img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Vakker og brutal
PRØVEKJØRT: Bevares. Tok vi av? Mercedes-AMG GT 63 S 4-matic+ tar deg og baksetepassasjerene dine raskere ut av lyskrysset enn tiden det tar å si 0-100 på 3,2 sekunder.

Først publisert i bladet BIL nr. 1-2019

For noen år siden beskrev vi AMG GT R som den grønne djevelen, født på Nordsløyfa, men temmet såpass at den også gjør jobben mer enn greit på landeveien.

Nå er storebror, GT 63 S her med fire dører, med den framoverlente grillen, det rene uttrykket og mattlakkert mørk grå. Samtidig ser den litt snillere ut enn GT R.

Helt feil, i GT 63 S sover djevelen aldri og den biter konkurrentene raskere i hekken enn noen annen fireseters fossilbil når den inviteres til det.

GT 63 S sparker i underlaget som en vill hest som helst vil vinne hver duell, men tvangsholdes tilbake på startstreken til lyset skifter til grønt.

Kompromisset
Mercedes-AMG GT 63 S er kompromisset det skal økonomisk mot som produsent til å gi seg i kast med. Samtidig er bilen så herlig ukorrekt rent miljøpolitisk at det sannsynligvis finnes nok av dem som derfor gir blaffen i hva andre måtte mene og gladelig blar opp summen den koster, det vil i Norge si fra 2.232.900 kroner, for med familie eller venner som passasjerer å kunne bevege seg i et opplevelsesmessig landskap som til nå i hovedsak har vært forbeholdt rene tosetere.

AMG GT 63 S har den samme fireliters twin turbo V8-eren som GT R og GT 63 (585 hk), mens bak den ekstra S-en skjuler det seg 54 ekstra hk, altså hele 639 hk.

All akselerasjonskraften ispedd hele 900 Nm i moment gjør at bilen hadde vært livsfarlig på veien uten et langt og progressivt gasspådrag og omfattende førerstøttesystemer. Men hva skal man med et villdyr som hele tiden holdes i bur av førerstøtteteknologi om ikke døren til friheten var enkel å åpne?

Velger sport+
Så ekstra gøy blir det først når bilen vippes over i Sport+ modus, klaffene i eksosanlegget slår inn og det buldrer, smeller og bråker aldeles herlig der bak.

Når du ser bilen forventer du akkurat denne lyden, ikke noe rasling fra en blodtrimmet firer med konstruert lydbilde, men ekte bassbrom fra en åtter.

Motorens respons er enorm. Etter at den har brukt et par tidels sekunder på å gi de ni trinnene i girkassen beskjed om at her gjelder det å skifte raskt, kommer et enormt og jevnt skyv gjennom hele turtallsregisteret som ikke hadde vært mulig å feste til underlaget uten firehjulsdrift tunet for å vekte kraften på millisekunder, samtidig som den usedvanlig presise styringen gir all nødvendig tilbakemelding om at de 21 tommer store hjulene holder det sporet du har valgt.

Bilen oppleves veldig nøytral. Men det er heller ingen problemer å få AMG GT 63 S til å slippe, eller danse på veien om du vil, men slippet skjer samtidig så kontrollert at det lett lar seg korrigere. Fem fastlagte kjøreprogrammer (vinter/snø, komfort, sport, sport+ og race) står til disposisjon før du legger inn ditt individuelle oppsett.

Autobahn
Jeg vet om mange biler som kunne brakt meg gjennom Europa mer komfortabelt enn GT 63 S, men ikke like underholdende. Dette må være drømmebilen på trafikkstille Autobahn etter mørkets frambrudd, og er man først i den delen av Europa føles det helt naturlig å stikke innom den tidligere nevnte Nordsløyfa.

Jeg er ganske sikker på at noe av det første de som skaffer seg GT 63 S gjør er nettopp å rydde tid for noen runder der, ikke minst for å måle egne ferdigheter mot offisielle 7.25,41 som gjør GT 63 S til den for tiden raskeste fireseter rundt banen.

GT 63 S byr likevel på nok komfort både i form av den justerbare luftfjæringen og seter som både er myke nok uten å være myke, og samtidig støtter hele kroppen slik at du holder ut i mange timer uten å merke tidsbruken på annet vis enn landskapet som flagrer forbi utenfor.

En del sportsbiler har 2+2 løsning som gjør det knapt mulig for andre enn barn å sitte bak. GT 63 S har et fullverdig baksete for to voksne og bak der igjen et digert rom med plass til langt mer enn helgebagasje for to.

Utstyrslesset
Det er ikke så lenge siden jeg møtte McLaren Senna, en bil med mange av de samme egenskapene som bor i GT 63 S. Men der McLaren minimaliserer interiøret for å spare vekt, har ikke dette vært avgjørende for AMG da de raidet moderselskapets hyller for å hente det som omgir deg inne i bilen.

Her har de plukket det beste fra S- og E-klasse. Skjermene, de to, byr på et omfattende grafikkvalg for å presentere informasjonen samtidig som det aller meste styres av knapper og to styreplater på rattet, en for hver tommel hvor venstre betjener alt i instrumentdisplayet mens den høyre tar seg av infoskjermen.

De aller fleste innstillinger kan også gjøres via valgfrie dobbeltfunksjoner, enten på rattet eller via fire enkeltbrytere på hver side av girspaken.

De sistnevnte ser overraskende billige ut i utformingen. Men du kan i det minste velge om du vil bruke vestre tommel eller høyre pekefinger for å koble inn gromlyden. Naturligvis har den regulerbare spoileren egen styreknapp.

Fargestyrte luftdyser
At bilen har g-kraftmåler føles helt naturlig, at luftdysene på dashbordet skifter farge etter temperaturen som kommer ut av dem er jeg mer i tvil om bare er en morsom gimmick eller over grensen til å være harry.

Uansett om jeg liker det eller ei er inntrykket jeg sitter igjen med at minste detalj skal ha en funksjon som enten forbedrer kjøreopplevelsen eller forenkler bruken.

Jeg velger å hoppe elegant over alt som er lesset inn i denne bilen for å forsvare en prislapp på over 2,5 millioner kroner. Ja, det er virkelig mye penger, men husk at GT 63 S er nesten like rask som en Aston Martin Senna som koster minst femgangeren.

Strekker likevel ikke bilkontoen til finnes det flere valg:

  • AMG GT 43 – 367 hk – 1.432.900 kroner
  • AMG GT 53 – 435 hk – 1.602.900 kroner
  • AMG GT 63 – 585 hk – 2.112.900 kroner

Jeg har allerede mailet julenissen om mitt valg, men bedt han droppe det automatiske tilhengerfestet som testbilen var utstyrt med. For mange er dette harry nok om det ikke skal henge en båthenger bak.

Fakta – AMG GT 63 S

Pris fra

kr 2.112.900

Testbil

kr 2.579.800

Motor

3962 ccm V8, twin turbo bensin

Effekt

639 hk/900 Nm

Drivlinje

9A, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

3,2 sek

Toppfart

310 km/t

Forbruk

1,13 l/mil (NEDC2)

CO2:

257g/km

Dimensjoner

505/195/145 cm (L/B/H)

 

Liker: Banebil for hverdagsbruk

Liker ikke: Hva skulle det være?

Vurdering: 5,0





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer