img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Dieselen var ikke død
PRØVEKJØRT: Mens vi venter på plug-in-utgaven har Mercedes-Benz kommet med et nytt, flott motoralternativ.

Først publisert i bladet BIL nr. 3-2019

Mercedes-Benz leverer et imponerende utvalg motoralternativer til C-Klasse, som dukket opp som facelift i fjor; fra 156 til 510 hestekrefter. Flere skal det bli når en ladbar hybrid igjen blir tilgjengelig senere i 2019.

Sprek og komfortabel
I mellomtiden har jeg kjørt C 300 d, som er utstyrt med samme flotte dieselmotor (OM 654) som vi finner i 220 d. Mercedes har klart å skremme hele 245 hk ut av to-literen.

C 300 d har fått 51 ekstra hester i forhold til C 220 d. Det spiller faktisk en stor rolle. Storebror klarer sprinten fra 0-100 km/t på seks blank, 1,4 sekunder raskere enn minstemann.

Det er kjapt, selv i disse hybrid- og eltider. Bunndraget er viktigere. Forbikjøringene går kjapt unna med et maksimalt dreiemoment på 500 Nm, mot 400 Nm i C 220 d.

Komfort
En flott 9-trinns automatkasse, utmerket luftfjæring og generelt meget bra støydemping bidrar til å gjøre C 300 d til en kjøremaskin.

Det er uansett ikke en bil som inviterer til råkjøring. Komfort er viktigere enn sportslighet.

Her spiller også Airmatic luftfjæringen inn, som gir større muligheter for å sette opp bilen etter dagsform.

Mercedes-Benz ligger langt fremme når det gjelder sikkerhetsutstyr og selvkjørende elementer. Noe er standard, som «active brake assist», men kjøreassistentpakken, som koster 26.000 kroner ekstra, bør vurderes. Med denne følger bilen veien og kan også foreta filskifter for deg.

Prisforskjellen fra C 220 d til C 300 d er på 60.000 kroner. Min vurdering er at bilen er verdt disse ekstra kronene.

Premium
C-Klasse fikk en nødvendig oppgradering i 2018. Det var spesielt dashbordet som begynte å se litt utdatert ut, ikke minst navigasjonsskjermen. Den er fortsatt frittstående, men har blitt større og fått et betydelig mer moderne uttrykk rent grafisk.

Det oser «premium» av interiøret, kanskje spesielt i testbilen som har fått mange av tilvalgene som gir en ekstra prikk over i-en.

Her finner vi «open pore» treverk, «Artico» dashbord, AMG-pakker og «Ambient lighting» med 64 farger. Du hadde kanskje klart deg med 58, men mulighetene finnes.

Skinnsetene ser både lekre ut og er svært behagelige å sitte i.

Paradokset er at minstemann A-klasse er hakket mer moderne. Der finner vi både det store helelektroniske instrumentpanelet vi først så i E-klasse, men også MBUX grensesnittet hvor man kan prate til bilen. Og bli hørt. Man kan med andre ord ikke be bilen skru opp temperaturen eller skifte radiokanal. Men du klarer kanskje å fikse den biffen selv?

Fin pakke
C-Klasse er ikke av de romsligste familiebilene, men er på nivå med modeller som BMW 3-serie og Audi A4. Trenger du mer plass er E-klasse et opplagt alternativ. Forskjellen i bagasjerom på det to modellene er på 150 liter; 490 versus 640 liter.

Du trenger kanskje ikke krysse av ekstrautstyr og tilvalg for en kvart million, som «vår» bil hadde, men det drar fort på seg 150.000-200.000 kroner for å få en bil som både ser ok ut og som man kan leve fint med noen år. Man må ikke være for gnien heller, for bilen skal jo helst være en kurant bruktbil også.

Mens startprisen ligger på 630.000 kroner, koster testbilen 872.000 kroner. Om det er «dyrt» eller «billig» avhenger av øynene som ser.

Det blir neppe solgt mange C-klasse før den nye plug-in-utgaven er på plass. Det er synd, for C 300d gir en fin pakke med en sprek motor, relativt lavt forbruk og utmerket fremkommelighet.

Mercedes-Benz 300 d 4matic stasjonsvogn

Mercedes-Benz 300 d 4matic stasjonsvogn

Pris

Fra kr 629.900

Testbil

kr 872.037

Motor

1950 ccm R4 diesel

Effekt

245 hk/500 Nm

Drivlinje

9A, firehjulsdrift

Aks. 0-100

6,0 sek

Toppfart

250 km/t

Forbruk

0,60 l/mil

CO2

147 g/km

Dimensjoner:

470/181/146 cm (L/B/H)

Bagasjerom

490-1460 liter

Tilhengervekt

1800 kg

LIKER:

  • Drivlinjen
  • Kjøreegenskapene
  • Komforten
  • Premiumfølelsen

LIKER IKKE

  • Prisen på tilleggsutstyr
  • Har ikke MBUX som A-klasse



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer