img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
I pappas hjulspor
Få om noen har gitt norske bilsportentusiaster så mye å juble for som Petter Solberg. Ikke rart at Oliver ønsker å følge i pappas hjulspor.

Først publisert i bladet BIL nr. 6-2018 – intervjuet fant sted mars 2018

Han fikk det bokstavelig talt inn med morsmelken – Pernilla Walfridsson var en svært habil rallyfører da hun møtte Petter Solberg. Oliver var så vidt fylt to år da pappa ble verdensmester i rally som første og foreløpig eneste nordmann.

Han husker ikke noe av all viraken rundt VM-gullet da hele Spydeberg og halve Norge ble satt på hodet, men Pernilla og lille Oliver var med på det meste som skjedde og reiste verden rundt med rallysirkuset i en årrekke. Oliver regner norsk som sitt morsmål, selv om han ikke har bodd her siden barneårene.

– Jeg bodde de to første årene i Norge, før vi flyttet til Monaco. I Monaco var de fleste av vennene mine norske, så det har blitt naturlig for meg å snakke norsk, sier Oliver.

Men han får raskt korreks fra sin kartleser, Veronica Gulbæk Engan: – Det kommer nå helt an på hvem du prater med det da, smiler hun.

Norsk, svensk, engelsk, fransk – han behersker alle språkene nærmest flytende og er nok et hestehode foran sitt faderlige opphav på den fronten. Et godt fundament å ta med seg videre i livet, uansett hvor det måtte føre ham. Men Oliver er ikke det minste i tvil – han skal bli rallyfører i verdenseliten og gjenta pappas suksess og bli verdensmester i rally.

Tidlig bak rattet
Mens de bodde i Monaco dro familien Solberg stadig til Sverige hvor de hadde kjøpt en herregård noen hundre meter fra norskegrensen. Her fantes det meste som kunne rulle og gå på fire hjul, gokarts, crosskarts, rallybiler og gamle bilcrossbobler, så Oliver har kjørt siden han var rundt fem.

(saken fortsetter)

Ved åtteårsalderen gikk han over til mer organisert motorsport gjennom crosskart. Her benyttes de samme banene som i bilcross og rallycross, men kjøretøyene ligner mer på gokarts med et solid bur rundt føreren.

– Jeg vant ikke så mye i starten, men jeg kom alltid på pallen, for vi var bare tre i klassen min, forteller Oliver med et glimt i øyet.

Han gikk gradene innen sporten, samtidig som han spilte ishockey, men når du skal følge familien verden rundt på VM-runder i rally og etter hvert rallycross, er det begrenset hvor mye tid du har til rådighet for hobbyer.

Ishockey ble valgt bort, mens crosskart fikk høyeste prioritet. Det kunne han jo sågar trene hjemme på gården, samtidig som han lærte seg å mekke. Som trettenåring ble Oliver svensk og nordisk mester i crosskart etter å ha slått langt eldre konkurrenter.

Venteaktiviteter
Nå var det bare å vente på å bli gammel nok til å kunne kjøre bil, og heldigvis fins det land med mer liberale aldersgrenser enn Norge. I Latvia fikk Oliver som 15-åring lisens for å kjøre rally og rallycross, samtidig som han fikk i bursdagsgave å kjøre sin første test med rallybil høsten 2016.

Det ga mersmak, og i 2017 kjørte han det baltiske mesterskapet i en forhjulsdrevet Peugeot 208 R2. Med seg i kartleserstolen hadde han rutinerte Veronica Gulbæk Engan, og sammen hentet de hjem en andreplass i mesterskapet i Olivers første sesong.

(saken fortsetter)

Våren 2017 fikk Oliver som den yngste nordmann noensinne dispensasjon til å kjøre nordisk mesterskap i rallycross i Skien. Ikke i en hvilken som helst bil, men i Citroën DS3-en som Petter vant VM-gull med i 2014. Et monster av en bil med 600 hester!

Som støtteapparat hadde han med seg rutinerte Tommy Rustad og Veronica Engan i tillegg til mekanikerne, og Oliver tok seg helt til finalen der han endte på tredjeplass. En imponerende debut av en 15-åring!

Litt av hvert
– Selv om det er kult med rallycross, er det rallyfører jeg vil bli. Men jeg håper å kunne kjøre noen løp i det nordiske rallycrossmesterskapet i år og EM-runden i Höljes. Arrangørene i Canada ønsker også at jeg skal kjøre VM-runden i rallycross der, sier Oliver.

I tillegg blir det full sesong i det baltiske rallymesterskapet, og kanskje noen andre løp der det er tillatt for 16-åringer å delta. Øvelse gjør mester, og Oliver merker at han stadig blir tryggere bak rattet.

– Første året gikk det helt på grensen i alle løpene. Nå kan jeg kjøre på 99 prosent, og likevel går det fortere. I år skal jeg vinne klassen, vi ligger på andreplass etter de to første løpene, sier han.

(saken fortsetter)

Hovedsponsor på plass
I desember 2017 fikk Oliver en julegave av de sjeldne. Bertel O. Steen vartet opp med splitter ny rallybil, en Peugeot 208 R2 med alt nødvendig tilbehør samt økonomisk støtte for de neste to sesongene. Og det er Oliver selv som har fremforhandlet avtalen med det norske bilkonsernet.

– De ville egentlig ha videreført avtalen med pappa, men siden han driver fabrikkteamet til Volkswagen i rallycross var det jo en fin mulighet for meg til å jobbe videre med den viktigste sponsoren hans, sier Oliver med et lurt smil.

Og tro ikke at Oliver har fått Petters tidligere sponsorer lagt i armene – han har selv måttet kontakte hver og en av dem, selv om pappa nok har lagt inn et godt ord for ham her og der og mamma forhandler frem de mest omfattende avtalene. – Firmaene trenger jo en formell kontrakt, og den er jeg for ung til å signere.

Fransk gymnas
Med fullført grunnskole måtte Oliver i fjor velge hva han skulle gjøre videre. Det fins en populær videregående skole i Torsby der de utdanner mekanikere spesielt med tanke på bilsport, men det var jo ikke mekaniker Oliver ville bli – han skulle bli fører.

– En på teamet tipset meg om FFSA-akademiet på Le Mans – et gymnas for bilsportutøvere og mekanikere. Jeg ble heldigvis tatt ut og klarte å overbevise mamma og pappa om at det var dette jeg ønsket.

– Det er en utfordring at all undervisning foregår på fransk, men jeg bodde jo noen år i Monaco, så noe kan jeg fra før. Dessuten lærer jeg raskt, og om det stokker seg helt så prater de andre elevene gjerne engelsk med meg. De er jo interessert i å lære det, sier Oliver.

Han har tre år foran seg på det franske akademiet hvor hoveddelen av undervisningen er perfeksjonering innen rally, men hvor de også har almenfag og fokus på fysisk og mental trening. Dessuten lærer man litt jus og markedsføring – viktige elementer for en som vil til topps i internasjonal bilsport.

Tomt i huset
Så hvordan har det første halvåret i Frankrike vært? – Egentlig er det en ganske kjedelig skole. Det skjer ikke så mye her, for vi er bare ti elever fordelt på fem klasser. Men jeg lærer mye, og så reiser jeg bort hver helg, enten hjem eller på et eller annet arrangement sammen med mamma og pappa.

Og hva syns Pernilla og Petter om å sende en 16-åring alene til Frankrike?

– Vi syns det var kjempekult at han kom inn på skolen han hadde lyst til å gå på, og vi støtter ham så godt vi kan i det. Det var tøft for oss da han flyttet, for det ble så utrolig tomt i huset uten Oliver. Han er en skikkelig humørspreder som vi savner når han ikke er her. Men heldigvis treffes vi nesten hver helg, Oliver er med oss på VM-runder og vi reiser med ham når han konkurrerer, sier Pernilla.

Her kan du lese om Olivers viktige støttespiller når han konkurrererkartleseren Veronica Engan.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer