img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
62 bilder i galleri
Her er Audi e-tron, og prisen blir …
Audi har i natt avduket SUV-en nordmenn i tusentall står på venteliste for å kjøpe. Her får dere all viktig informasjon og norske priser.

Audi e-tron har en rekke teknologiske innovasjoner og tilbyr ifølge Audi det beste fra alle verdener.

Så lekser de opp egenskaper som:

  • imponerende kjøreegenskaper med det nyutviklede elektriske quattro firehjulstrekksystemet
  • komfort og premiumfølelse med et lavt støynivå
  • luksuriøst og innovativt interiør
  • imponerende ytelser
  • over 400 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden
  • opptil 150 kW hurtiglading

og for første gang på en produksjonsbil – virtuelle sidespeil.

Dette er ifølge Audi bare noen av årsakene til at Audi e-tron gir en helt spesiell kjøreopplevelse.

To motorer
Bilen får kreftene fra to kraftfulle, men stillegående, elektriske motorer mens en ny generasjon av quattro firehjulstrekk skal besørge grep og dynamiske kjøreegenskaper, samt at den sikrer at bilen til enhver tid distribuerer kreftene optimalt mellom akslene i løpet av et brøkdels sekund.

Blant nøkkelårsakene til de dynamiske egenskapene fremhever Audi at den lave og midtstilte plasseringen av batteriet gir nær 50/50 vektfordeling på akslingene. Batteripakken gir bilen lang rekkevidde, og gjør at den egner seg godt for langturer.

Under mer enn 90 prosent av all bremsing regenereres energi gjennom de elektriske motorene.

Muskler
De to elektriske motorene har en samlet ytelse på tilsammen 265 kW (360 hk), og et dreiememoment på 561 Newtonmeter. Alle kreftene blir tilgjengelig i løpet av et brøkdels sekund når man trykker på gasspedalen.

Skifter man kjøremodus til «sport» og gir bånn gass, aktiveres en egen boost-mode i inntil åtte sekunder. Her leverer motorene hele 300kW (408 hk) og dreiemomentet øker til 664 Nm. Har du dårlig tid, så vit at 0-100 kan gjøres unna på 5,7 sekunder.

(artikkelen fortsetter)

Luftfjæring
Ved kjøring på motorveien senkes bilen med så mye som 26 millimeter for å forbedre stabiliteten og aerodynamikken, noe som bidrar til økt rekkevidde.

I offroad-modus kan bilen heves hele 35 millimeter. Dersom sjåføren også aktiverer Lift-funksjonen i Audi drive select, løftes bilen ytterligere 15 millimeter. Dette, sier Audi, som en demonstrasjon på at e-tron er en fullverdig SUV med eksepsjonell fremkommelighet.

God plass
Det er heller ikke bare når det kommer til ytelser at Audi e-tron imponerer. Mange nordmenn vil være glad for å høre at Audi lover god plass til fem personer og 660 liters bagasjerom (600 liter bak og 60 liter i lasteluken foran for blant annet ladekabler).

Legges baksetene ned øker kapasiteten til 1725 liter. Og en av de mest etterspurte egenskaper fra dere lesere når vi omtaler elbiler: med tilvalg av tilhengerfeste kan Audi e-tron trekke henger med vekt inntil 1800 kilo!

Først ute?
En av e-trons absolutte høydepunkter er ifølge Audi de virtuelle speilene som kan velges som ekstrautstyr.

Jeg er ikke sikker, men det er tydeligvis Audi når de påstår at dette er første gang i historien at slik teknikk blir tilgjengelig på en serieprodusert bil.

Ikke bare bidrar virtuelle speil til mindre luftmotstand og bedre aerodynamikk – det tar også digitalisering til et helt nytt nivå.

(artikkelen fortsetter)

Typisk Audi
Audi e-tron tilbyr både plassen og komforten man kjenner igjen og forventer fra en Audi, kombinert med materialer av høyeste kvalitet.

Blant fordelene fremheves også varierte lademuligheter, med intelligente løsninger for både hjemmelading og langs veien.

Fra navigasjon med ruteplanlegger, som viser optimal reiserute med ladepunktene som krever automatisk betaling ved ladestasjonene, til fjernkontroll via smarttelefonen – er Audi e-tron ekstremt godt sammenkoblet.

Hi-tec
Den helelektriske SUV-en er spekket med avansert teknologi, både når det gjelder kjøring, sikkerhet og assistanse, men også når det kommer til infotainment. Virtual Cockpit, MMI Navigasjon, samt LTE mobildekning og Wi-Fi-hotspot leveres som standard.

I tillegg tilbys i kjent Audi-stil en rekke assistentsystemer. Blant annet er «effektivitets-assistent» standard – et system som bidrar til en energieffektiv kjørestil og automatisk regenerering.

Dersom man velger adaptiv cruise-kontroll, kan systemet også bremse og akselerere bilen på tilsvarende, energieffektive måte.

Snart på veien
Produksjonen av e-tron er allerede i gang, på den CO2-nøytrale fabrikken i Brussel, og de første kundeleveransene vil bli sent i 2018.

Allerede nå har over 5500 nordmenn reservert sin plass i køen for å kjøpe Audi e-tron, og køen øker stadig.

– Vi gleder oss til å ta godt vare på alle kunder i tiden som kommer, sier Elin Sinervo, direktør i Audi Norge.

Audi e-tron, får blant annet følgende standardutstyr i Norge:

  • Stor navigasjon, MMI Navigasjon Pluss
  • Regulerbar luftfjæring foran og bak
  • Forberedelse for Audi Trådløs Lading
  • Cruise control
  • Parkeringssensorer foran og bak
  • 19 tommers aluminiumsfelger
  • Audi Connect
  • To elektriske varmere -oppgradert oppvarmingsfunksjon i kupéen
  • Virtual cockpit
  • Elektrisk bakluke
  • Parkeringssystem foran og bak med omgivelsesvisning
  • LED frontlys

Dette er standardutstyret på innstegsmodellen. Den norske importøren vil også tilby ulike utstyrsversjoner med ferdig sammensatte pakker, i tillegg til skreddersøm, som mange av våre kunder er opptatte av.

Veiledende pris, inklusiv frakt og levering i Oslo, fra: kr 651.900

 

Høydepunkter:

Dimensjoner og tilhengervekt

  • Lengde 4 901 millimeter
  • Bredde 1 935 millimeter
  • Høyde: 1 616 millimeter
  • Akselavstand 2 928 millimeter
  • Bakkeklaring 172 millimeter
  • Tilhengervekt 1 800 kilogram

Batteriinformasjon

  • 95 kWh, 396 volt
  • Batteriets vekt: omlag 700 kilo
  • Batteriets dimensjoner: 2.28 x 1.63 x 0.34 meter
  • Indirekte kjølesystem laget av aluminiumseksjoner som er separate fra cellene
  • Støtsikring ved hjelp av et lukket rammeverk og et tykt gulvpanel
  • Et effektivt varmereguleringssystem med fire kretser og varmepumpe

Lademuligheter

  • Lade på veien: Hurtiglading opptil 150 kW, hjemmelading med 11 or 22 kW (med integrert lader som tilvalg)
  • For Audi-kunder: et kort som aktiverer om lag 80 prosent av alle ladepunkter i Europa; fra 2019 Plug & Charge for automatisk verifisering av bilen på ladestasjonen.
  • Lading hjemme med opptil 11 kW, med mulighet for 22 kW som tilvalg.
  • myAudi-appen lar deg styre blant annet lading, og oppvarming eller kjøling av bilen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer