img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Liten og vennlig
PRØVEKJØRT: Mazda CX-3 er en av de kjekkeste småbilene jeg vet om fordi den er morsom å kjøre og hyggelig å oppholde seg i.

Først publisert i bladet BIL nr. 3-2019

Mazda XC-3 har eksistert en stund nå og jevnlig gjennomgått små oppgraderinger som ikke nødvendigvis er så synlige, men som holder bilen teknisk oppdatert inntil det kommer en helt ny.

Selv om klassen for små / kompakte SUV/crossover-biler er i ferd med å overtas av elbiler som BMW i3, Hyundai Kona EV, Kia e-Niro og Kia e-Soul, var Mazda CX-3 fjorårets nest mest valgte med fossilmotor etter VW T-Roc.

Bensin
De fleste som kjøpte denne ganske flott utseende og så kompakt designede lille crossoveren at du føler å kle den på deg, valgte i fjor varianter med bensinmotor, mens litt over halvparten kjøpte den med drift på alle hjul.

Derfor sier jeg ikke mer om dieselmotoren enn at den fra nå av er effektøkt fra 105 til 115 hk (fra 1,5 til 1,8 liter). Så jeg antar at bensin 2-literen (uten turbo fordi Mazda mener stort motorvolum kommer bedre ut forbruksmessig enn lite motorvolum i kombinasjon med turbo) med beskjedne 121 hk vil være vinneren i 2019.

Dyrt med 4x4
Er derimot 4x4 et ufravikelig krav kommer du ikke utenom 150 hk bensin eller dieselmotor, og i begge tilfellene med automatgir. Uansett renner det på 53.500 kroner for bensinvarianten og 65.000 kroner om det befinner seg en dieselmotor under panseret.

Men hold deg unna den manuelle girkasse. Bare sju prosent av alle som kjøpte ny bil i fjor valgte en de kun kan gire selv.

Ikke det at Mazdas manuelle girkasse ikke gjør jobben, men hvorfor i all verden velge manuelt gir når den samme motoren og utstyrskombinasjonen leveres med automatgir som både senker forbrukt og ikke minst NOx-utslippet? Ekstrapris på 20.000 kroner er verd hver krone når bilen en gang byttes inn.

Morsom å kjøre
Mazda CX-3 evner å kombinere høy grad av komfort for de som sitter foran med presisjon i chassiset og styrefølelse som grenser opp mot det sportslige. Dette er faktisk en svært underholdende bil å kjøre, ikke ulik Ford Fiesta.

Det viktigste ved siste oppgradering er uten tvil reduksjonen av innvendig støy, fra ganske plagsom selv ved vanlig fart på grov asfalt, til helt gjennomsnittlig biler i denne størrelses- og prisklassen.

Oppgraderingen denne gang består også i mer førerstøtteteknologi som eksempelvis adaptiv cruisekontroll som virker ned til stillestående (krever automatgir).

Bilen har dessuten autobrems med fotgjengergjenkjenning opp til 80 km/t, full-LED, trafikkskiltgjenkjenning og ikke minst headupdisplay.

Ikke el
Mer kostbare endringer som heldigitalt instrumentdisplay og aktiv filskiftholder kommer først med komplett ny CX-3, som sannsynligvis også vil inneholde en eller annen form for elektrifisering.

CO2-utslipp på 149 gram/km etter den nye WLTP-normen er tross alt ganske langt unna EUs 2021-flåtekrav på 95 gram/km.

Men det skal Mazdas toliters bensinmotor ha; den er ekstremt fleksibel og protesterer ikke på sjettegir før farten kryper godt under 50 km/t.

Til tross for litt korte seteputer, sitter jeg godt foran, nyter deilig varme i rattet på kalde dager – og savner samtidig varme i frontruta som eksempelvis Ford kan levere til konkurrenten Fiesta med.

Trangt baksete
Litt langbeinte voksne kommer derimot til å slite med å finne en god sittestilling i baksetet, og bagasjerommet (som kan reguleres i to etasjer og oppgis til 350 liter) må du selv finne ut om er stort nok til å dekke behovet uten å legge ned bakseteryggene.

Jeg kan ikke se at Mazda har endret størrelsen på infotainment-skjermen som jeg håper vokser i størrelse til neste generasjon CX-3, men beholder plassen oppe på dashbordet, og fortsatt kun er berøringsfølsom når bilen står stille.

I fart betjenes funksjonene med knapper i forskjellig høyde og et senterkonsollmontert ratt. Dette er så intuitivt konstruert at det er helt unødvendig å ta blikket fra veien for å stille inn de enkleste radiofunksjonene eller hente opp kartet.

Optimum utstyrspakke som er høyeste nivået inneholder et ganske så bra Bose-anlegg, mens elektrisk regulerbare skinneseter med minne koster 8400 kroner ekstra.

Fakta – Mazda CX-3

Pris

Fra kr. 275.000

Testbil

319.900

Motor

1998 ccm R4, Bensin

Effekt

121 hk/204 Nm

Drivlinje

6M, forhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

9,0 sek

Toppfart

192 km/t

Forbruk

0,66 l/mil

CO2

149 g/km

Dimensjoner

428/177/154 cm (L/B/H)

Bakkeklaring

15,5 cm

Bagasjerom

350-1260 liter

Vekt

1184 kg

Tilhengervekt

1200 kg

Liker: Svært morsom å kjøre.

Liker ikke: Trang i baksetet. Lite bagasjerom.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer