img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Anonyme Mazda6
PRØVEKJØRT: Stakkars Mazda som fortsatt er uten stikkontaktbiler og derfor må slite med fulle engangsavgiftssatser. Det rammer flotte biler som Mazda6.

Først publisert i bladet BIL nr. 1-2019

Mazda6 er den i manges øyne lekre familiebilen som har historie helt tilbake til 1970 (Mazda 616 og 626 før Mazda forenklet navnet til bare 6 i 2002), og som i sum gjennom alle disse årene er solgt i titusenvis av eksemplarer i Norge.

Men nå har Mazda6 virkelig havnet i skyggen av SUV-er, ladehybrider og elbiler.

Mazda har så langt ikke en eneste ladbar modell å selge i Norge, men gjør det volummessig bedre enn både Renault og Opel hvis bestselgere har elektrisk motor.

Når jeg likevel velger å trakke fram Mazda6 er det fordi den har gjennomgått både synlige og merkbare oppgraderinger. Særlig de smalere lyktene gir bilen et skarpere utseende.

Men 265 nyregistrerte Mazda6 per litt ut i november sammenliknet med 1672 Mazda XC-5 sier det meste om kundenes valg og at stasjonsvognenes tid, med noen hederlige unntak, definitivt er på hell.

Mazda6 er lett å bli glad i fordi den er så enkel å forholde seg til, så lett å føle seg vel i og komfortabel å oppholde seg i.

Skiller seg ut
Sånn sett har Mazda gjennom ganske mange år nå skilt seg ut fra de andre japanske produsentene ved å være annerledes, mer europeisk i formen om du vil. Jeg har hørt mange protyske bileiere si at om de måtte velge noe annet, så ville valget falt på Mazda.

Samtidig merker jeg at hele Mazda6-pakken nå snart er moden for en totalrenovering. Redesignet instrumentering holdes fortsatt i konservativ stil og er ganske langt unna de store skjermene i eksempelvis oppgradert VW Golf for ikke å snakke om i mye Mercedes A-klasse.

Mangler plass
Sammenlignet med eksempelvis Skoda Superb (som er omtrent like stor, koster omtrent det samme og har 4x4, dieselmotor og stasjonsvogn som bestselger akkurat som Mazda) får du mye mindre beinplass til passasjerene i baksetet her.

Jeg så med egne øyne hvordan de som satt der led under en såkalt langtur som egentlig ikke var spesielt lang.

Når jeg først har brakt Skodaen inn i sammenlikningsbildet så er det riktig å ta med at tsjekkeren også laster mer bagasje (660/1950 liter mot 522/1664 liter) og kan taue 600 kilo mer (2200 mot 1600 kilo).

Dette er tall som for noen ikke betyr noe, men som for andre er viktig. Du vet best hva som er viktig for deg.

Mazda har kommet seg greit gjennom overgangen fra NEDC til WLTP forbruksmåling. Den kraftigste dieselmotoren er effektøkt fra 175 til 184 hk og hele 445 Nm i moment og den skal lastes hardt før behovet for mer krefter melder seg. AdBlue er nå en del av pakken for å klare rensekravene.

Mazdas 6-trinns automatkasse skifter ganske raskt og silkemykt, og siden bilen nå har doble sideglass foran og generelt langt bedre støydemping, er det knapt annet enn litt motorlyd å høre inne i bilen.

Mer førerstøtte
Oppgraderingen inneholder naturlig nok mer utstyr for å gjøre Mazda6 attraktiv til en helt ny modell er på plass, men også for å tilfredsstille 5 stjerners kravet til Euro NCAP.

Det betyr at alle Mazda6 nå får aktiv cruisekontroll, autobrems i hastigheter opp til 160 km/t, kjørefeltassistanse, trafikksiltgjenkjenning med fartsgrenseassistent som gjør at bilen holder fartsgrensene om føreren vil, naturligvis navigasjon, headup-display på ruten og ikke egen skjerm, automatisk låsing av bildørene.

Blindsonevarsling og varme i rattet var der allerede fra før, men Mazda6 leveres ikke med oppvarmet frontrute.

På neste utstyrstrinn (Optimum) inkluderer Mazda 360-graders kamerautsikt, men til begrenset nytte så lenge skjermen bildet vises på ikke er større enn åtte tommer.

Dette er litt ugreit fordi lav sitteposisjonen i bilen, såpass lite glassareal samt B-stolpe og hodestøtter som skygger for så mye av den fysiske sikten gjennom vinduene, gjør at speil og kameraer er helt nødvendig for å få full oversikt.

Til gjengjeld er skjermen montert høyt og skjermstyring via servicehjulet ved girspaken gjør det lettere å konsentrere seg om kjøringen enn om skjermen bare var trykkfølsom.

Knappestyrt klimaanlegg
Takk og pris for at Mazda i sin konservatisme valgte å beholde betjeningen av varmeapparatet via tradisjonelle knapper, og at volumknotten sitter tøft plassert på midtkonsollen.

Optimum-pakken inneholder også adaptivt LED front- og fjernlys med klart forbedret fjernlysytelse og automatisk nedblending i 20 blokker. På dette nivået kan skinnsetene kjøles i tre trinn. Selv med klimaanlegg er dette deilig på varme dager.

En signaturpakke til 10.000 kroner ekstra inneholder blant annet seter i brunt nappaskinn, egen grillfarge og svart innertak som egentlig bare gjør bilen tristere innvendig.

Jeg hadde nok heller brukt disse pengene på større felger. 19 og 20 tommer store felger får bilen til å framstå som langt mer sportslig enn den faktisk er.

Fakta – Mazda6

Pris fra

ca. kr 400.000

Testbil

kr 525.000 kroner

Motor

2191 ccm R4, turbo diesel

Effekt

184 hk/445 Nm

Drivlinje

6A, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

9,7 sek

Toppfart

212 km/t

Snittforbruk

0,54 l/mil (NEDC2)

CO2:

142g/km

Energiforbruk:

54,0 kWh/100 km

Dimensjoner

481/184/148 cm (L/B/H)

Bakkeklaring

16,5 cm

Bagasjerom

522 - 1664 liter

 

Liker: Svært enkel å kjøre

Liker ikke: Ikke av klassens største

Vurdering: 4,0




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer