Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Store endringer om EUs mobilitetspakke vedtas Her er noen av de konkrete endringene som vil merkes i hverdagen. |
||||||||||||||||
Innførsel av utstasjoneringsregler ved tredjelandskjøring, plikt for både retur til opphavslandet for sjåføren og utførsel av minst ett oppdrag i hjemlandet i løpet av en måned, samt innførsel av tachograf i varebiler er noen av de viktigste punktene i EUs mobilitetspakke slik den foreligger etter avstemningen 4. april. Nå venter forhandlingsprosessene før avtalen endelig forsegles. Norges Lastebileier-Forbund har sett nærmere på de konkrete foreslåtte endringene. Her er listen (basert på tilgjengelig informasjon fra EU-parlamentet på nåværende tidspunkt). Kjøre- og hviletid:
Kabotasje:
Kombinerte transporter:
Utstasjonering:
Varebiler:
Teknologi:
Målrettet arbeid gjennom NLA NLF-direktøren retter en stor takk til Søren Hyldstrup Larsen, direktør i Nordic Logistics Association i Brussel, som representerer NLF og de øvrige nordiske transportorganisasjonene i EU. – Vi har oppnådd mye takket være målrettet arbeid gjennom vårt lobbyorgan NLA, sier NLF-direktøren. Forbundsleder Lars M. Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) er også rimelig fornøyd, og sier til LO-Aktuelt at han er positivt overrasket. – Med forbehold om at vi ikke har fått lest hele dokumentet, så ser det ut til å være mye positivt i dette, sier han til LO-Aktuelt.
|