img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
93 bilder i galleri
Viktig tilskudd
I fjor solgte Lexus 1000 biler i Norge. Da sier det seg at en ny modell med et realistisk salgsmål på rundt 400 er et viktig tilskudd. Her er det nemlig volum som teller.

Lexus i Europa har et klart mål om å runde 100.000 biler i 2020. De solgte 75.000 i fjor, så det er et stykke igjen. Deres nye urbane luksus, UX, skal hjelpe dem med å nå målet. Så selv Norge kan bidra med noen viktige dråper i et stort hav her.

Selvfølgelig må en liten Lexus være velkommen både for kundene og organisasjonen, spesielt i en fasong slik at den detter rett inn i en av markedets hotteste segmenter. Men så er spørsmålet hvorfor de ventet så lenge.

Den ble vist i konseptform for første gang i Paris for to år siden. Da virket den helt gryteferdig, bortsett fra karosseriet som var en ganske morsom, og ganske brukbar fantasi fra designsenteret i Nice.

Etter det er formen mildnet litt – selv om den fremdeles er full av polariserende detaljer som den typiske grillen og de ganske voldsomme claddingene i kontrastfarger rundt hjulbuene.

Ingen skal være i tvil om at dette er en Lexus. Og enten liker du det, eller så går du til en annen forhandler.

Men det som har hendt på disse to årene er jo at konkurransen har hardnet. Volvo XC40 og Jaguar E-Pace er kommet, BMW X1 er inne i sin generasjon II og ny Audi Q3 er rett rundt hjørnet. Man kan vanskelig si at UX ikke må slåss.

Det den har å slåss med er altså først og fremst et markant utseende.

Den har også et interiør som går uttapå det meste hva angår oppfattet kvalitet, jeg liker betjeningsorganene – de overlater fremdeles mye til gammeldagse brytere, alle innen god rekkevidde slik at du slipper å manøvrer deg fire lag ned i en skjerm-meny.

Dessuten har bilen det jeg opplevde som god plass.

Men akkurat det forstår jeg ikke helt. For etter oppskriften skulle ikke det vært så tydelig. UX er på en måte kjerringa-mot-strømmen her. Den er lenger enn de fleste, men har kortere akselavstand enn mange. Den oppskriften burde bety trangere innvendig, men enorm bagasjeplass.

Jeg oppfatter den altså som stor inni, og når juryen en gang er tilbake tror jeg ikke den vil være overveldet over bagasjerommets størrelse. Ikke kan innvendig plass forklares med større høyde heller, slik at forklaringen kunne være at man sitter i en riktigere vinkel. 

Bilen er nemlig lavere enn mange av de nevnte kolleger.

Det kan selvfølgelig være at jeg har latt meg hypnotisere av det behagelige interiøret, og at jeg ble overveldet av beskrivelsen der materialvalg og detaljarbeider på høyt nivå ble fremhevet.

Og kanskje spesielt da noen av utviklingsfolkene fortalte om interiørskinn bearbeidet med den samme sashiko-teknikken som benyttes til antrekkene for profesjonelle kampsportutøvere i Japan med mønster som for sikkerhets skyld er regnet ut med en presis matematisk formel – jeg trodde imidlertid jeg var immun mot slikt.

Det mekaniske inneholder selvfølgelig også mye strøm. Vi snakker nemlig kun hybrid til Norge, og vi snakker 90 prosent firehjulsdrift. Dermed er det vi i realiteten kunne velge mellom ved en kjapp formiddagskjøring rundt Stockholm, det normale chassiset og det med såkalt sportslig karakter.

Dessuten kunne vi velge mellom to transmisjoner, CVT-automat og CVT automat. Forskjellen var at den ene – i «sports»-utgaven selvfølgelig – brukte manualer under rattet, nyttig, kanskje, dersom du tror du skifter gir bedre enn automaten.

Men det skal denne CVT-kassa ha. Et ekstra tannhjul sørger for ren «mekanisk» transmisjon når du starter og går opp gjennom den første akselerasjonen. Dessuten har den en langt mer positiv skiftefølelse mellom de forskjellige innprogrammerte trinnene. (Litt av et paradoks med trinn i noe som er trinnløst.)

Veiene vi kjørte på var slike at du ikke ville ane om det var forhjuls- eller firehjulsdrift du ble betjent av, selv om jeg går ut fra at bensinforbruket antagelig ville sladret om det.

Men dersom du virkelig tror på hybrid-sannheten – nemlig at økt vekt gir mer effektiv bruk av tilgjengelige drivmidler – er du sannsynligvis ikke interessert i forbruks-forskjellen mellom 2- og 4-hjulsdrift heller.

Motoren virket veldig interessant da jeg leste spesifikasjonene. En skikkelig langslag motor – jeg kan nesten ikke huske sist – og med et oppsiktsvekkende høyt kompresjonsforhold på 14:1. Hallo Mazda Skyactiv-G

Det jeg legger merke til når jeg kjører er at den er vibrasjonsfri og støysvak (med det kan jo være bygget inn noen smarte filtre her også – uansett er det sluttresultatet som teller).

Om den også har så gode seigdragingsegenskaper, som jeg tror jeg opplever, er selvfølgelig helt tull å påstå, det kan jo like godt være den smarte transmisjonen.

Om det er hybridbatteriene som sørger for at den virker rimelig rask er jo også umulig å avgjøre – jeg har jo ikke prøvd den uten. Nulltilhundre på litt under ni er uansett ikke verdt noen store overskrifter.

Ikke kjørelengde på kun elektrisk heller. Det er mulig vi gjorde alt feil, men jeg tror ikke en gang vi kom to kilometer uten forbrenning, så kom det eksos igjen.

Chassiset var utpreget komfortabelt, men for alle dem som fremdeles mener at stivere er såkalt sportsligere og derfor av en eller annen grunn også er bedre, ticker F-versjonen alle boxer.

Du får aktive eller adaptive dempere som virkelig virker, og du har kjøremodus-innstillinger der du virkelig merker forskjeller slik at du kan leke og more deg – selv om du må lene deg ganske langt frem for å finne velger-hjulet (ukarakteristisk for Lexus, der alt ligger så nær). 

Som sagt, kjøre-erfaringene er ikke så omfattende at jeg kan si annet enn at det var innvendige detaljer som forførte meg, detaljer ved kjøreopplevelsen som virket overbevisende, men – som alltid hos Lexus – et eksteriør som jeg ikke klarer å godta.

Selv om – det skal Lexus ha – de er utpreget konsekvente i formspråket sitt. Det er ikke noe smisking her, nei, ikke noe forsøk på å gjøre alle til lags.

Dessuten er jeg, selv om det kanskje kan oppfattes omvendt sexistisk, imponert over den kvinnelige sjefingeniøren og UX-prosjektlederen Chika Kako.

Ikke bare fordi hun kan jobben sin, og har svar på nesten alle spørsmål, har gode rundetider rundt både Suzuka og Fuji Speedway og bruker høyden sin – 161 cm – som argument på hvorfor hun må jobbe ekstra hardt med menneske-maskin forholdet i bilene sine. 

Som kvinne i dette miljøet i Japan er hun forholdsvis enestående. Jeg håper hun er en slags banebryter på dette området, og det hadde jo vært hyggelig for henne om denne nyeste bilen hennes også viste seg som en banebryter for Lexus.

Men så var det dere da. For det var jo noen av dere som lurte på ting i forkant her også:

Axel er en av dem som går i detalj og ikke bare spør om UX vil ha elektronisk diff-sperre – «dette har vært en mangel på Lexus / Toyota tidligere» sier han. I den grad det har vært en mangel vil det nok fortsette å være sånn. UX har ikke antydning av slikt.

Tommy lurer på om bilen får Apple CarPlay. Også her er svaret nei – men jeg opplevde ikke at den manglet noe i infotainment (eller assist-) avdelingene.

Dag er blant flere som snakker om henger, men han spør om man kan få den som 4wd med automat og hengerfeste. Og det kan man, og da vil hengervekten være 750 kg som den er for absolutt alle versjoner.

Og så til alle spørsmål om pris. Den blir ikke kjent før om noen uker, under Paris-utstillingen.  Men et lite hypotetisk regnestykke: Salgsbudsjettet sier 350 biler neste år. Jeg sier 450. Så la oss dette ned på 400.

Mercedes solgte 460 GLA i fjor – og selv om Mercedes-organisasjonen er mye tettere enn Lexus sin, og selv om metaverdien til Mercedes nok er noe høyere enn den Lexus kan skryte på seg, tror jeg disse to bilene kan sammenliknes.

Hvis Lexus skal konkurrere litt på pris kommer den til å legge seg litt under 4matic-prisen til GLA – altså i underkant av 550.000. På den annen side har jeg aldri klart å selge en eneste bil med suksess, så i denne vurderingen ligger det mange forbehold.

Derimot er det nok ganske klart at de første vil være på plass hos forhandlerne et par måneder over nyttår.

Absolutt verdt å vente på før du allikevel mister motet, feiger ut og kjøper en Q3 i stedet.

Fakta Lexus UX 250 h

DIMENSJONER:

450/184/152 cm (L/B/H)

AKSELAVSTAND:

264 cm

VEKT:

1600 kg

MOTOR:

R4, DOHC (Slaglengde: 97,6 mm! Boring: 80,5.)

EFFEKT:

146 hk. v/6000 o/min. (178 hk med hybrideffekten)

DREIEMOMENT:

180 Nm v/4.400 o/min

FORBRUK:

0,45 l/mil, 106 g CO2

AKS 0-100 km/t:

8,7 sek. 

TOPPFART:

177 km/t

PRIS:

Klar i oktober

LIKER:

Oppfattet kvalitet, tekniske finesser.

LIKER IKKE:

Hybrid-overvekten.

KONKURRENTER:

X1, X2, A-Klassen, Q3 XC40, E-Pace


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer