img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
El-varebil fra Singapore skal gi 330 kilometer rekkevidde
…og etter planen skal Avevai Iona kunne leveres i Europa fra mai neste år.

Aldri hørt om Avevai? Slapp av, det hadde ikke vi heller.

Grunnen er åpenbar: dette er et helt nytt bilmerke, som dukket opp med varebilen Iona på den femte utgaven av elbilmessen Guangzhou International Electric Vehicles Show i Kina som pågår i disse dager (16. til 25 november).

Daimler-konstruksjon
Avevai Iona kan leveres både som varebil under 3,5 tonn og som lett lastebil. Felles for begge er en fullelektrisk drivlinje og lovnader om «rekkevidde som setter en ny standard for elektriske lette nyttekjøretøy».  

Bilen er visstnok designet av Avevais egne folk i Singapore, men om du mener å dra kjensel på kassebilen er du likevel ikke helt på jordet.

Chassiset er nemlig «utviklet ved forsknings- og utviklingsfasiliteter i Stuttgart, i samarbeid med Daimler og Foton», heter det i pressemeldingen, hvor det samtidig forsikres at bilen oppfyller alle europeiske krav.

Det gir dermed ikke spesielt høye odds å tippe at det ligger mye velkjent Sprinter-konstruksjon i bunnen her. 

Avevai opplyser selv at de ble etablert i 2018 av en gruppe mennesker med bakgrunn fra næringer som bilindustrien, luftfart, logistikk og distribusjon, samt IT.

Forretningsgrunnlaget skal være at de ser en voksende etterspørsel fra små og mellomstore selskaper etter elektriske nyttekjøretøy, som følge av økt netthandel og påfølgende distribusjonsbehov, samt økende grad av restriksjoner mot fossilbiler i sentrumsområder.

Lover lang rekkevidde
Varebilen Iona skal leveres med kort (2,93 m) eller lang akselavstand (3,75 m), nyttelast inntil 2.500 kilo og lastevolum på inntil 18 m3. Ikke dårlig. 

100 kW-elmotoren skal gi 170 Nm og en toppfart på 100 kilometer i timen. 

Men det er først når Avevai begynner å snakke om rekkevidde at det begynner å dukke opp mer oppsiktsvekkende tall.

330 kilometer (riktig nok målt med urealistiske NEDC) for 3,5-tonneren og 300 kilometer for lastebilen er betydelig høyere enn for eksempel Mercedes-Benz eSprinter med 150 kilometer (men da er det mer realistisk, med WLTP) eller Volkswagen e-Crafter med 160 kilometer (NEDC).

Bakgrunnen, forklarer Avevai, ligger i at de benytter den såkalte «superkapasitator»-teknologien GEMS. Denne har de utviklet og tatt patent på sammen med e-Synergi, som er et annet Singapore-basert selskap.

GEMS står for Graphene Energy Management System, og er i praksis en kondensator for lagring av energi. Blant annet takket være bruk av nanomaterialet grafén skal «superkondensatoren» ha langt høyere energitetthet enn for eksempel Lithium-batterier, og kan lagre mer energi – også fra regenerativ bremsing – raskere. Kondensatoren kommer som et tillegg til konvensjonelle batterier.

Ladetiden oppgis til 12 timer fra tom til full, eller to timer med hurtiglader. 

Mer i vente?
Komfort- og utstyrsnivået skal angivelig være «på et nivå man sjelden ser i segmentet for elektriske varebiler», og det begrunnes blant annet i «avansert smarttelefon konnektivitet». 

I dashbordet sitter en 10,1 tommers Android-basert berøringsskjerm, men innholdet som listes opp høres ikke alt for avansert ut: GPS og kjøredata, kalender med værmeldingsfunksjon, batteristatus og energiforbruk – og selvsagt et flåtestyringssystem.

Varebilen Iona skal produseres ved Daimler-partner Fotons fabrikk i Shangdong i Kina, og det forsikres at de trenger «minimal byggetid». Videre opplyses det at bilene skal distribueres direkte av Avevai selv, med de første leveransene til Europa i mai 2019.

Batteriene har garanti på fem år/200.000 kilometer. 

Navnet Avevai er forresten et akronym for Autonomous Vehichle; Electric Vehichle; Artificial Intelligence, og gir oss noen hint om at her er det tanker om å komme med flere mobilitetsløsninger i tiden fremover. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Spesifikasjoner

VAN SPECIFICATIONS

IONA V1

IONA V1.5

IONA V2

Vehicle type

Cargo

Cargo

Cargo

Engine

100 kW

100 kW

100 kW

Integrated maximum power (kW/hp)

55/100

55/100

55/100

Comprehensive maximum torque (Nm)

170Nm

170Nm

170Nm

Maximum speed (km/h)

100

100

100

Body parameters

 

 

 

Car length (mm)

5065

5990

5990

Car width (mm)

2000

2000

2000

Car height (mm)

2445

2460

2640

Wheelbase (mm)

2933

3750

3750

Minimum ground clearance (mm)

≥ 160

≥ 160

≥ 160

Front track (mm)

1740

1740

1740

Rear track (mm)

1704

1704

1704

Curb weight (kg)

2600

2600

2600

Total vehicle weight (kg)

4250

4250

4250

Load capacity (kg)

1000

1500

2000

Number of doors

5

5

5

Number of seats

3

3

2

Electric motor

 

 

 

Motor maximum power (kW/HP)

100

100

100

Motor maximum torque (Nm)

360

360

360

Battery

 

 

 

Range per charge (km) - NEDC*

330

330

330

Battery capacity

79.92 kWh

79.92 kWh

79.92 kWh

Battery type

Lithium Manganate Battery

Lithium Manganate Battery

Lithium Manganate Battery

Normal full charge time

12 h

12 h

12 h

Fast full charge time

2 h

2 h

2 h

Battery warranty period

5 years or 200,000 kilometres

5 years or 200,000 kilometres

5 years or 200,000 kilometres

Engine

 

 

 

Engine type

Permanent Magnet Synchronous Motor

Permanent Magnet Synchronous Motor

Permanent Magnet Synchronous Motor

Transmission type

Single Reduction Gear

Single Reduction Gear

Single Reduction Gear

Gearbox name

Single Speed Gearbox

Single Speed Gearbox

Single Speed Gearbox

Chassis steering

 

 

 

Drive mode

RWD

RWD

RWD

Power type

Electro-hydraulic boost

Electro-hydraulic boost

Electro-hydraulic boost

Front suspension type

McPherson independent suspension

McPherson independent suspension

McPherson independent suspension

Rear suspension type

Leaf spring type non-independent suspension

Leaf spring type non-independent suspension

Leaf spring type non-independent suspension

Wheels/Brakes

 

 

 

Front brake type

Disc type

Disc type

Disc type

Rear brake type

Drum type

Drum type

Drum type

Parking brake type

Handbrake

Handbrake

Handbrake

Front tire specifications

215/75 R16C

215/75 R16C

215/75 R16C

Rear tire specifications

215/75 R16C

215/75 R16C

215/75 R16C

Security configuration

 

 

 

Seat belts

Central control lock

Remote key

Control configuration

 

 

 

ABS

EBD


 

 

 

TRUCK SPECIFICATIONS

IONA T - BOXED

IONA T - PICKUP

IONA T - REFRIGERATOR

Model

Cargo

Cargo

Cargo

Overall dimensions (mm)

4745 × 1707 × 2445

4745 × 1707 × 2445

4745 × 1707 × 2445

Cargo dimension (mm)

2820×1560×1570 (inner)

NA

Inquire

Wheel base (mm)

2800

3360

Inquire

Curb weight (kg)

1600

1600

1600

Total Weight (kg)

2650

2650

2650

Monomer types

Ternary
18650
(Ternary material lithium ion battery)

Ternary
18650
(Ternary material lithium ion battery)

Ternary
18650
(Ternary material lithium ion battery)

Battery capacity (kWh)

44.43

44.43

44.43

Battery voltage (V)

367.2

367.2

367.2

System energy density (wh/kg)

144.35

144.35

144.35

Motor type

Permanent magnet synchronous motor

Permanent magnet synchronous motor

Permanent magnet synchronous motor

Rated power/torque/rotate speed

30kw/100Nm/2260RPM

30kw/100Nm/2260RPM

30kw/100Nm/2260RPM

Peak power/torque/rotate speed

60kw/220Nm/9000RPM

60kw/220Nm/9000RPM

60kw/220Nm/9000RPM

OBC Rated power (output) kW

3.3KW

3.3KW

3.3KW

Tire Type

175R14

175R14

175R14

Frame type

Rivet welding - 750/128×50×3/80×50×3

Rivet welding - 750/128×50×3/80×50×3

Rivet welding - 750/128×50×3/80×50×3

Front Axle type

101

101

101

Rear Axle type

121

121

121

Rear axle Bearing (T)

2

2

2

Front spring type and number of pieces

5

5

5

Rear spring type and number of pieces

4

4

4

Main reduction ratio

10.5

10.5

10.5

Braking system type

Double circuit hydraulic braking, vacuum servo/boost

Double circuit hydraulic braking, vacuum servo/boost

Double circuit hydraulic braking, vacuum servo/boost

Brake specification (Front/Rear)

Front R99, φ66.7 / Rear Φ240×45

Front R99, φ66.7 / Rear Φ240×45

Front R99, φ66.7 / Rear Φ240×45

Hand brake specification

Wheel side brake

Wheel side brake

Wheel side brake

Driving range (NEDC*)

300

300

300

Maximum speed

90

90

90

Fast charging time

<2 (60kW - DC charging)

<2 (60kW - DC charging)

<2 (60kW - DC charging)

Slow charging time

10 (DOD = 80%)

10 (DOD = 80%)

10 (DOD = 80%)


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer