img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
46 bilder i galleri
Hittil raskeste serie-produserte Golf GTI
Golf GTI TCR i sivil utgave er Volkswagens nye ambassadør for Touring Car-entusiaster over hele kloden.

Portugal, Autodromo do Algarve: Volkswagen har lansert en ny Golf GTI. Denne gang med tilleggs-bokstavene TCR.

Fra før finnes både 230 hk GTI og 245 hk GTI Performance. Tro likevel ikke at GTI TCR med råsterke 290 hk blir produsert kun for å gi kunstig åndedrett til den nåværende Golf generasjon 7,5, som straks går ut på dato.

Merkevarebygging og stolthet
Den nye GTI-versjonen refererer til at Volkswagen gjør det meget godt i TCR – som er den globale oppskriften for standardbilracing.

Det kjøres TCR-løp i Skandinavia, Europa, Asia, Afrika, Nord-Amerika, Kina, Japan, Australia og Midtøsten. I TCR deltar en mengde bilprodusenter, inklusive to kinesiske.

TCR ble i løpet av noen få år så populært at FIA droppet sitt eget standardbilreglement og innførte TCR-formelen. Det betyr i praksis at TCR i dag også er en verdensserie. WTCR. Riktig nok ikke som verdensmesterskap, men som verdenscup.

Vi har kjørt begge to – både TCR racingmodellen og sivilvarianten. 

Resultatet av TCR-suksessen er altså at Volkswagen lanserer en TCR-sivilversjon av Golf GTI med 290 hk. Prisen i Norge er 531.000 kroner, og den kan bestilles nå.

Riktig nok er førsteopplaget til Norge kun 10 biler, men Volkswagen hevder at det ikke er restriksjoner på produksjonen slik det var med Golf GTI Club Sport

Anonym hverdagsracer
Poenget med bilen er at du skal kunne bruke den daglig, og så kose deg med «halv-slicks» på trackdager.

Med 290 hestekrefter på forhjulene, 380 Nm dreiemoment fra lave 1800 omdreininger, en ny syvtrinns DSG girkasse, stivere og justerbart understell, samt en toppfart på 264 km/t får alle Golf-entusiaster et nytt samleobjekt.

I TCR-serien kreves det fire eller fem dører. GTI TCR leveres både som tre-dørs og fem-dørs, men det blir kun den sist nevnte som blir tilgjengelig fra norske forhandlere og kun med DSG-girkasse.

Raskeste GTI
Det er Volkswagen selv som hevder at dette er den raskeste GTI-utgaven noensinne. TCR er i teorien raskere enn Club Sport versjonen, fordi den kjører 0-100 km/t på 5,6 sekunder.

Samtidig må det legges til at Golf også har en R-versjon med 300 hk der 0-100 km/t kjøres ett sekund raskere. Men, Golf R heter ikke GTI, og dessuten har Golf R firehjulsdrift.

Du kan bestille GTI TCR med avskrudd fartsbegrenser. Da kjører den 264 km/t. Dermed har Volkswagen sine ord i behold.

På utsiden
Stylingen er ikke overdrevet men markant. Volkswagen har tatt utgangspunkt i TCR-konseptbilen. Det er store luftinntak nede foran og en markert diffuser bak, som dermed umuliggjør hengerfeste.

Sideskjørtene reflekterer racing, og det samme gjør takspoileren. Taket er sortlakkert, og den har speilkapper i «karbon».

Standard er også racingbremser med drillede skiver foran, og de som sitter i baksetet trenger ikke solbriller. Dekoren på sidene er også en TCR-signatur, men det kan velges bort.

Innvendig
Det er det ikke veldig store forskjeller fra GTI Performance som ble lansert i 2013 og fikk en facelift samtidig som de øvrige Golf-modellene i 2016. 

Setene er i delskinn med et særeget annet stoff jeg ikke helt fikk kontroll på. Den kan velges med Alcantara kunstskinn på sidevangene og GTI-logo i ryggen.

Rattet har perforeringer samt en rødmarkering på toppen. Dørpaneler og girmansjett i Alcantara. Girkule med røde striper, stoffmatter med røde sting. Slike ting.

Det viktigste utstyret du får i forhold til en standard GTI er likevel kjøreprofilprogrammet. Golf Mk.7,5 har de nye skjermene og dermed det digitale dashbordet. Skjermene er godt lesbare og ganske enkle å betjene i menyene.  

Akkurat slik den skal være
Støtdemperne er elektrisk justerbare. Du kan velge mellom forskjellige kjøremoduser fra eco til sport, men det er viktig å merke seg at selve fjærene ikke er justerbare. Disse er stivere enn i en vanlig GTI, men ikke racing-stivt.

På landeveien er GTI TCR sportslig nok i standardmodus, og nær til komfortabel i comfort-modus. Dette er litt avhengig av dekkvalg. TCR kan bestilles med både 18 og 19-tommers hjul.

De fleste vil gå for store hjul med liten profil. Det blir litt støy av det. Og dermed er jeg i gang med en av tre små bagateller jeg ikke liker med bilen. Støy fra dekkene. Et kjedelig utseende på de digitale «analoge» instrumentene.

Det er liksom slik at Audi skal ha det lekre, Seat det sportslige, Skoda det enkle, Volkswagen det gjennomsnittlige og Lamborghini det uleselige.

Og så er det en tapt kamp for meg når det gjelder elektrisk håndbrekk. De er veldig vonde å brekksladde med, og brekksladde er et absolutt når du kjører med 290 hk på forhjulene vinterstid.

På et eller annet tidspunkt kommer en bilprodusent til å gjenintrodusere «analogt» gammeldags håndbrekk – og skryte av det. Bare vent!

Helt fabelaktig
Styringen er meget presis og delikat etter dagens standard. Rundt senter holder bilen seg rolig. Du slipper å korrigere selv om rattutslaget fra senter til full sving er giret slik at det passer i racingutgaven.

Avhengig av om du velger den dynamiske chassiskontrollen som ekstrautstyr, regulerer denne også styre- og gassrespons. Måten Volkswagen har løst dette er selvsagt helt ypperlig. Det er virkelig forskjell på de forskjellige modusene ECO, Normal, Sport og Induvidual. Dette gjelder også lyden.

Syvtrinns DSG-girkassen er nydelig og nær til sømløs i skiftene selv under heftige akselerasjoner og retardasjoner (nedgiring). Bremseskivene er luftet og store og holder seg forbausende godt gjennom fem runder med stadige og svært heftige nedbremsinger.

Jeg satt heller ikke for hardt i setene til hverdagsbruk eller for bløtt til banebruk. Kjørestillengen er som vanlig super. De som vil får sitte lavt til gulvet. Selv trives jeg best når jeg sitter høyt.

Har den Golf GTI-sjelen?
Ja. Virkelig. Og jeg vet en del om akkurat dette. For når Volkswagen setter frem alle sine GTI-modeller, fra 1976 og til i dag, er det selvfølgelig hevet over enhver tvil at GTI TCR, naturlig nok, er den beste.

Det sier seg nesten selv at en 2019-model på alle mulige måter er bedre enn 43 år gamle generasjon 1 fra 1976.

En del av oss var unge og lovende da GTi (med liten i – for injection) hadde mer enn respektable 110 hk på forhjulene. På innsiden var det dekket med både turteller og sportsseter og golfball på toppen av girspaken.

Den var rask og kjørte fabelaktig. Den ble trendsetteren for hverdagsbilisten i Europa. Nostalgi er en god ting, men den er farlig.

Volkswagen Golf TCR kjører supert. Har den sjel? Kan den måle seg med originalen? Svaret er ja. Dette er en hverdags-racer slik grunnmodellen fra 1976 var det den gangen. I dag er den kanskje litt mer anonym, men nettopp det anonyme er det vakre med bilen.

Best gjennom tidene
En rask oppsummering av den oppdaterte TCR-Golfen er følgende: Jeg forventet mengder av understyring. Det skjedde ikke. Selv på bane i sportmodus og med så mye som mulig av kontrollsystemene slått av.

Differensialsperren, som er hentet fra Performance-utgaven, og som også benyttes i TCR-racingbilen, fungerer fabelaktig.

Det er viktig å merke seg dette, fordi standard GTI og R-versjonen benytter seg av elektroniske hjelpemidler i stedet for differensialbrems. Det betyr blant annet mye mindre bremse-slitasje på «track days», fordi ABS-bremsene ikke brukes som sporsetter og elektronisk differensialbrems.

Prisen
Golf GTI TCR koster grunnleggende 531.700 kroner. I tillegg kommer frakt og leveringsomkostninger.

Det betyr at TCR i utgangspunktet koster 65.000 kroner mer enn GTI Performance, som har 45 hestekrefter mindre. Golf R koster 70.000 kroner mer, for ti ekstra hestekrefter og firehjulsdrift. På «banedager» om sommeren vil nok TCR-utgaven likevel være raskere enn R.

Under lanseringen fikk vi ogs noen runder i racingutgaven av Golf GTI TCR

FAKTA Volkswagen Golf GTI TCR (Sivil)

Motor:

2 liter turbo

Effekt:

290 hk

Dreiemoment:

380 Nm

Fremdrift:

Forhjulsdrift

Girkasse:

DSG (Original)

0 – 100 km/t:

5,6 sek.

Toppfart:

260 km/t

Hjul:

235/35 R19







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer