img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Ny epoke i Nor Slep
I februar flytter tilhenger- og påbyggspesialisten Nor Slep inn i nye lokaler på Borgeskogen. Og fra 1. januar overlot familien Spartveit, som har bygget opp bedriften, roret til nye krefter.

– Nå starter snart en ny epoke for Nor Slep i forbindelse med at bedriften skal flytte. Da tenkte jeg det var et naturlig og passende tidspunkt å trekke seg tilbake på, sier Per Åge Spartveit (73) til YrkesBil.

Det var han som i 1983 startet Nor Slep i Pindsleveien i Sandefjord. Gjennom 35 år har bedriften bygget seg opp til å bli en av de største aktørene innen tunge tilhengere og lastebilpåbygg i Norge.

Ny leder på plass
73-åringen overlot riktig nok rollen som daglig leder til sønnen Tom Erik Spartveit (42) for seks år siden, og nå velger også 42-åringen å tre ut av driften.

– Jeg har vært i bedriften i 19 år, og tenker at om jeg skal gjøre noe annet så er det nå eller aldri, forteller Tom Erik Spartveit, som fremover skal drive med andre prosjekter utenfor bransjen.

Lars Lindskog, som har vært ansatt i Nor Slep de seneste årene, overtok fra 1. januar 2019 som ny daglig leder i selskapet. 

I 2016 solgte familien Spartveit deler av selskapet til Strømberg Gruppen AS, som gjennom sitt datterselskap ARKA AS eier 75 prosent av Nor Slep-aksjene.

– Vi skal fortsette som medeiere og styremedlemmer, selv om vi nå går ut av den daglige driften, poengterer begge generasjoner Spartveit.

42 år i bransjen
Per Åge Spartveit har vært i bransjen for lastebilpåbygg og -tilhengere i 42 år. Etter å ha vært innom Maur i Svelvik og Elkem Istrail i Larvik startet han egen virksomhet i 1983.

– Jeg er utdannet maskiningeniør, så min store interesse ligger i konstruksjon og produktutvikling, forteller Spartveit.

I mange år var imidlertid tegning noe som måtte gjøres hjemme på kveldstid og i helgene, da arbeidstiden gikk med til administrasjon og ledelse.

– De seneste årene har jeg hatt mer tid til tegning og produktutvikling. Jeg tegner fortsatt skisser av vogntog basert på ideer jeg har, men jeg har ikke lært meg datategning. Derfor går jeg inn til ingeniøren som tegner for oss og spør om han kan lage 3D-tegninger av skissene, forteller han.

– Men jeg går ikke løs på prosjekter uten at salgsavdelingen er koblet inn, så vi er trygge på at det er «liv laga», altså, utdyper Spartveit, som i senere tid har hatt tittelen intern rådgiver med spesialkompetanse blant annet på kundetilpassede produkter.

Reddet av Sverige

Etter 35 år har Spartveit mange minner om opp- og nedturer. Blant annet trekker han frem hvordan Sverige ble redningen på tidlig 90-tall:

– På slutten av 80-tallet økte antall kunder så mye at vi måtte enten redusere kundemassen, eller satse og utvide med et ekstra bygg. Vi valgte det siste, og ansatte i tillegg ti-tolv nye mann, med verksmester og det hele.

– Og rett etterpå forsvant markedet, sånn, sier Spartveit og knipser.

Hva gjør man da, med stor gjeld, mange ansatte og flere bygninger?

– Vi kunne sagt opp folk, men valgte å prøve oss i Sverige og dro til Elmia. Etter hvert fikk vi fotfeste hos kundene, og de neste to-tre årene overlevde vi på Sverige, forteller Spartveit.

I starten klaget svenskene litt rundt finishen på de norske hengerne, og gammeldagse lamper og slikt.

– Disse tingene var stort sett okay her i Norge, men i Sverige var det ikke godt nok. Vi måtte justere oss umiddelbart, og det var fornuftig for da hevet vi nivået hjemme også, sier han.

På det meste gikk 60-70 prosent av produksjonen til Sverige, og Nor Slep valgte å fortsette der også etter at markedet i Norge tok seg opp igjen. Av totalomsetningen i Norge og Sverige på 240 millioner kroner i 2017, kom cirka 40 millioner fra sistnevnte.

– Vi er blant annet markedsleder på kroktippkjerrer i Sverige, og i Norge er det vårt kroktippslep som leder an utviklingen, sier Spartveit.

Fra henger til bil
Noe 73-åringen liker dårlig med bransjen er det han mener er utbredt kopiering.

– Derfor fokuserer vi alltid på å produsere noe eget. Vi har vært først ute med mye, sier han, og ramser opp trippelkjerre med tipp og medsporende styring på siste aksel, Gulli half pipe dumpere og City-trailer.

Noe har blitt suksess, og noe ble stoppet etter teststadiet. Gullkant dumperkasse, som var Per Åges idé, må sies å være i første kategori.

I dag er bilpåbygg det største forretningsområdet hos Nor Slep, men slik har det ikke alltid vært.

Noen år før de gikk inn i Strømberg Gruppen hadde de bestemt seg for å satse på mer bilpåbygg.

– Vi ønsket å standardisere produktene og øke volumet, men «stanget hodet i veggen» gang på gang. Etter flere år var vi i ferd med å gi opp, men Per Åge nektet og sa at «nå har vi holdt på så lenge og brukt mye tid og penger, så nå gir vi oss ikke». Og det skal vi være glade for. I fjor var vi en av de største bil-påbyggerne i Norge. Hadde Per Åge vært enig med oss andre, hadde vi ikke vært der vi er i dag når det gjelder dumperpåbygg, sier Tom Erik Spartveit.  

I februar går altså flyttelasset fra Pindsleveien i Sandefjord til 1.100 kvadratmeter med moderne lokaler på Borgeskogen i Stokke. Her blir de nabo med Volvo-forhandleren Volmax AS, som også blir en viktig samarbeidspartner. 

------------------ 

Nor Slep AS

  • Leverandør av tilhengere og påbygg til lastebil og henger.
  • Lokalisert i Sandefjord
  • Eiere: Arka AS (75 prosent) og Spartveit Holding AS (25 prosent)
NYE LOKALER: Skisse av Nor Sleps nye lokaler på Borgeskogen, hvor selskapet flytter inn i februar. Illustrasjon: Volmax Eiendom

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer