Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet BIL nr. 3-2019 Mazda XC-3 har eksistert en stund nå og jevnlig gjennomgått små oppgraderinger som ikke nødvendigvis er så synlige, men som holder bilen teknisk oppdatert inntil det kommer en helt ny. Selv om klassen for små / kompakte SUV/crossover-biler er i ferd med å overtas av elbiler som BMW i3, Hyundai Kona EV, Kia e-Niro og Kia e-Soul, var Mazda CX-3 fjorårets nest mest valgte med fossilmotor etter VW T-Roc. Bensin Derfor sier jeg ikke mer om dieselmotoren enn at den fra nå av er effektøkt fra 105 til 115 hk (fra 1,5 til 1,8 liter). Så jeg antar at bensin 2-literen (uten turbo fordi Mazda mener stort motorvolum kommer bedre ut forbruksmessig enn lite motorvolum i kombinasjon med turbo) med beskjedne 121 hk vil være vinneren i 2019. Dyrt med 4x4 Men hold deg unna den manuelle girkasse. Bare sju prosent av alle som kjøpte ny bil i fjor valgte en de kun kan gire selv. Ikke det at Mazdas manuelle girkasse ikke gjør jobben, men hvorfor i all verden velge manuelt gir når den samme motoren og utstyrskombinasjonen leveres med automatgir som både senker forbrukt og ikke minst NOx-utslippet? Ekstrapris på 20.000 kroner er verd hver krone når bilen en gang byttes inn. Morsom å kjøre Det viktigste ved siste oppgradering er uten tvil reduksjonen av innvendig støy, fra ganske plagsom selv ved vanlig fart på grov asfalt, til helt gjennomsnittlig biler i denne størrelses- og prisklassen. Oppgraderingen denne gang består også i mer førerstøtteteknologi som eksempelvis adaptiv cruisekontroll som virker ned til stillestående (krever automatgir). Bilen har dessuten autobrems med fotgjengergjenkjenning opp til 80 km/t, full-LED, trafikkskiltgjenkjenning og ikke minst headupdisplay. Ikke el CO2-utslipp på 149 gram/km etter den nye WLTP-normen er tross alt ganske langt unna EUs 2021-flåtekrav på 95 gram/km. Men det skal Mazdas toliters bensinmotor ha; den er ekstremt fleksibel og protesterer ikke på sjettegir før farten kryper godt under 50 km/t. Til tross for litt korte seteputer, sitter jeg godt foran, nyter deilig varme i rattet på kalde dager – og savner samtidig varme i frontruta som eksempelvis Ford kan levere til konkurrenten Fiesta med. Trangt baksete Jeg kan ikke se at Mazda har endret størrelsen på infotainment-skjermen som jeg håper vokser i størrelse til neste generasjon CX-3, men beholder plassen oppe på dashbordet, og fortsatt kun er berøringsfølsom når bilen står stille. I fart betjenes funksjonene med knapper i forskjellig høyde og et senterkonsollmontert ratt. Dette er så intuitivt konstruert at det er helt unødvendig å ta blikket fra veien for å stille inn de enkleste radiofunksjonene eller hente opp kartet. Optimum utstyrspakke som er høyeste nivået inneholder et ganske så bra Bose-anlegg, mens elektrisk regulerbare skinneseter med minne koster 8400 kroner ekstra.
Liker: Svært morsom å kjøre. Liker ikke: Trang i baksetet. Lite bagasjerom.
|