img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Range Rover på strøm
PRØVEKJØRT: Ladbar Range Rover Sport passer inn i alle de dyre gatene på monopolspillet.

Først publisert i bladet BIL nr. 3-2019

Det er ikke den elektriske rekkevidden som gjør Range Rover Sport PHEV spesielt attraktiv, men avgiftsreduksjonen som følger med lademulighetene.

Her har produsenten tatt i bruk elektrifisering for å fremkalle høy effekt og samtidig gi et skinn av å framstå som miljøvennlig.

Akkurat som de andre produsentene gjør når de dekker seg bak PHEV-begrepet. I Norge applauderes det.

Barskest
Synes du den ladbare varianten av Volvo XC90 ikke på noen måte svarer til idealene for en SUV, og ikke tar deg tid til å vente på kommende ladbare varianter av Audi Q7 og Porsche Cayenne, er det knapt noen vei utenom Range Rover Sport, alternativt broren Range Rover, større og enda mer tilpasser britisk overklasse.

Barskere ladehybrider enn de to finner du ikke i prislisten til OFV, og neppe noe annet sted heller.

Range Rover Sport, enten den er hybrid eller ikke, strutter av volum og klasse. Å komme seg inn i bilen blir omtrent som å klatre opp i en liten lastebil, og der oppe, høyt hevet over det meste av annen trafikk som litt «konge på haugen», oser det byggekvalitet slik briter får til når de bare vil.

Krefter nok
Og det mangler ikke på krefter: 404 hk i samlet mulig effekt (300 hk fra bensinmotoren og 115 fra den elektriske motoren) tar den drøyt 2,5 tonn tunge SUV-en til 100 på 6,8 sekunder. Toppfarten oppgis til 220 km/t.

På grunn av Range Rovers historiske egenskaper der asfalt og offentlig vei slutter, er også ladbar RR Sport PHEV en ekte offroader med vadedybde inntil 85 centimeter, og med et helt arsenal av programmer som skal gjøre det mulig å ta seg fram der konkurrentene for lengst ville ha gitt opp å frakte deg.

Men alle medaljer har en bakside som sjelden framhever forsiden. Sånn også med Range Rover Sport PHEV. Eksempelvis drar hybridpakken opp vekten med 316 kg, reduserer bagasjevolumet med 79 liter og tauekapasiteten med et helt tonn – fra 3,5 til 2,5 tonn.

Avgiftsvinner
Jeg antar at for de fleste i kjøpsmodus oppveies ulempene av avgiftsreduksjonen. For med et oppgitt forbruk i 2019-versjon på 0,38 liter per mil (74 gram CO2/km) reduseres engangsavgiften fra 483.885 kroner (306 hk 6 sylindret dieselmotor) til 162.103 kroner.

Gevinsten på 321.782 kroner gjør ladehybriden (som sannsynligvis er dyrest å produsere av samtlige modellvarianter) til rimeligste Range Rover Sport å kjøpe i Norge.

Som så mange andre ladehybrider – i det minste på papiret – klarer altså Range Rover Sport seg nærmest på lukten av bensin og med oppgitt elektrisk rekkevidde på 51 kilometer.

Nå er riktignok dette NEDC-tall, så her har produsenten en utfordring i møte med EUs skjerpede forbruks- / utslippskrav fra 2021, men min erfaring stemmer dårlig overens med oppgitt rekkevidde.

Allerede etter 26 km i forsiktig kjøring på snøføre og minus to grader var batteriet tomt. Siden batteriet er på 13 kWh gir dette et strømforbruk på hele 50 kWh per 100 km, altså bortimot det dobbelte av forbruket til en Tesla Model X under samme kjøreforhold. Teslaen veier omtrent det samme og har enda mer effekt.

Tar tid
Teslaen hurtiglades. Det kan du ikke med Range Rover Sport PHEV, men om du har dedikert hjemmelader og nok tilgang på strøm, så sluker ombordladeren inntil 7 kW. På en vanlig 10 ampers hjemmekurs tar det rundt sju timer å fylle et tomt batteri.

Jeg er ikke så sikker på at den som kjøper bil til drøyt 1,1 million kroner og legger til helt nødvendig ekstrautstyr på dette bilnivået for minst 200.000 kroner, gidder å plugge i kontakten hele natten for å sitte igjen med fattige 26 km elektrisk rekkevidde.

En bensindrevet ladehybrid bruker mer drivstoff enn en tilsvarende dieselbil, både på grunn av høyere vekt og fordi bensinmotorer generelt utnytter drivstoffet dårligere. Men igjen: 321.782 sparte avgiftskroner holder til usedvanlig mange liter bensin.

Det andre elementet på baksiden av medaljen heter fire sylindre. En del Range Rover-eiere er vant til sekssylindret dieselmotor og noen til og med den tunge V8 bensinmotorlyden som ikke bare forbeholdes den største Range Rover-modellen, men også leves i toppspekket Sport.

I ladehybriden opereres det med 2-liters motorvolum, og selv om det holder i lange baner med effekt, er det likevel noe med at denne type biler kler en annen motorlyd enn den som kommer fra en fislet firer når batteriet er tomt for strøm.

Luftfjæring
Herfra skal jeg la være å sutre. For Range Rover Sport oser ikke bare av luksus, men luftfjæringen gjør den svært komfortabel å kjøre, varme i frontrute og ratt forvandler surt vintervær til nærmest sommeridyll inne i bilen, Matrix-lyset lyser opp veiens skuldre så myke trafikanter oppdages tidligere, alle seteinnstillingene løfter komforten ytterligere, lydanlegget endrer kupeen til konsertsal og skjermene i hodestøttene bak får bilen til å framstå som kinosal.

Den robuste firehjulsdriftteknologien gjør det ekstra morsomt å kjøre bil på de dagene politiet oppfordrer folk til å holde seg innendørs og fyre på peisen.

Infotainment-skjerm som vinkelreguleres med noen knappetrykk er mer gimikk enn funksjon så lenge skjermen ikke er vridd mot føreren, men spyler på ryggekameraet er kjekt med tanke på hvor lett kameraet skitnes til i alt det dårlige været Norges plages med i vinterhalvåret.

Når jeg skal oppsummere Range Rover Sport står jeg igjen med at en flott og ganske miljøuriktig bil ikke på noen måte blir mer miljøriktig om de fire bokstavene PHEV legges til i modellbetegnelsen.

Men det er heller ingen grunn til ikke å utnytte avgiftsfordelen i Norge så lenge det er mulig.

Fakta – Range Rover Sport PHEV

Pris

Fra kr 1.104.950

Testbil

1.369.300

Motor

1998 ccm R4, Turbo bensin

Effekt

300 hk/400 Nm

Elmotor

115 hk/240 Nm

Samlet effekt

404 hk/640 Nm

Batteri/ombordlader

13.0 kWh/7 kWh

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

6,8 sek

Toppfart

220 km/t

Forbruk

0,38 l/mil

CO2

74 g/km

Dimensjoner

485/198/178 cm (L/B/H)

Vadedybde

85 cm

Bagasjerom

701-1607 liter

Vekt

2540 kg

Tilhengervekt

2500 kg

 

Liker: Tøffeste SUV, Svært komfortabel

Liker ikke: Kort batterirekkevidde





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer