img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
RSA blir importør av kinesisk elvarebil
RSA har signert kontrakt som gjør dem til norsk importør av bilmerket SAIC Maxus. De lover «ubegrenset tilgang» på biler, rask levering og ønsker å selge minst 300-400 biler i året.

Etter en prosess på rundt halvannet år kom de siste formalitetene på plass i starten av desember.

Da var Frank Dunvold, daglig leder og medeier i RSA, og Espen Kristoffersen, selskapets forretningsutvikler, på besøk hos bilgiganten SAIC i Shanghai.

– Dette blir veldig spennende. Både elbil og merket Maxus er helt nytt for oss, men vi har stor tro på potensialet i dette, sier Frank Dunvold til YrkesBil.

56 kWh batteri
RSA – som fra før er importør av blant annet bilmerkene Suzuki og Isuzu – planlegger å rendyrke Maxus som et helelektrisk varebilmerke i Norge, selv om merket selger forbrenningsmotorer i andre markeder.

Maxus er et selvstendig bilmerke i SAIC-gruppen. SAIC er verdens syvende største bilprodusent, og har i tillegg til Maxus merker som MG, Roewe og Nanjing i porteføljen. I tillegg samarbeider konsernet, gjennom Joint Venture-selskaper, med Volkswagen og General Motors i Kina.

I første omgang er det modellen Maxus EV80 som skal selges i Norge.

– Bilen har vært på markedet siden 2014, og til å være elektrisk varebil er det ganske lenge. Det er med andre ord en velutprøvd bil fra verdens syvende største bilprodusent, så vi føler oss trygge på produktet, sier Kristoffersen.

Han trekker frem 56 kWh batteri som kan hurtiglades med CCS-standard, 192 kilometers «realistisk rekkevidde» (NEDC inkl. halv last), 1.250 kilo tilhengervekt og 950 kilo nyttelast som viktige suksesskriterier.

EV80 skal leveres i en lengde (5,7 meter) og to høyder. De nærmeste konkurrentene vil i første omgang være elektriske Volkswagen e-Crafter, MAN eTGE, Iveco Daily Electric, Mercedes-Benz eSprinter og Renault Master Z.E. som alle er varslet å komme på markedet i nær fremtid.

– I konkurransen er det avgjørende at Maxus har nærmest ubegrenset med leveringskapasitet, mens de fleste andre har begrensninger og lang leveringstid. Vi kan levere et stort antall biler på kort tid, og planlegger også å ha lagerbiler i Norge for umiddelbar levering, poengterer Dunvold.

12 forhandlere
De to første bilene har allerede ankommet landet, og fikk norsk typegodkjenning for et par uker siden. Men den offisielle lanseringen av merket i Norge skal først skje tidligst i februar.

– Nå bruker vi tiden frem til det for å klargjøre butikkene og verkstedene, slik at alt er på stell til lanseringen, sier Kristoffersen.

På teknisk side er det snakk om å få på plass testutstyr og spesialverktøy, i tillegg til at det naturligvis er krav om sertifisering for elektriske kjøretøy. Reservedeler skal leveres direkte fra Kina.

– I salgsavdelingene er det snakk om skilting og noe profilering i butikk, samt å få på plass tilgjengelige demobiler, forklarer han.

I første omgang skal alle RSA Bils elleve egeneide forhandlere i Norge, samt Oddvar Bjelde & Co AS i Bergen, bli Maxus-forhandler.

– Vi vil ha dedikerte varebilselgere, i mange tilfeller de som fra før selger Fiat og Isuzu, som også får Maxus inn i porteføljen sin. Jeg mener det er avgjørende å bruke de som har kompetanse på salg av varebil, sier Dunvold.

Han utelukker heller ikke at det kan bli flere forhandlere.

– Dersom forhandlere i deler av landet som vi ikke dekker selv ser potensiale i bilen, og er interessert, vil det være aktuelt å inngå flere avtaler, sier Dunvold.

Aggressiv prising
RSA har priset Maxus EV80 fra 499.900 kroner til 549.900 kroner. Dette er et stykke under hva flere av konkurrentene opererer med

– Med de prisene vi har satt klarer vi å regne hjem bilen mot en tilsvarende dieselvarebil, med de totale eierskapskostnader over fem års leasing og med moderat bompengebelastning, sier Kristoffersen, og understreker at dersom bilen brukes et sted i landet uten bompenger så klarer man ikke regne den hjem.

Posten Norge har allerede testkjørt en Maxus EV80 i et år, og har nå bestilt tre biler som skal settes i ordinær drift i januar.

– Posten har godkjent RSA som billeverandør, med Maxus som varemerke og LeasePlan som finansleverandør. Bilen bestilles via LeasePlan, men den selges da gjennom oss, forklarer Kristoffersen. 

Han opplyser at Posten satte som krav at bilen skal være konkurransedyktig på TCO (totale eierskapskostnader) mot en diesel.

– Det har vi altså klart å møte dem på, fastslår Kristoffersen.

RSA har allerede vunnet anbud med Posten om videre leveringer.

Ny modell i 2020
Maxus jobber også med en ny varebilmodell, under navnet EV31, som er planlagt lansert i 2020.

Den vil få et lastevolum på 4,8- 6,1 kubikkmeter, rekkevidden skal ligge på 325 kilometer og nyttelast inntil 1.000 kilo. 

– Per nå vet vi ikke om noen andre som matcher dette. Den nye modellen blir også svært interessant for Norge, sier Dunvold. 

300-400 biler i året
Dunvold mener RSA har alle forutsetninger for å lykkes med Maxus i Norge.

– Vi bygget opp Isuzu fra null til å konkurrere i toppen i løpet av noen få år, så vi har vist at vi kan være dyktige på å selge nisjevarebiler. Med den organisasjonen, det forhandlernettet, de relasjonene og den kompetansen vi har, har vi evnen til å bygge opp nye bilmerker, sier han.

– Hvor mange Maxus EV80 skal dere selge i året?

– Det vet jeg ikke. Dette er et helt nytt produkt i markedet. Vi har selvfølgelig tro på at vi skal selge 300-400 biler, men jeg tror også det kan bli mye mer. Alt fra enbilseiere som håndverkere til de større flåtene med distribusjonsbiler er aktuelle kunder.

At bilen ikke fremstår som den mest moderne, med tanke på design, utstyr og komfort, bekymrer ikke RSA-sjefen i møte med kresne, norske varebilkunder.

– Jeg tror det viktigste her er rekkevidde, hengervekt og nyttelast. Det trumfer all verdens duppeditter, sier Frank Dunvold.

------------------------------------------

Maxus EV80

  • Elektrisk varebil fra kinesiske SAIC
  • Leveres som kassebil i to ulike høyder, samt som chassis med mulighet for lasteplan
  • Motor: 100 kW / 320 Nm
  • Rekkevidde: H2: 192 km / H3: 182 km (NEDC inkl. halv last)
  • Hastighetsbegrensning: 100 km/t
  • Batteritype: Lithium Iron Phosphate System
  • Batterikapasitet: 56 kWh
  • Ladetid (DC, 30 kW): 2 timer
  • Ladetid (AC, 6,6 kW): 8,5 timer
  • Tillatt totalvekt: 3.500 kilo
  • Tillatt tilhengervekt: 1.250 kilo
  • Nyttelast: 950 (H2) / 925 (H3) kilo
  • Lastevolum: H3: 11,5 / H2: 10,2 kubikkmeter
  • Dimensjoner H3 (L/B/H): 5.700 / 1.998 / 2.552 mm
  • Dimensjoner H2 (L/B/H): 5.700 / 1.998 / 2.345 mm
  • Dimensjoner chassis cab (L/B/H): 5.620 / 1.996 / 2.136 mm
  • Akselavstand (samme på alle norske versjoner): 3.850 mm
  • Antall seter: 3
  • Pris: Fra 499.900 kroner til 549.900 kroner.
  • Garanti: 5 år/100.000 km
  • Importør: RSA

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer