Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet BIL nr. 3-2019 Mercedes-Benz leverer et imponerende utvalg motoralternativer til C-Klasse, som dukket opp som facelift i fjor; fra 156 til 510 hestekrefter. Flere skal det bli når en ladbar hybrid igjen blir tilgjengelig senere i 2019. Sprek og komfortabel C 300 d har fått 51 ekstra hester i forhold til C 220 d. Det spiller faktisk en stor rolle. Storebror klarer sprinten fra 0-100 km/t på seks blank, 1,4 sekunder raskere enn minstemann. Det er kjapt, selv i disse hybrid- og eltider. Bunndraget er viktigere. Forbikjøringene går kjapt unna med et maksimalt dreiemoment på 500 Nm, mot 400 Nm i C 220 d. Komfort Det er uansett ikke en bil som inviterer til råkjøring. Komfort er viktigere enn sportslighet. Her spiller også Airmatic luftfjæringen inn, som gir større muligheter for å sette opp bilen etter dagsform. Mercedes-Benz ligger langt fremme når det gjelder sikkerhetsutstyr og selvkjørende elementer. Noe er standard, som «active brake assist», men kjøreassistentpakken, som koster 26.000 kroner ekstra, bør vurderes. Med denne følger bilen veien og kan også foreta filskifter for deg. Prisforskjellen fra C 220 d til C 300 d er på 60.000 kroner. Min vurdering er at bilen er verdt disse ekstra kronene. Premium Det oser «premium» av interiøret, kanskje spesielt i testbilen som har fått mange av tilvalgene som gir en ekstra prikk over i-en. Her finner vi «open pore» treverk, «Artico» dashbord, AMG-pakker og «Ambient lighting» med 64 farger. Du hadde kanskje klart deg med 58, men mulighetene finnes. Skinnsetene ser både lekre ut og er svært behagelige å sitte i. Paradokset er at minstemann A-klasse er hakket mer moderne. Der finner vi både det store helelektroniske instrumentpanelet vi først så i E-klasse, men også MBUX grensesnittet hvor man kan prate til bilen. Og bli hørt. Man kan med andre ord ikke be bilen skru opp temperaturen eller skifte radiokanal. Men du klarer kanskje å fikse den biffen selv? Fin pakke Du trenger kanskje ikke krysse av ekstrautstyr og tilvalg for en kvart million, som «vår» bil hadde, men det drar fort på seg 150.000-200.000 kroner for å få en bil som både ser ok ut og som man kan leve fint med noen år. Man må ikke være for gnien heller, for bilen skal jo helst være en kurant bruktbil også. Mens startprisen ligger på 630.000 kroner, koster testbilen 872.000 kroner. Om det er «dyrt» eller «billig» avhenger av øynene som ser. Det blir neppe solgt mange C-klasse før den nye plug-in-utgaven er på plass. Det er synd, for C 300d gir en fin pakke med en sprek motor, relativt lavt forbruk og utmerket fremkommelighet. Mercedes-Benz 300 d 4matic stasjonsvogn
LIKER:
LIKER IKKE
|