Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Felleskjøpet skal halvere Co2-utslipp fra transport Transportvirksomheten står for to tredeler av Felleskjøpets Co2-utslipp. Samvirket har som mål å halvere dette innen 2030. |
||||||||||||||||
– Tilgang til gode nullutslippsalternativ for de tyngste lastebilene er helt i tråd med den miljøvennlige utviklingen vi vil ha i Felleskjøpet. Vi har som mål å halvere våre utslipp knyttet til transport og har i lengre tid jobbet med alternativer som HVO, gass og biogass. Dette vil gi oss løsninger som på kort sikt kan bidra, men det er kun el og hydrogen som kan gi helt Co2-nøytrale løsninger, sier direktør for produksjon og vareforsyning i Felleskjøpet, Halfdan Blytt, i en pressemelding. I likhet med Tine, Thor Tenden Transport, Torpa Bilruter og en rekke andre norske transportører har Felleskjøpet nå også satt seg på reservasjonslisten for hydrogendrevne lastebiler fra Nikola. Hydrogenbiler Det er imidlertid verdt å merke seg at Nikola, i likhet med Tesla, foreløpig ikke har levert ut en eneste lastebil til kunder ennå, så det er knyttet stor spenning til kjøretøyenes driftsegenskaper. Nikola har for øvrig alliert seg med det norske hydrogenselskapet Nel som skal levere fyllestasjoner. Felleskjøpet nøyer seg imidlertid ikke med å reservere en liten håndfull biler. – Vi satser stort med 50 reservasjoner fra starten av. Med en så stor reservasjon ønsker vi å vise hvilke retninger vi vil gå i fremtiden, sier Blytt. Ved bytte av 50 vanlige dieselvogntog til de nye Nikola Tre-lastebilene har Felleskjøpet beregnet utslippsreduksjonen å være på rundt 7.000 tonn Co2 årlig, noe som tilsvarer 15 prosent av konsernets totale årlige utslipp. Flere tiltak på gang Logistikksjef Per Kenneth Øye i Felleskjøpet forteller at transport er høyt prioritert og at de har flere tiltak på gang som skal bidra til å kutte klimautslipp. – At bonden får levert sine driftsmidler til gården med minst mulig utslipp er målet vårt. Reduksjon i antall lass er avgjørende for å lykkes og flere vogntog med fleksible modulvogner har redusert antall kjøringer betraktelig, sier han. – Vi har i tillegg innført en ny type bulkutstyr levert av Muldoon i Nord-Irland. Dette gjør at lossetiden halveres. Så langt er det kun tre biler i drift med dette utstyret, men allerede gir dette 500 timer redusert tomgangskjøring årlig, sier Øye.
|