img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
69 bilder i galleri
Honda CR-V Mk. 5 på veien
Det er jo akkurat som Honda ikke vil. I Europa solgte de så vidt 75.000 biler første halvår i år. I Norge, snaue 500 og 0,6 % markedsandel. Det er i hvert fall ikke bilenes skyld.

Jeg blir aldri trett av å snakke om en av de første Civicene i Norge. Den eide jeg og den la grunnlaget for en lang kjærlighet som er der enda.

Jeg blir heller ikke trett av å snakke om den siste Civic R jeg har kjørt. Godt over 300 hester og det villigste chassiset du kan tenke deg.

Hvis det finnes en håttere hætsj her i verden, vil jeg helst ikke vite det.

Men jeg blir dørgende trøtt av å snakke om den delen av fabrikken som bestemte seg for å beholde importen for to år siden, da det var noen veldig oppegående folk som var klare til å påta seg Sisyfos-arbeidet.

Etter det har de klart, aktivt virker det som, å kjøre salget helt i bånn – uten tanke på trofaste forhandlere, en solid kundegruppe og en tapper kjerne på kontoret i Drammen.

De har ikke en gang klart å skrive en skikkelig annonse etter en ny Country Manager. Først dukket det opp en, så ble den trukket tilbake og en ny ble formulert som gjorde det enda mindre attraktivt for kompetente folk å søke.

Men jeg håper fremdeles det skal skje et under.

Denne innledningen fordi jeg ikke helt har bestemt meg for hvilken unnskyldning jeg skal bruke. 

Kanskje denne: «Jeg har ventet en stund med å skrive om prøvekjøringen av den ny CR-V fordi jeg ventet på at bilen skulle komme til Norge (det har den ikke) og jeg kunne fortelle om prisen (den kjenner jeg fremdeles ikke)».

Eller jeg kunne prøve meg på: «Jeg syns det er så trist med alt rundt Honda at da jeg kom hjem fra prøvekjøring i Østerrike, ble jeg så deprimert at jeg orket ikke presse ut et ord».

Men jeg tror jeg prøver meg med en litt mer troverdig: «Da jeg kom hjem fra Stockholm og skulle skrive ut om det første møtet med Mercedes EQ og Lexus UX og begynte å lese gjennom spørsmålene fra dere, dukket det opp en haug ubesvarte spørsmål i inn-boksen, og da oppdaget jeg at jeg simpelthen hadde glemt – som jeg lovte – å skrive om den nye CR-V i juli.»

Så her kommer det – fremdeles altså før bil og pris er på plass.

Det har vært CR-V’er i mer enn 20 år – vi har testet dem alle i bladet Bil – og underveis har den vært verdens mest solgte i sitt segment i mange år

I Europa har den stått for 25 % av alt Honda-salget, og i USA selger den så kraftig at en japansk prosjektsjef vi traff ved arrangementet i Østerrike egentlig var på vei til USA for å sjekke kvaliteten på en ny fabrikk (den fjerde?) som skulle bygge denne nye CR-V generasjonen.

Bilen er på mange måter lik den gamle, ved at du setter deg inn i den og kjører en tur, og så går du ut og lurer på hva all begeistringen egentlig dreide seg om.

Men så lever du med den noen timer, og du begynner å merke hvor bra alt egentlig er – udramatisk og lite iøynefallende, men genuint, merkbart bra, og du begynner å skjønne de som på tross av importør og produsent faktisk går ut og kjøper en.

Den nye har en merkbar fordel, den har en litt lengre akselavstand og det betyr mye, særlig i baksetet.

At den også har muligheter for en tredje seterad er kanskje interessant for noen, selv om du skal være en sprek idrettsungdom for å kunne ha glede av den.

Et bagasjerom på nesten 500 liter før du gjør noen som helst med et sett veldig fleksible seter er imidlertid, utrolig nok, mindre enn hos forgjengeren.

Jeg kjørte bare firehjulstrekk – den kommer også med forhjulstrekk, men da bare med manuell (glimrende kasse forresten) som er knyttet til 173 hester. Akkurat den samme motoren yter, av en eller annen obskur grunn, 20 hester mer når CVT-en er koblet til.

Automaten, med manualene under rattet, er grei nok den, og gir en akseptabel imitasjon av en dobbelclutch. I hvert fall inntil du glemmer deg og gir jernet. Den motorstøyen blir veldig uvant, for i normaltilstand er bilen behagelig lydsvak.

Lav støy er en del av det totale komfortbildet, og slik jeg oppfattet det skårer bilen høyt i denne avdelingen.

Kjøremessig også – selv om kjøreegenskapene vel tenderer mer mot trygge og forutsigbare enn festlige. Og det har åpenbart skjedd noe med stabstagene foran og bak, for dette fikk jeg inntrykk av krenget mindre enn brødre og søstre med tilsvarende høyt tyngdepunkt og merkelige vinkel på krengningsakselen.

Og jeg var lenge overbevist om at det ikke var noen elektroniske finesser i opphengningen. Dette er noe Honda har behersket i generasjoner, men så viste det seg at de hadde bygget inn noe som Agile Handling

Da jeg leste nærmere viste det seg at det likevel ikke var chassiset som ble besudlet, det er like rent og mekanisk som alltid. Agile Handling er en utvidelse av den elektroniske stabilitetskontrollen, og her er det masse applaus til Honda igjen.

Gå inn her og sjekk deler av Hondas omfattende tekniske litteratur. De er ikke redd for å utfordre kundene, de regner faktisk med at kundene fremdeles har litt interesse for finesser.  Så får det ikke hjelpe at markedsorganisasjonen ikke har noen interesse av å bringe dette videre.

Dette skrev vi da CR-V debuterte i USA

Hva jeg syns om den nye CR-V’en? Jeg er vel stygt redd for at det bare er gamle kunder som i det hele tatt er interessert i om den kommer, og de vet veldig godt hva de venter på. Jeg kan love at de vil ikke bli skuffet.

Jeg skulle ønske mange andre fikk øynene opp for denne perlen i det raskest voksende segmentet (fremdeles?) men det er vel å sette alt for store krav til en forhandlergruppe som i stor grad blir direkte hemmet av produsentens merkelige krav.

Dette skrev vi da bilen debuterte i Australia

Hvilket bringer meg til utgangspunktet: de spørsmålene jeg ikke har svart på ennå.

Rune lurer på Hybridløsningen – den er ikke ladbar, men den er jo ikke her ennå heller, de har bare antydet tidlig 2019. Når den kommer aner jeg ikke. Ikke den vanlige bensinbilen heller, forresten. 4WD og hengerfester? Ja og ja.

Garanti – blir nok ikke noe Outlander benchmarking her nei. Varme i ratt og baksetet? Ja svarte noen hyggelige teknikere som så ut som de ikke visste hva de svarte på.

Izabela lurer på om det nye hybridsystemet er så avansert som Honda påstår – «det skal jo overgå alt som finnes i dag». 

Har ikke peiling – det var ikke antydning av noe hybrid på denne premieren.  Når det kommer? Aner heller ikke? Det eneste jeg vet er: Ikke ladbart.

Vegard må slå seg til ro med manuelt dersom han nøyer seg med forhjulsdrift. Så du blir nok like oppgitt som forrige gang du prøvde deg.

Morten spør om bensinforbruket men der er jeg helt blank. En formiddags kjøring er jo ikke akkurat noen test. Men fabrikken har jo gitt oss noen NEDC-tall. 0,63/0,66/0,71 avhengig av drivlinje.

Jan A. skal jeg derimot klare: Bedre bakseteplass enn forgjengeren. Kanskje gulvet er like høyt, men du sitter med en annen vinkel på støttene – jeg lover: den er behageligere.

Tilhengervekten lurer han også på (sammen med mange andre): 1500 kg med automat, 2000 med manuelt.

Og så er han redd for dekkstøy for han har en CR-V III som bråker. Dette her er meget bedre isolert, virker som veldig bra NHV-arbeid.

La oss avslutte med Espen som skrev et langt hyggelig brev der han vel egentlig var litt skeptisk til støy han også og han syns det er trist at det sikkert er mange (som han?) norske Honda-eiere som ikke ønsker å kjøpe Honda igjen på grunn av import-organisasjonen.

Og dermed er det jeg som skal få avslutte spørsmålsrunden da, med «Hvorfor virker det helt åpenbart at å selge bil, det er noe dere ikke vil». 

Det fikk jeg ikke noe svar på.

Fakta Honda CR-V

MOTOR:

1,5 l. R4, bensin, turbo.

DRIVLINJE:

M6/CVT, Forhjul/firehjuls-drift

EFFEKT:

173/193 hk, 220/243 Nm

DIMENSJONER:

460/186/168 cm, Akselavst. 266 cm

VEKT:

1500 – 1665 kg.

PRESTASJONER:

0-100 km/t: 9,3/10 sek. 

Toppfart: 

200/210 km/t.

PRIS:

Hvem vet?

KONKURRENTER:

Hele rekka: CX5, Kodiaq, Koleos, Kuga, Outlander, RAV4, Sportage, Tiguan, Tucson, X-Trial og hva de heter alle sammen.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer