Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
C5 Aircross vil definitivt aldri trone på høyeste nivå blant de som samler på prikker i førerkortet. Men den vil samle på glade mennesker. Gjerne uthvilte også. Slik oppfattes den. Ukomplisert. Komfortabel. Stille. En Citroën. Populære betegnelser Bilprodusentene kaller det en SUV, men begrepet kan like godt oversettes til å være en høyreist stasjonsvogn. Citroën har et poeng Metoden er forståelig for å unngå krengning og for å gi bilen normal stabilitet i unnamanøver, nedbremsing eller andre forhold der sjåføren må løse problemer som oppstår langs veien. Citroën klarer å gjøre C5 Aircross like sikker og kjørbar som konkurrentenes, men klarer likevel å beholde særpreget og innovasjonen, mykheten og dermed komforten. All systems go! Over 20 forskjellige systemer sørger for sikkerhet og komfort. Det er ikke imponerende at vi finner den samme teknikken i den nye C5 Aircross, men det er interessant blant annet hvordan bilen oppleves når all sikkerhetssystemene kombineres med det nye Citroën-understellet. Setene filtrerer asfalten Citroën kaller dette for «Progressive Hydraulic Cushions». Systemet virker like mye på helt vanlig vei uten fartsdempere, som på gjørmete hytteveier a la Norvége. Komfortspesialister En midtkonsoll, som viser seg også å inneholde et kjøleskap. Dessuten nydelig lyd fra mediaanlegget, og forskjellige muligheter, eller stemninger også der. Å kunne lade mobiler trådløst, er bare én av mange nyttige funksjoner. Les hva Jon Winding-Sørensen skrev etter første møte med C5 Aircross i mai (saken fortsetter) Aggressiv eller arrogant? Detaljene og designen rundt omkring viser at designerne er lekne og får lov til å leke. Det oser av Citroën, men det er ikke overdrevent. Selv kaller de det design som både er muskuløs og tøff, men ikke arrogant. Muligens er det ordet aggressiv som skulle vært brukt. For den er tøff uten å være aggressiv. Kjørestillinger i komfortabel toppklasse Førersetet kan heves og senkes i vesentlig grad. Rattet er godt å holde i, godt justerbart, godt i lengderetning. Alle hendler og brytere føles gode. Sittestillingen er definitivt komfortabel. Det er to digitale skjermer å betjene. En av dem gir all kjøreinformasjon. Den andre, i midten, er greit betjenbar når du har fått litt trening. Det er mange valgmuligheter, men ikke for mange undermenyer. Ut på tur Citroën lar C5 Aircross krenge en smule i svinger. Likevel sitter den helt fint på veien. Ganske komfortabelt. Det er slagene fra dårlig underlag dette systemet er konstruert for å absorbere. Er bilen mer komfortabel enn andre SUV-er? Svaret er et tydelig ja, men med reservasjoner om kjøring på norsk asfalt. Automatgiret er utsøkt. I Eco-stilling gires det mellom åtte trinn på en nærmest sømløs måte. I sport-modus virker den på normal måte, som betyr at den ikke bruker så lang tid på å bestemme hvilket trinn den skal bruke. Styringen er direkte, men litt syntetisk, som betyr at den mangler nærhet til moder jord. Gode tilbakemeldinger skal den ha for å være rolig rundt senter. Du må ikke gjete bilen, samtidig trenger den ikke så mye utslag for å styre bilen i den retningen du vil. Eksperter på spesielle effekter C5 Aircross er selvkjørende på nivå 2, som betyr at den holder seg i filen du har valgt, at det radarbaserte fartsholdersystemet holder orden på avstand til forankjørende og i tillegg tråkker på så mye nødbrems som mulig om det skulle bli nødvendig. Her er det kameraer som ser og viser bilen fra alle kanter og dessuten en egen bakkenedkjørings-assistent. Med en bakkeklaring på 23 centimeter samt ordentlig med gummi (55-profil) rundt 18-tommers-felgene, er C5 Aircross en så god SUV som noen annen. Venter på avklaring Rent praktisk er bilen utvilsomt lettlastet. Den er høy med sin SUV-form, men ikke så høy at det blir for vanskelig å slenge opp en sykkel eller to, eller ski, kano og surfebrett på taket. De tre separate stolene som utgjør baksetet kan slåes ned hver for seg. Slår du ned den i midten, er ikke skiposer med innhold til skiflygning en umulighet. Vi synes ikke bakseteplassen var overdrevent stor, men likte å se et reservehjul. Fire forskjellige motoralternativer Kun forhjulsdrift Den ladbare hybridversjonen består av en 1,6-liters bensinmotor på 180 hk, samt elmotor på 110 hk. Disse samarbeider med den nye 8-trinns automatgirkassen. Effekten blir til sammen 225 hk, men det viktigste er dreiemomentet på 337 Nm fra elmotoren alene. Den lille enheten er montert mellom girkassen og bensinmotoren. Batteriene er plassert under baksetene. Dette betyr at hybriden får omtrent den samme lastekapasiteten som bensin- og dieselvarianten. Klasseledende når det gjelder last i C-SUV-segmentet, mener Citroën selv. Det vi også fikk vite om denne «Norgesmodellen», var at den er leveringsklar tidlig i 2020. Ingen vet hva bilen koster Til introduksjonen vil den koste noe mindre enn Peugeot 3008. Denne koster fra 302.000 kroner, men Citroën skal tilby noe mer utstyr som standard, og ikke minst bedre lasteplass – og altså mye mer komfort enn i søstermodellen. Dette liker vi: Dette liker vi ikke:
|