bilkjøpere.

For var du ikke tidlig ute og fikk et lavt ventenummer, og gjerne skulle hatt en elbil med god rekkevidde, så får du heller snakke med Kia som mot slutten av året er her med Niro EV. Kanskje er deres ventetid kortere, og Niro får identisk drivlinje og samme store batteripakke med 64 kWh kapasitet som Kona.

På grunn av batterikapasiteten, ladefarten, alt utstyret og den relativt hyggelige prisen som starter på 325.000 kroner, inkludert levering, for en godt spekket bil, er det lett å falle for fristelsen og gi Kona EV mer ros enn den strengt tatt fortjener.

Folkeelbilen
Kona EV er tross alt en folkebil hvor massevis av utstyr kompenserer for hardplast og mangel på luksusfølelse inne i bilen. Tilvalg koster heller ikke skjorta: skinnseter (10.000 kroner), soltak (10.000 kroner) og metallic lakk (4500 kroner) som i sum drar prisen opp til rundt 350.000 kroner innen den står parkert hjemme hos deg. I det prisleiet finner du mange elbiler, Opel Ampera-e inkludert.

Jeg er litt opptatt av velværefølelsen inne i bilen, for det er lett å glemme at Kona EV som alle de andre elbilene både er avgifts- og momsfri og derfor egentlig koster det hvite i øyet i land uten bilavgifter.

Fortsatt vil litt tilårskomne elbiler som e-Golf og BMW i3 – selv med halvparten av rekkevidden – være konkurrenter, så om du setter deg inn i de to nevnte vil du forså hvorfor jeg etterlyser litt mindre Korea-bil-følelse.

Stor nok?
Men bevares, jeg sitter greit bak rattet i Kona EV fordi rattet kan reguleres langt nok bakover for mitt vedkommende, sitteputen er lang nok til mine bein og takhøyden foran mer enn god nok til min lange overkropp.

Klaging fra høyvokste som ikke synes det er noe stas å sitte i baksetet på langtur henger naturligvis sammen med at Kona EV ikke er mer enn en stor småbil, eller liten kompaktbil om du vil, altså mindre enn VW Golf som for mange er kompaktklassens referansebil i forhold til plassutnyttelse.

322 liter bagasjerom synes jeg er i snaueste laget, 1114 liter med bakseteryggene nede er greit nok.

Omfattende utstyrt
For utstyrsentusiaster krysser Hyundai av i mange rubrikker med Kona EV. Berøringsskjermen er blant de bedre å betjene og med god skarphet på skjermen, takk og pris for egne knapper til klimaanlegget.

Videre er det flott med ryggekamera, headupdisplay og full LED lyspakke. Jeg blir stadig mer glad i biler med selvkjør på nivå 2 (adaptiv cruisekontroll og aktiv filholder som i det minste holder bilen i kjørefeltet om veimerkingen er god nok).

Giringen skjer via knapper på midtkonsollen akkurat som på «storebror» Ioniq.

Kona har varmepumpe og egen førerfunksjon på varmeapparatet. Takk og pris for kjøling i begge stolene foran og varme i rattet.

Bare 60 kWh batteri
Det bringer meg til batteriet hvor Kona viderefører 60 kWh-hysteriet etter Opel Ampera-e. Begge handler battericeller fra LG Chem og har 204 hk under panseret. Hyundai oppgir 395 Nm i moment.

Effekten betyr ytelser som i en GTI, hvilket gir akselerasjon til 100 på 7,6 sekunder. Nå har riktignok elbilbestselger Nissan Leaf kun 150 hk, men ved forbikjøringer står Leaf igjen som en sinke sammenliknet med Kona EV.

Til tross for ytelsene nekter jeg å henge sportsbegrepet på Kona EV. Derimot synes jeg Hyundai klarer å balansere komfort mot opplevd kjøreglede ganske bra på den snaut 1,7 tonn tunge bilen, minst like godt som Opel i Ampera-e og langt bedre enn Nissan i nye Leaf.

Takk og pris for at Hyundai valgte å droppe den minste batteripakken/motoren (39,2 kWh/139 hk). Fortsatt handler elbillivet i Norge for mange om rekkevidde og ikke så mye annet.

Over 400 km rekkevidde
Og rekkevidden er jo nettopp bilens styrke. Hyundai oppgir 482 km etter den nye og mer realistiske WLTP målenormen som skal gjelde for alle biler registrert etter 1. september i år.

Hyundai lover at Kona ikke skal bruke mer enn 14,3 kWh per 100 kilometer i gjennomsnitt. Med eget testforbruk på 13,7 kWh/100 km bør i det minste 400 km bruksrekkevidde være innen rekkevidde i sommerhalvåret og 200 til 250 km på de sureste vinterdagene.

Det oppgitte forbruket er litt høyere enn for Hyundai Ioniq, men likevel er kona blant elbilene med lavest forbruk. Erfaringer med Ioniq er at den klarer motorveihastigheter med lavere strømforbruk enn nesten alle andre elbiler.

Ikke helt én-pedals-bil
Én pedals funksjon er det store for elbilfolket nå. Det betyr at på maksimal regenerering stopper bilen helt når gasspedalen slippes. På Nissan Leaf styres dette praktisk med en egen knapp mens på Kona må du bruke regenereringsknappen. Akkurat på dette punktet fungerer Leaf bedre.

I Kona EV løftes hurtigladefarten til 100 kW. Med unntak av Tesla har ladefarten for så godt som alle elbiler til nå vært maksimalt 50 kW.

Selv om bare et fåtall ladere per i dag har så høy ladefart, vil mange nye ladere få 120-150 kW ladefart som standard. Fra 50 til 100 kW maksimal ladefart betyr halvering av ladetiden når du er på reise. Ombordladeren svelger unna 7,2 kW strøm, så om du har mulighet for så kraftig veggboks hjemme, lades et tomt batteri opp til fullt i løpet av natten.

Fronten skiller
Hva skiller Kona EV fra den fossile Kona utvendig? Først og fremst fronten og nedre del av støtfangeren. Jeg er ikke helt sikker på om jeg liker den tette plastfronten, men på plussiden noterer jeg at ladeluken sitter der og ikke på siden bak.

De første eksemplarene av Kona EV er på vei til Norge, og kundene får bestilte biler utover høsten. Hvor mange som blir levert i år av de 7400 som var avtalefestet ved inngangen til sommerferien, kan ikke Hyundais markedsdirektør Christian Stenbo svare på.

– Vi er svært glade for den enorme responsen bilen har fått, men samtidig fortvilet over leveringssituasjonen. Men jeg kan love at vi presser på det vi kan for å korte ned på leveringstiden, men samtidig er det viktig også å ha et realistisk forhold til produksjonskapasiteten, sier Stenbo.

Hyundai Kona Electric og utvalgte konkurrenter

 

Hyundai Kona Electric

Nissan Leaf

VW e-Golf

BMW i3

Modell:

Teknikk

Tekna

 

Fully Charged Edition

Motor:

Elektrisk

Elektrisk

Elektrisk

Elektrisk

Effekt:

204 hk

150 hk

136 hk

170 hk

Moment:

395 Nm

320 Nm

290 Nm

250 Nm

Batterikapasitet:

64 kWh

40 kWh

35,8 kWh

33,2 kWh

Forbruk:

14,3 kWh

15,0 kWh

12,7 kWh

12,6 kWh

Rekkevidde (NEDC):

546 km

378 km

300 km

300 km

Hurtigladefart:

100 kW

50 kW

50 kW

50 kW

Mål LxBxH:

418/180/157 cm

449/179/154 cm

427/180/147 cm

401/178/160 cm

Akselavstand:

260 cm

270 cm

263 cm

257 cm

Egenvekt:

1685 kg

1580 kg

1540 kg

1245 kg

Bagasjerom:

352 – 1114 liter

435 l

341 – 1231 l

260 – 1100 l

0-100 km/t:

7,6 sek

Ikke oppgitt

9,1 sek

7,3 sek

Toppfart:

167 km/t

144 km/t

150 km/t

150 km/t

Pris:

Kr. 315.000

Kr. 295.000

Kr. 318.900

Kr. 362.500


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer