img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Peugeot 508 GT - Forretten
PRØVEKJØRT: Det er med Peugeot 508 GT kombi som med gode forretter: de smaker fortreffelig, men blir ofte glemt når hovedretten, som i dette tilfellet vil være stasjonsvogna, er på plass.

Først publisert i bladet BIL nr. 3-2019

Jeg har ingen grunn til å si noe stygt om Peugeot 508 GT, en sedankombi a la VW Arteon, Opel Insignia og Skoda Octavia / Superb. Men for å videreføre bildet i ingressen: i det minste for noen smaker en lekkert dandert forrett gjerne bedre enn den voluminøse hovedretten.

508 GT er etter min mening fransk bilindustri på sitt beste.

En passe stor bil, komfortabel nok til de riktig lange utfluktene, rask nok med 225 hk fra en sinna bensin1,6-liter til å oppleves en anelse sportslig, og tøff nok med lekre, rammeløse vinduer og sterkt hellende og skarpskåret hekk til selv i «Grå Smart Metallic» å skille seg ut fra den ellers temmelig grå masse av familiestore biler bygd over lesten som går ut på å dekke så mange behov at det knapt blir plass til særpreg.

Stasjonsvogn
For det er nok der stasjonsvogna av 508 kommer til å være når den senere i år dukker opp for å sluke barnevogner og alt annet et familiemedlem på fire hjul skal løse av transportoppgaver.

Så het da også noen av forgjengerne nettopp Familiale, 404, 504 og 505 for eksempel. Selv det kan bli tungt i kampen mot SUV-er på fortsatt frammarsj.

Jeg liker 508 GT fordi den slett ikke tar mål av seg til å dekke alle behov. Snarere tvert om. 508 i firedørs kombi kan til nød fungere som familiebil om de som må sitte i baksetet ikke er spesielt høye.

Men spiller det noen rolle? Jeg skal ikke sitte bak, og foran er det mer enn nok plass: trekk ut seteputen til god lårstøtte, trykk inn massasjeknappen og kjør i vei.

Over rattet
Jeg har sagt det før, men gjentar så gjerne: knapt noen lager bedre cockpit enn Peugeot med instrumentene løftet så høyt over det knøttlille og flatpressede rattet at behovet for headupdisplay bortfaller. Førermiljøet oser av framoverlenthet med en blanding av skjermbaserte og knappestyrte funksjoner.

Det skjermbaserte instrumentpanelet har fem ulike design på dagtid, du velger ut fra behov og humør, men det kan jo være kjekt å ha kartet rett foran nesa og ikke til høyre på dashbordskjermen selv om den er vinklet mot føreren.

At turtellernåla i 508 går fra høyre mot venstre som i flere av Peugeots modeller nå, skriver jeg på gimikk-kontoen, interessant, men ikke spesielt nyttig.

Varmesøkende
Den sjette innstillingen, Night Vision med varmesøkende kamera, fungerer bare etter mørkets frambrudd, men brukt riktig ser du fotgjengeren, syklisten eller elgen på skjermen lenge før du ser den i virkeligheten.

Midt i den mørkeste vinternatta ute på Nøtterøy møtte jeg en bil med lys som blendet meg. Farten var riktignok lav, men like fullt var jeg i regnet ikke i stand til å se den svartkledde syklisten foran meg før vedkommende var tett innpå.

Men det gjorde ingen verdens ting, for jeg hadde jo lenge observert ham innenfor en gul ramme i det grå siktbildet på skjermen. Strålende. Og hadde jeg hatt på den aktive cruisekontrollen, ville bilen tilpasset seg syklistens fart automatisk.

Full mann
Alt dette havner i sekkeposten praktisk trafikksikkerhet som gjør Norge til det sikreste landet å ferdes trafikalt i takket være vår higen etter siste teknologi.

Men oppe i denne teknologiflommen som inkluderer aktiv cruisekontroll med køfunksjon bommer Peugeot når den aktive filholderen griper inn og får bilen til å te seg i kjørefeltet på en slik måte at politipatruljen bak umiddelbart må tro at fyren foran har mer enn prøvesmakt på konjakken før kjøreturen.

Hvorfor jeg tror 508 GT blir en sjeldenhet å se på norske veier henger naturligvis også sammen med at den foreløpig ikke er ladbar og/eller har firehjulsdrift.

Nærmeste konkurrent, Arteon, solgte Volkswagen bare 66 eksemplarer av i fjor til tross for aggressiv prising for å løfte interessen. Octavia kombi / Superb kombi står for tiden ikke på Skodas norske program, og kommer neppe tilbake.

492.000 for 508 GT burde ikke skremme noen og er på nivå med Opel Insigna med 200 hk bensinmotor. 562.000 kroner etter avkryssing i alle rubrikker som gjør 508 GT spesielt attraktiv er fortsatt langt unna premium-konkurrentene. 

Fakta – Peugeot 508 GT

Pris

Fra kr 492.000

Testbil

kr 562.900

Motor

1598 CCM R4, Turbo bensin

Effekt

225 hk/300 Nm

Drivlinje

8A, forhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

7,3 sek

Toppfart

250 km/t

Forbruk/utslipp

0,57 l/mil

CO2

131 g/km

Dimensjoner

475/140/186 cm (L/B/H)

Bagasjerom

487-1537 liter

Vekt

1420 kg

Tilhengervekt

1600 kg

 

Liker: Tøff å se på.

Liker ikke: Lavt under taket bak.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer