img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
103 bilder i galleri
Verdens dyreste Bugatti – og så da?
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse

Det er mulig det er gode grunner til å feire en såpass moden alder som 110 år. Slik som Bugatti gjør om dagen.

Men for det første ble den første virkelige Bugattien, Type 10, bygget et år tidligere mens han fremdeles jobbet hos Deutz. Hans første «egne» modell, T13, kom ikke før 1910 – i fem eksemplarer.

Og den eneste bilen han egentlig hadde grunn til å være stolt av de første 10 årene var lille Peugeot Bébé. En elegant Bugatti-konstruksjon som ble sensasjonen da den dukket opp i 1905 og som ble bygget i forskjellige versjoner helt til 1916.

Kompakt, folkelig og munter – så fjernt fra dagens Bugattier man kan tenke seg.

Så har det jo vært en del Bugatti-bedrifter etter det hans regjeringstid opp til andre verdenskrig. 

Som en del av Messier-Hispano Suiza fly-virksomhet etter krigen og til langt innpå 80-tallet for eksempel. Og så, som et tappert gjenopplivningsforsøk i Italia på nittitallet.

Så gikk Volkswagen inn, forholdvis stormannsgærne, i 1998.

Hadde de feiret 21 år i Genève nå, hadde jeg forstått det.

Feiringen utgjøres av en spesialutgave av Chiron, beskrevet som en «Hyllest til Frankrike». Gøyal detalj – det er de franske fargene under spoileren der bak.

Bilen selv er stort sett Chiron Sport med 1479 – sier de – hestekrefter og alt som hører med.

Det lille ekstra, som skal gjøre denne eksklusiv (bare 20 eksemplarer) er finishen. For eksempel utvendig er det stålblått og stålblått. De to tonene skal separere monocoquen og maskinavdelingen, forklarer propagandakontoret.

Selvfølgelig en rekke andre finesser også, som skal gjøre denne annerledes enn en «vanlig» Chiron.

Men den som virkelig skapte hysterisk rockestemning var «verdens dyreste bil», La Voiture Noir.

Jeg har min egen teori om denne.

Nemlig at det tok alt for lang tid før Bugatti oppdaget at konkurrentene hadde skreddersømavdelinger. I alle år har spesielle klienter fått bygget sin helt egen bil. De siste vi så hos Ferrari var den som hentet pokalen på Villa d’Este i fjor

Og selv nybegynneren McLaren brukte bare et par år på å lukte lunta. Deres første – og du får meg aldri til å si at den var pen – dukket opp på Pebble Beach i 2012. 

Bugatti hadde aldri gjort noe tilsvarende. Så nå var det selvfølgelig på overtid.

Med basis i en Chiron har de forlenget akselavstanden litt og bygget et forholdsvis nytt karosseri som da for mytenes og dramaturgiens skyld påstås å være inspirert av ikoniske 57 SC Atlantic.

En Jean Bugatti design – aldeles nydelig – som særpreges av en finne som går hele veien fra panseret over midtstolpen på frontruta, over hele taket og helt ned bak.

Han brukte denne for spare vekt, ved å nagle karosserisider sammen oppnådde han mere stivhet per kilogram.

Denne nye har antydning av den samme stripen over panseret og over taket og ned der bak. Men sammenhengende er den ikke, den er utstyrt med julebelysning slik at man skal være sikker på at du fatter poenget – og det er selvfølgelig ikke noen synlige nagler lenger.

Det er mulig det er spesielt attraktivt eller spennende at noe på fire hjul koster 11 millioner euro. Selv hadde jeg større opplevelser hos andre kreatører.

Og det gøye er at bortsett fra prisen skal det egentlig ikke veldig mye til for å matche en Chevron. Det begynner å bli mange som møter med de samme nesten 1500 hestene som man finner i Bugattien nå.

Vi kan jo håpe at når megahester ikke lenger er noe å bli gispende imponert over, så forsvinner interessen for slikt og superbilbransjen begynner å se seg om etter noe annet og nytt.

Lav vekt, for eksempel. Jeg påstår overfor alle disse folkene at i dag er det vanskeligere å fikse 750 kg, enn å få 1500 hk ned på bakken – det er ingen som tar utfordringen.

Men det skal Bugatti ha. 

De trakk frem den glemte Cobra-stolen. En forbausende moderne, elegant design gjort av Carlo Bugatti, faren til Ettore, i 1902.

Han var ellers veldig glad i intarsia og møbler som passet til franske fin de siecle-salonger, men akkurat denne har sin klare plass i 2019 også.

Den bygges nå i nytt opplag, det sto et eksemplar bak standen. Også den ble bygget i anledning 110-års jubileet, fortalte de – og da spør jeg igjen. En stol fra 1902 – hvilket 110?

Jo forresten.

Hvem var egentlig den ukjente kunden til Verdens Dyreste? «Jeg bare tok en telefon til ham og beskrev den. Så var den solgt», sa Stefan Winkelmann, Bugatti-sjefen.

Etter to timer var det ingen som ville ta veddemålet en gang. Alle på messen var overbevist om at den hemmelige kunden var Ferdinand Piëch. Den avsatte VW-toppen, mannen som i sin tid satte i gang dette oppblåste eventyret.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer