img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
e-tron, stor og flott Audi med elmotor
PRØVEKJØRT: Det hefter noe negativt ved begrepet elbil, så la oss heller se på e-tron som en flott, rask og svært komfortabel Audi – med elmotor.

Først publisert i bladet BIL nr. 4-2019

Jeg har plugget bilen til Fortums nye lynlader på Skøyen med 150 kW ladefart. Men Audis splitter nye e-tron vil ikke ha strømmen. Så viser det seg som det ofte gjør med teknikk som flytter grenser, at den ikke nødvendigvis fungerer perfekt fra første dag. I dette tilfellet: Bilen nektet å kommunisere med laderen.

Så jeg kjører til Nordbykrysset i Ås kommune, plugger inn en ABB-bygd lader med kjøling på ladekabelen og maksfart på 175 kW, raskest i landet så langt, og vips så renner rekkevidden på i et tempo bare Tesla kan vise til på en god dag: 31 kWh – som holder til drøyt 100 km kjøring med e-tron – på et kvarter.

Sluker strøm
I praktisk bruk betyr det at Audi e-tron, som i skrivende stund er eneste elbil som kan fordøye inntil 150 kW ladefart, lader samme strømmengde på en tredel av tiden det tar å lade eksempelvis en VW Golf, Opel Ampera-e eller en annen av de mange elbilene med maksimalt 50 kW ladefart.

Men igjen: Det forutsetter at du finner fram til en lynlader som kan gi deg så mye strøm på så kort tid, at den virker og ingen opptar plassen lenger enn du er villig til å vente.

Til gjengjeld lades e-tron hjemme med inntil 22 kW ladefart via ombordladeren, så her gjelder DET å installere så kraftig hjemmelader som nettselskapet aksepterer. Audi e-tron er første elbil i Norge som allerede er klargjort for trådløs lading.

Typisk Audi
Jeg tror ikke Audi hadde begrepet elbil øverst på blokka da de startet utviklingen av e-tron, men at de ønsket å ta fram en Audi med elektrisk motor, og bygge inn så mange av Audis egenskaper og kvaliteter som plattform og teknologi tillot.

Så når Audi e-tron nå endelig er her, bilen importør Harald A. Møller har ambisjoner om å gjøre til landets mest valgte Audi i år om bare fabrikken kan levere nok til å ta unna køen av kjøpelystne og sulteforede elbilkunder, er den en tvers gjennom og på alle måter flott og typisk Audi.

Den ser ut som en Audi, den kjører nesten som en Audi, den er gjennomført i detaljene, er komfortabel og rommelig.

Kun EV-skiltene sladrer om at e-tron kun har elektrisk motor. En lekker lysstripe a la Porsche binder baklyktene sammen, og 21 tommer store hjul understreker Audis ønske om maskulinitet.

Knapt noen bygger bilinteriør med høyere opplevd kvalitet enn Audi. Med unntak av noen særegne el-funksjoner og den spesielle girvelgeren med håndstøtte, har også e-tron de tre typiske Audi-skjermene inkludert virtual cockpit hvorfra de aller fleste funksjoner styres.

Kameraspeil
Men to skjermer mangler. Sidespeilene, som ikke lenger er speil, men små kameraer som fanger opp det som skjer på hver side av Audien og kontinuerlig viser bildene på to skjermer inne i bilen.

Audi har utstyrt e-tron med et digert bagasjerom, 600 liter bak (pluss 60 liter foran) før seteryggene legges ned til et bortimot flatt lasterom med volum på 1725 liter. Bare Tesla Model X slår tauevekten på 1800 kg.

I mange elbiler slenger ladekablene løst rundt i bagasjerommet til stor irritasjon, vil jeg anta. I hvert fall irriterer slikt meg.

Naturligvis har Audi tatt høyde for problemet og løst det på samme måten som Jaguar og Tesla, med et eget rom under panseret hvor alt av kabler får plass, sammen med en pose spylervæske og et par arbeidshansker.

Luftfjæring
Jeg skrev innledningsvis at e-tron kjører nesten som en Audi, og med det mener jeg at med bilvekt på 2,5 tonn ga Audi allerede i starten av utviklingen opp å gjøre e-tron sportslig og vektla heller maksimal komfort som inkluderer luftfjæring, dører med softclose og matrix LED-lys.

Så får det heller være at e-trons standardpakke inneholder Drive Select og de mulighetene som ligger i programvaren til å påvirke chassisoppsett, styrefølsomhet og gassrespons.

360 hk og litt mer motorkraft på bakhjulene enn forhjulene i en 2,5 tonn tung bil høres ikke spesielt mye ut mot Teslas 524 hk og 772 i Performance-varianten, men bevares, boost til 408 hk og 664 Nm i moment gir mer enn nok skyvekraft for å ta deg, hvis du synes slikt er morsomt, til 100 km/t på 5,7 sekunder.

Mens du først holder deg fast: Skal du ha en e-tron som lever opp til det som forventes av utstyr i en Audi, bikker prisen raskt 800.000 kroner. Om det er mye? Tja, der befinner også en greit utstyrt Jaguar seg, for ikke å snakke om Tesla Model X.

Uansett koster e-tron vesentlig mindre enn like store og klart sammenlignbare Q8.

I påvente av Mercedes EQC er de tre nevnte eneste valgmulighet om SUV-en skal ha elmotor, være stor og ha lang rekkevidde.

Tesla kjører lengst
Har så de tre like lang rekkevidde? Våre tester så langt, og de samsvarer med alle andre tester jeg har lest, viser at fortsatt tukter ingen Tesla på rekkevidde. Ikke bare har den størst batteri, men også lavere forbruk enn e-tron og Jaguar I-Pace.

Hver av mine rekkeviddetester med Audi e-tron endte med tomt batteri etter 320 til 360 km, avhengig av hvordan jeg kjørte og av utetemperaturen – med et gjennomsnittlig strømforbruk på 28,2 kWh per 100 km.

Nå kan det tenkes at jeg fokuserer vel tungt på rekkevidde, for de fleste kjører unntaksvis sammenhengende mer enn 300 km, og – altså – på en lynlader lader du nye 300 km på e-tron på tiden det tar å svelge ned et par kaffekopper og sjekke siste oppdateringer på sosiale medier.

Fakta Audi e-tron

Pris

Fra kr 641.580

Vårt valg

889.580

Motor foran

170 hk/247 Nm

Motor bak

190 hk/314 Nm

Samlet effekt

360 hk/561 Nm

Boost

408 hk/664 Nm

Drivlinje

1A, firehjulsdrift

Batterikapasitet

95 kWh

Strømforbruk

28,2 kWh/100 km (målt)

Rekkevidde

400 km (WLTP)

Lynlader

150 kW

Ombordlader

11 kW (ekstra 22 kW)

Aks. 0-100 km/t

5,7 sek.

Toppfart

200 km/t

Dimensjoner

490/194/163 cm (L/B/H)

Bakkeklaring

17,2 cm

Vekt

2490 kg

Bagasjerom

660-1725 liter

Tilhengervekt

1800 kg


Liker

  • Lekker elbil
  • Komfortabel
  • Høy ladefart

Liker ikke

  • Ganske høyt strømforbruk




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer