Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet BIL nr. 12-2018 Det skal sies først som sist: Det er liten tvil om at Audi har lagt ned mye arbeid i nye Q3. Bilen ser umiddelbart tiltalende ut, med et moderne og tøft utseende. Rene linjer og et litt røft SUV-preg som luftinntakene foran og de kontrastfargede hjulbuene er med på å bringe frem. Bilen er også lengre, bredere og har med det mer bagasjeplass enn sin forgjenger. Akselavstanden er strukket med 77 mm, noe som gir et mer rommelig interiør. Pent interiør Det digitale instrumentpanelet er moderne og er til å kjenne igjen fra nye A6 og A8. I midtkonsollen finner vi en 10,25-tommers skjerm hvor du styrer det aller meste bilen har å by på. Audi løfter også fram et helt nytt 3D-lydanlegg fra Bang & Olufsen, men her må du være beredt på å punge ut hvis du vil ha det beste anlegget. Kjøreopplevelsen Dernest sto 230 hk TFSI med forhjulsdrift og automatgir for tur. Om du er fornøyd med denne automatgirkassen eller ikke kommer litt an på kjørestil. Den er helt klart mest responsiv på høye turtall, og trykker du klampen i bunn når du står stille må du regne med at det tar et lite sekund før det sparker ifra. Begge modellene vi prøvde virket godt støydempet. Uavhengig av motor og girkasse fremstår Audi som en bil med de klassiske Audi-kvalitetene og gir en behagelig kjøreopplevelse, men uten den store wow-faktoren. For eksempel kan nok 150 hk og bensin virke tamt for enkelte kjøpere i denne prisklassen. Bagasjeplassen God beinplass både foran og bak, og ikke minst har den vesentlig mer bagasjeplass enn sin forgjenger. Bagasjerommet laster 530 liter eller 675 liter, avhengig av om du skyver baksetene frem eller ikke. Her er det ikke snakk om å legge de ned, men å skye setene frem 15 cm. Legger du setene ned er det plass til 1525 l ifølge Audi. Norsk valg? Fakta Audi Q3
|