img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Det ultimate kompromisset
PRØVEKJØRT: AMG. De tre bokstavene, i den rekkefølgen, skaper forventninger og glede for et bilfilt hjerte. Jeg har aldri blitt skuffet før, og skulle heller ikke bli det nå, selv om det ikke var den aller råeste modellen som skulle testes.

Først publisert i bladet BIL nr. 3-2019

E 53 heter det nye vidunderet fra AMG. E 43 er en saga blott, nå er det en «hybrid» som er greia. Ja, den kategoriseres som det, selv om det er en stor bensinmotor som ligger i bunnen. Det er rene miljøbilen.

V6-motoren fra E 43 er kastet ut til fordel for en rekke-sekser.

0-100 på 4,5 sekunder
I E 53 finner du et 48 V-system som gir mer elektrisk energi tilgjengelig. I tillegg til de 435 hestene bensinmotoren yter, får du i løpet av en kort periode, på grunn av EQ Boost-funksjonen, 20 ekstra hester.

Viktigere er det at du får 250 Nm ekstra dreiemoment, i tillegg til de opprinnelige 520 Nm, uten forsinkelse. Det gir en relativt heftig opplevelse.

Selve sprintøvelsen 0-100 km/t tar bare 4,5 sekunder, i en bil som veier nesten to tonn, men det er all kraften du har tilgjengelig til enhver tid som gir deg mest glede.

Jeg har tidligere kjørt fire-dørs coupé-utgaven av AMG GT med samme motor og blitt positivt overrasket over hvor mye denne motoren gir både effekt- og lydmessig.

Den er naturligvis ikke like spinnvill som en E 63 S med 612 hk hentet fra en V8-er, men et utmerket kompromiss for deg som vil ha både familie- og sportsbil, men som ikke vil legge to millioner i potten for å kjøpe bil.

Beste godlyd
AMG må har verdens beste lydingeniører. (Nesten) ingen lager like mye godlyd som dem. Det skal putre og smelle fra eksosanlegget. For å få den fineste lyden i E 53 må du velge det sportsligste oppsettet og finne noen tunneler som gir den rette resonansen. Litt barnslig, men gøy.

I det daglige kan du like gjerne sette bilen i komfortmodus. Da blir den ikke stort stivere enn en hvilken som helst annen bil med sportsunderstell.

E 53 er utstyrt med en glimrende, kjapp ni trinns AMG SPEEDSHIFT TCT automatkasse og AMG Performance 4MATIC+. Det sistnevnte innebærer blant annet permanent firehjulsdrift med full kontroll på fordelingen av dreiemomentet. 

270 km/t
Dette er bilen for deg som har «hytte» i Nice eller Barcelona, som heller vil fly lavt enn høyt. Nå er det en gang slik at Autobahn ikke lenger er hva det var. Finner du en strekning uten veiarbeider, med fri fart og lite trafikk, er du heldig. Da er det bare å strekke ut i E53.

Toppfarten er på tysk maner som vanlig begrenset til 250 km/t, men du har også mulighet for å få bilen levert med en toppfart på 270 km/t dersom man krysser av for «Driver’s package». Det er ikke minst viktig hjemme i Tyskland, hvor venstrefilen på motorveien blir favoritten.

Ikke akkurat taxi
De praktiske egenskapene ved E 53 skal jeg ikke dvele særlig ved. Ja, det er en praktisk bil med et svært bagasjerom på 640 liter, bakseteplass en taxi verdig og med en mulig hengervekt på 2,1 tonn.

Det er det som er det fine med E 53, at den både er en utmerket familiefrakter og «sportsbil» i ett.

Kupeen er ikke helt «drosje». Vi tenker på de solide AMG sportsstolene hvor du sitter skrudd fast.

Bilen som fraktet deg fra fest sist hadde heller neppe røde setebelter og et brannslukkingsapparat kledelig plassert foran førersetet.

Røde kontrastsømmer i setene, på dørene og dashbordet røper også at dette ikke er en helt vanlig Mercedes.

Trenger man egentlig noe stereoanlegg i en AMG-modell, eller radio for den saks skyld? Hadde det vært en E 63 s kunne jeg med hånden på hjertet sagt at lyden du trenger kommer fra motorrommet. I lillebror tror jeg at jeg ville ha investert kronene i godlyd fra høyttalerne også. Et skikkelig Burmester-anlegg, slik testbilen er utstyrt med, er ikke feil.

Fra 1,2 millioner
Direkte rimelig er ikke AMG E 53. Startprisen er på 1.157.900 kroner, mens vår testbil kommer på 1.471.100 blanke kroner, men det er nærmest en tilbudspris i forhold til E 63 S, som koster 688.000 kroner ekstra.

Det som for alvor drar opp prisen er Premium Plus-pakken til 91.000 kroner, som inneholder mye snadder, som widescreen cockpit, Burmester-anlegg, panaroma-tak, blindsonevarsling, multibeam LED-lys, parkeringspakke osv. Dette er utstyr som skal være på plass i en slik bil.

Diskret sportsbil
Hvis diskresjon er en dyd kan E 53 være svaret. Da velger du en bil i samme farge som importørens favorittfarge, lys sølvgrå. Det eneste som røper at denne bilen ikke hører hjemme i taxifila er de fire enderørene, emblemer på forskjermer og bakluke. Og lyden naturligvis. Her er det ingen forstyrrende dieselknatring. Det kunne vært en E 200 med AMG-styling.

Hvis jeg skulle krysset et kontinent i morgen, hadde E 53 stått høyt på ønskelisten. Det er en milsluker av rang og en bil man ikke blir sliten av å kjøre. Det er bilen for de bredeste smilene.

Hvis dette er Mercedes’ «elektrifiserte» fremtid ser jeg lyst på livet.

Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn

Pris

Fra kr 1.157.900

Testbil

kr 1.471.100

Motor

2999 ccm R6 bensin

Effekt

435 hk/520 Nm (+ 22 hk/250 Nm med EQ Boost)

Drivlinje

9A, firehjulsdrift

Aks. 0-100

4,5 sek

Toppfart

250 km/t (270 km/t med «Driver’s package»)

Forbruk

0,87 l/mil

CO2

200 g/km

NOx

13,6

Dimensjoner

499/185/148 cm (L/B/H)

Bagasjerom

640-1820 liter

Tilhengervekt

2100 kg


LIKER:

  • Allsidigheten, sportsbil og familiebil i ett
  • Sikkerhetsutstyret
  • Diskresjonen

LIKER IKKE:

  • Lyden kunne vært enda råere i normaloppsettet




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer