img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
39 bilder i galleri
Corolla er tilbake som Toyotas kompaktbilløft
Returen til Norge med Corolla er et gedigent kompaktklasseløft for Toyota.

Headupdisplay, adaptiv cruisekontroll ned til null og elektrisk bakluke med fotsensor. Dette er nyttige funksjoner på mange kompakte biler i dag, men som Toyota Auris-eiere bare kunne drømme om.

Ikke lenger nå. For Auris, gullet som aldri ble så blankt som Toyota hadde håpet, er på vei inn i historien og Corolla returnerer etter et drøyt tiårs fravær (sedanmodellen beholdt navnet Corolla og ble solgt til 2012 i Norge selv om hovedmodellene skiftet navn til Auris i 2006).

Tar opp konkurransen
Samtidig tar Toyota de europeiske funksjonskravene på alvor og har i ny Corolla bygd inn en rekke nyttefunksjoner og førerstøttesystemer. Og like viktig: Toyotas kompaktbil er ikke lenger nesten like stor som konkurrentene, den er like stor, like rommelig, like motorsterk og ikke minst - like praktisk.

Den eneste forskjellen består i at der flere av konkurrentene, som Skoda og de franske, fortsatt sverger til dieselmotorer for å få ned CO2-utslippet, skygger Toyota unna alt som lukter av diesel i personbilene sine. Nå gjelder kun bensin/elektrisk hybridteknologi.

Skal selge 2600 biler
Oppgradering fra Auris til Corolla gjør at Toyota tror det vil være mulig å selge 2600 Corolla i inneværende år.

Det er riktignok drøyt 600 biler færre enn Toyota solgte av Auris i 2017 og ganske langt unna de mer enn 8000 Corollaene Toyota leverte ut i Corolla-rekordåret 1997, men her er det viktig å legge til at seks av ti nye kompakte biler i fjor var batterielektriske, og legges ladbare hybrider til skvetter andelen opp i sju av ti.

Sånn sett går Corolla inn i et sterkt krympet bilmarked for kompakte/familiestore kombi- og stasjonsvogner uten annen form for elektrifisering enn det hybridteknologien klarer å produsere ved å magasinere så mye som mulig av den overskytende bevegelsesenergien bilen produserer.

Bare hybrid
Så selv om Corolla blir tilgjengelig med 1,2 liters turbo bensinmotor (114 hk/185 Nm) og 1,6 liter (132 hk/159 Nm), er dette uaktuelle motorer i Norge. Toyota har gjennom mange år solgt seg inn som et lavutslippsmerke gjennom hybridteknologien, så Corolla-kundene vil derfor bare kunne velge mellom 1,8 liter/122 hk/142 Nm og 2,0 liter/180 hk/190 Nm, begge koblet til kontinuerlig, variabel transmisjon (CVT).

Selv om Toyota både har dempet støyen og endret karakteristikken på CVT-kassen, skal jeg ikke forsøke å bortforklare at 1,8-literen både blir puslete og masete når den presses, mens 2,0-literen passer langt bedre til bilens størrelse og yteevne, særlig når det kommer til stasjonsvogna.

Kombi og stasjonsvogn
Og da er vi inne på neste tema: karosserivariantene. For også der definerer vest og øst behovene forskjellig. Corolla er tross alt en verdensbil hvor mange, både i USA, Asia, Russland og de østre regioner i Europa sverger til sedan, mens vi velger kombi og stasjonsvogn når SUV først er valgt bort.

Derfor er det slett ikke sikkert sedanmodellen, som settes i produksjon seinere i år, blir en valgmulighet for norske Toyota-kunder.

Naturligvis har de viktigste konkurrentene stått modell for ny Corolla, og da tenker jeg særlig på Ford Focus, kompaktklassens så langt nyeste blant volumselgerne i Europa. Derfor har Corolla utvendige mål omtrent identisk med Focus, 4,37 meter lang som fem dørs kombi og 4,65 meter lang som stasjonsvogn.

Legges stasjonsvognen til grunn finner du så godt som like mål med Skoda Octavia, Opel Astra Sports Tourer, Renault Megane Sport Tourer, Peugeot 308 SW, Hyundai i30 og Kia Ceed SW.

Dette er alle biler som konkurrerer om den krympende kundegruppen som skygger unna stikkontaktbilene.

Ny innvendig
Jeg har tidligere kritisert Toyota Auris for å være interessant og annerledes utvendig, men ganske så trist innvendig med håpløs infotainmentteknologi, for dårlige seter, svampete styring og ikke mer enn middels komfort.

Alt dette er nå rettet på. Setene er gode å sitte i i alle de variantene som var tilgjengelige under den internasjonale prøvekjøringen (selv om jeg stusser over at ingen av variantene har elektrisk seteregulering), styringen er ikke bare blitt langt mer presis, men også mulig å justere sammen med gassrespons og demperoppsett på toppmodellene. Videre er støyen langt lavere og fjæringskomforten blant klassens beste uten at det reduserer kjøregleden når svingene kommer tett på.

Sånn sett er Corolla et så langt skritt opp og fram at det er vanskelig å trekke andre linjer bakover til modellen som erstattes enn at den nye sannsynligvis bærer på samme pålitelighet og slitestyrke som de hybride forgjengerne.

Infotainmentskjermen er nå stor og høyt plassert med lettlest grafikk, og standard i alle utstyrsvariantene. Selve instrumentbordet består både av skjerm og klassisk turteller til venstre, samt bensinmåler til høyre for skjermbildet.

Nevnte jeg varme i rattet? Naturligvis kan det leveres, og krysser du deg oppover på utstyrslisten inkluderes headupdisplay, ikke et sånt enkelt på en plastskjerm, men skikkelig visning på glasset.

Spørsmål fra dere lesere
Så til prisen som starter på 297.300 kroner. Det er ikke oppsiktsvekkende billig, men prisen er heller ikke særlig interessant fordi volumene blir å finne i biler med utstyrsnivået Active Tech og Executive med en overvekt av stasjonsvogner.

Produktsjef Allan Wågsæther i Toyota Norge tror at stasjonsvognandelen kan komme opp mot 70 prosent og at like mange velger det minste motoralternativet. I Active Tech-variant koster nevnte Corolla 353.100 kroner.

To spørsmål leserne er opptatt av knyttes til firehjulsdrift og tilhengervekt.

Nei, Corolla er og forblir i overskuelig framtid forhjulsdrevet. Der foreligger ingen planer Toyota vil kommunisere om drift på alle hjul selv om plattformen åpner for det.

Og naturligvis kan Corolla trekke tilhenger, men ikke av det tunge slaget: 750 kilo om tilhengeren har bremser og 450 kilo om den er uten.

Erik spør om seteryggen på passasjersetet foran kan legges ned slik at ekstra lange ting kan fraktes inne i bilen, men også der svarer Toyota nei. Løsningen fins heller ikke på tilvalgslisten.

En av leserne spør om plass til barneseter siden bilen, i hvert fall stasjonsvognvarianten med inntil 1606 liters bagasjerom og flatt gulv når seteryggene legges ned, er stor nok som fullverdig familiebil.

Ja, det er festepunkter for to seter, men med målt baksetebredde på 138 cm er det ikke plass til tre seter i bredden.

Cato er opptatt av lengdereguleringen på rattet og om det kan trekkes langt nok bakover?

Akkurat dette spørsmålet har vært et tilbakevendende tema hos Toyota som først nå har tatt problemstillingen på alvor. Så ja, jeg mener at de aller fleste i Corolla vil finne en god og riktig sittestilling i forhold til ratt og pedaler.

Du kan i kommende nummer av bladet Bil lese en enda grundigere omtale av Corolla.

Fakta Toyota Corolla

Modell

Kombi

Stasjonsvogn

Pris fra

297.300

309.300

Pris volummodell (122 hk)

338.400

353.100

H/L/B

437/179/144 cm

465/179/144 cm

Akselavstand

264 cm

270 cm

Bakkeklaring

135 mm

135 mm

Motor

1,8 l/122 hk/142 Nm

1,8 l/122 hk/142 Nm

 

2,0 l/180 hk/190 Nm

2,0 l/180 hk/190 Nm

0-100 km/t

10,9/7,9 sek

11,1/8,1 sek

Toppfart

180 km/t

180 km/t

Forbruk NEDC

3,3/3,7 l/mil

3,7/3,7 l/mil

CO2 WLTP

101 g/km

106 g/km

Vekt

1285/1340 kg

1290/1370 kg

Tilhengervekt

750 (450*) kg

750 (450*) kg

 

* Uten bremser

 





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer