img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Folke-Teslaen
PRØVEKJØRT: Tesla Modell 3 har tatt norske kunder med storm. Takket være lang rekkevidde, ekstreme ytelser og kort leveringstid er den Norges suverent mest solgte bil hittil i år.

Først publisert i bladet BIL nr. 3-2019

Folke-Teslaen, Model 3, kom sent men godt, og – under over alle undre – ventetiden er ikke lenger opp mot tre år som de første på reservasjonslisten datert tilbake til 31. mars i 2016 ble avspist med, men nå bare få uker. Bestilte biler ble levert ut i mars hvilket førte til en rekord som blir stående lenge - 5315 Model 3 ble registrert den måneden.

Trekvart år etter at jeg fartet rundt i to dager på veiene i og rundt San Francisco i en leid Tesla Model 3, har jeg på subbete vintervei de indre deler av Maridalen nord for Oslo som mål med en av de første bilene som har ankommet Norge. Det skulle vise seg å fungere helt fint.

Hva er så forskjellig i forhold til bilen jeg kjørte i California?

Først og fremst firehjulsdriften og enda mer motorkraft.

På toppen
Tesla starter av inntjeningsmessige årsaker Norges-lanseringen på toppen av modellprogrammet, hvilket innebærer at enn så lenge – og hvor lenge vil ikke Tesla svare på – er kun variantene Long Range og Performance tilgjengelige.

Førstnevnte stiller med 560 km WLTP-målt rekkevidde, sistnevnte med 30 km kortere rekkevidde, men er til gjengjeld raskere. Begge trekker på alle hjulene med en motor i hver ende.

Selv om Long Range er svært raskt (0-100 km/t på 4,8 sekunder), blir den puslete sammenliknet med raketten Performance som tar deg til 100 på 3,5 sekunder. Dette er – i hvert fall på papiret – bare tidelen langsommere enn BMWs nyeste M5, men til en tredel av prisen!

Akkurat den sammenlikningen skal jeg ikke ta videre selv om det nettopp er M-modellene, og særlig M3, Tesla gjerne vil sammenlikne Model 3 med.

Glem motoreffekt!
Motoreffekt og batterikapasitet snakker heller ikke Sandvold Roland snakke om, men henviser til at Tesla i Model 3 kun forholder seg til akselerasjon, toppfart og rekkevidde. Dette tankesettet er også i ferd med å overføres til modellene S og X.

Opplysningsrådet for Veitrafikken oppgir derimot batteripakkens kapasitet til 75 kWh. I Statens vegvesens registreringsdata for denne aktuelle bilen oppgis effekt på motoren bak til 279 hk og på motoren foran til 204 hk.

Oppgitt rekkevidde avviker i Norge fra amerikanske tall som antyder 500 km både for Performance og Long Range-modellene.

Men selv om de amerikanske måleverdiene skulle vise seg å være mer i samsvar med faktisk rekkevidde i Norge, stiller Tesla Model 3 likevel foreløpig i en egen divisjon sett i forhold til pris, størrelse ytelse og rekkevidde.

Men det er et men her, for det holder ikke bare med ytelser og rekkevidde. Pakken må stemme i det daglige.

Selv om framkommeligheten på grunn av firehjulsdriften er suveren så lenge den senkede bilen ikke legger seg nedpå, styringen gir god veifølelse, sportsfølelsen er påtrengende, lydanlegget førsteklasses og setene foran virkelig gode å sitte i, så er sedanmarkedet i familiebilklassen nærmest ikke-eksisterende i Norge med mindre bilen heter Mercedes C-klasse eller BMW 3-serie.

Hvem kjøper sedan?
Så kan det hende jeg tar feil, at Tesla merkevarestyrke overskygger det faktum at bagasjerommets utforming ikke gjør bilen spesielt praktisk, og at bakseteplassen begrenses til voksne under gjennomsnittlig norsk høyde (1,80 meter) om de ikke synes det er behagelig å jevnlig skalle holdet i glasstaket fordi sittehøyden ikke er mer enn 92 cm samtidig som det ikke er mulig å stikke føttene under setet foran når det står i nedre posisjon.

Tesla Model 3 er både en avansert og enkel bil i samme pakke. I motsetning til storebrødrene S og X, som bygges i aluminium og med en svært avansert bakdørsdørløsning i SUV-en Model X, produseres Model 3 av kostnadshensyn i stål. Den har konvensjonelt hjuloppheng og luftfjæring tilbys ikke.

Fast oppsett
Tesla har ikke gjort noe med oppsettet i forhold til den amerikanske modellen, og jeg mener fortsatt at Model 3 mangler det elegante i M-fjæringen som gjør sportslige BMW-modeller så komfortable i møte med trikkeskinner, brolegging og hullete vei.

20 tommer store hjul for å få plass til større bremseskiver og 35 profil på dekkene bidrar ikke akkurat til økt komfort. Heldigvis leveres Long Range med 18 tommer store hjul.

Derimot er Model 3 nærmest en én pedals bil, det vil si at den bremser nesten ned til stillestående ved å slippe gasspedalen og at godt planlagt kjøring knapt krever bruk av bremsepedalen.

Én skjerm
Ikke alle synes om den ytterst minimalistiske innredningen hvor all informasjon uttrykkes på en stor iPad-liknende skjerm.

Sammenligningen med Apple er ikke tatt ut av løse luften fordi de to er så godt som naboer sør i Bay Area, og har såpass mange fellestrekk at en del av designerne og utviklerne på være kokt i samme gryte.

Uansett så liker jeg skjermen fordi dens høye plassering ikke tar særlig mye oppmerksomhet fra kjøringen samtidig som alt som skjer der er intuitivt.

Først finne funksjonene hvor de viktigste befinner seg på et venstre skjermfelt og dernest betjene dem med de to små hjulene på rattet, ett på hver side av rattnavet. Hjulene fungerer både opp og ned – og sideveis.

Rattet burde vært slanket, og girvelgeren er fortsatt av «Mercedes-typen». Den simple konsollen mellom forsetene ser ut som om den er kjøpt i en av bodene på Svinesund.

Glasstak
Det interessante med Tesla Model 3 er hvordan de har spart penger (på eksempelvis nevnte midtkonsoll og de ganske spesielle dørhåndtakene) for å kunne forsvare rammeløse vinduer og en bakrute som går langt opp på taket hvor den møter glasset som er selve taket som igjen flukter med frontruten. Lekkert.

Tesla Model 3 har hardware som langt på vei gjør bilen selvkjørende, men den aktiveres først etter å ha krysset av for et tillegg på 41.800 kroner. Testbilen eller den privateide Teslaen jeg kjørte i USA, hadde ikke oppgradert autopilot aktivert.

Tesla er viden kjent for sitt eget ladenettverk og høye ladefart på grunn av batteristørrelsen i bilene. I Model 3 skifter Tesla fra egen til den europeiske CCS-ladestadarden.

Det betyr at Tesla for tiden tilpasser laderne sine til CCS, og med tiden vil også modellene S og X også være over på CCS-plattformen. Samtidig vil det være mulig å lade Model 3 på en hvilken som helst CCS hurtiglader uten adapter og med ladefart opp til 110 kW. Hjemmeladefarten i folke-Teslaen oppgis til 11 kW.

Ingen av Model 3-variantene kan i skrivende stund trekke tilhenger. (Den muligheten ble først innført fra mai.) 

Aktuelle priser:

  • Model 3 Long Range: 454.700 kroner
  • Model 3 Performance: 546.000 kroner
  • Oppgradert autopilot: 41.800 kroner
  • Hvitt interiør: 8.400 kroner
  • Metallic lakk: 12.500-20.900 kroner
  • Vinterdekk 18 tommer: 15.560 kroner
  • Vinterdekk 20 tommer: 31.120 kroner
Fakta – Tesla Model 3 Performance

Pris

Long Range: Fra kr 454.700

Performance

Fra kr 546.000

Testbil

kr 567.820

Elmotor foran/bak

204/279 hk

Batterikapasitet

75 kWh

Drivlinje

0A, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

3,5 sek

Toppfart

250 km/t

Rekkevidde

530 km (WLTP)

Dimensjoner

469/185/144 cm (L/B/H)

Bakkeklaring

14,0 cm

Bagasjerom

425 liter

Vekt

1856 kg

Tilhengervekt

0 kg

 

Liker: Ekstremt rask.

Liker ikke: Trang i baksetet. Kronglete bagasjerom. Noen simple løsninger.







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer