Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Satser på eget delemerke Solaris Norge vil ta større grep om markedet for reservedeler med bussprodusentens egen merkevare, Optiline. |
||||||||||||||||
Den polske bussprodusenten Solaris lanserte for noen få år tilbake en egen, universell deleserie som skal være 25-30 prosent rimeligere enn originaldeler. Sortimentet består i hovedsak av slitedeler som i snitt skiftes ut annethvert år, ifølge produsenten. Dette inkluderer blant annet bremseklosser, ulike typer filtre og i tillegg luftputer. Delene er spesielt designet for produsentens egne Urbino-modeller, men kan også benyttes på flere ulike modeller fra andre produsenter. Nye deler i Optiline-serien rulles kontinuerlig ut. Holder kundene i huset – Tanken er først og fremst at vi ønsker å holde kundene våre «i huset» også når bussene er endel eldre. Derfor har vi utviklet Optiline, sier Sverre Skaar, administrerende direktør i Solaris Norge AS, til YrkesBil. Han sier mange kunder ønsker et rimeligere alternativ til deler på eldre busser. – Da forsvinner mange av kundene i dag over til alternative deleleverandører. Det er denne «lekkasjen» vi ønsker å demme opp for ved å satse på Optiline-serien. Samtidig er noe av det viktigste med tanke på kundetilfredsheten å ha kontakt gjennom hele bussens livsløp, forklarer Skaar. – Delegaranti gjelder også på Optiline-serien, med andre ord full trygghet, legger han til. Garanti-godkjent – Vi kommer til å benytte Optiline-deler på nyere busser som går på serviceavtale dersom kundene ønsker det. Vi kan da tilby en lavere pris, for eksempel i anbud, fordi de totale eierskapskostnadene reduseres når deleprisen er lavere, forklarer Skaar. – Hvor mye forventer du at Optiline vil utgjøre av omsetningen deres? – Når vi kommer ordentlig i gang så bør det nok utgjøre i alle fall 30-35 prosent av delesalget vårt, sier Skaar. ------------------------- Solaris Norge AS Etablert i 2006 som et rent datterselskap av fabrikken i Polen. Hovedkontor på Alnabru i Oslo. Ledes av administrerende direktør Sverre Skaar. 26 ansatte. Omsatte i 2018 for cirka 120 millioner kroner. Har i dag fem egne verksteder i Norge med egne mekanikere; i Trondheim, Lillestrøm og Oslo. I tillegg har de seks servicepartnere på forskjellige steder i landet. Familieselskapet Solaris Buss & Coach ble startet i 1996 i Bolechowo ved Poznań. Her produserer selskapet by-, forstads- og trolleybusser, samt busser for ulike spesialformål og lavgulvs trikker. Solaris har busser i trafikk i 29 forskjellige land. Ble i 2018 kjøpt opp av spanske CAF, som produserer trikker og tog. Senere har den polske stat kjøpt tilbake 35 prosent av selskapet. **Denne artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 2 - 2019. Ikke abonnent? Bli det her, og få de viktigste bransjereportasjene først.**
|