img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Ny 3-serie - Kan det bli bedre?
PRØVEKJØRT: BMWs beste 3-serie er her, rommeligere, mer komfortabel og pakket med mer avansert teknologi enn noensinne.

Først publisert i bladet BIL nr. 4-2019

Se på, ta på, sitte i og sikkert også prøvekjøre. Men å kjøpe den største, mest komfortable og best utstyrte 3-serien i historien nå? Neppe.

Selv ikke BMW klarer å overbevise nordmenn om at et lykkelig bilvalg handler om mye mer enn avgifter. Derfor blir selv den nye 3-serien som i disse dager slippes som sedan med fossilmotoralternativer som «ventepølse» å regne inntil ladehybriden er på plass om noen måneder.

Annerledeslandet
Norge er også for BMW annerledeslandet med i3 på topp. Nær halvparten av BMWs kunder endte i fjor opp med den lille elbilen.

3-serien, deres bestselger i verden, havnet så langt ned på listen av den ikke utgjorde mer enn fem prosent av BMWs norske volum. I tillegg var sju av ti 3-serie-biler ladbare.

I lanseringsfasen står kun sedan med bensin- eller dieselmotor på modellprogrammet. At den også leveres med 4x4 fra første dag gjør jo bilen i utgangspunktet interessant, og det er ikke noe i veien med 320d xDrive sedan jeg har kjørt, men sann mine ord: Den blir et sjeldent syn på norske veier.

Herfra og ut skal jeg holde fingrene av PHEV-utgaven som kun kommer som sedan og med drift på bakhjulene, som forgjengeren.

Mer av alt
Stikkord for ny 3-serie, nå i sjuende generasjon siden lanseringen i 1975, er litt større lengde, litt mer påkostet interiør og tilgang på mer utstyr, men først og fremst skinner det gjennom at 3-serien er en så viktig bil for BMW, til nå solgt i 15,5 millioner eksemplarer, at den tukler de ikke med. 3-serien skifter ikke karakter, den bare justeres.

Du ser raskt at den er ny med et enda bredere glis i fronten. Du skal bli glad når du ser en 3-serie, få lyst til å eie den, og framfor alt lyst til å kjøre den. Så når BMW gjør endringer som koster penger, er det, historisk sett, i chassiset pengene legges.

Trekker bak
Det betyr fortsatt langsgående plassert motor og bakhjulsdrift, alternativt firehjulsdrift. BMW flytter stadig mer av volumet over på plattform for forhjulsdrevne modeller som flere av BMWs modeller deler med Mini, men grensen går, i hvert fall enn så lenge, ved 3-serien.

I flere tiår har 3-serien vært familiebilklassens morsomste å kjøre. Det er den fortsatt med sober komfort uten at komforten ødelegges av sportsprogrammene som riktignok strammer opp både styring, demping og gassrespons, men BMW vil gjerne at 3-serien fortsatt skal være førstevalget for dem som liker å kjøre mye og langt uten nødvendigvis å kjøpe seg opp til neste bilklasse. Derfor er også komfort og velvære essensielt.

Og synes du standardutgaven – selv påplusset en kvart million i BMWs omfattende godtebutikk – fortsatt blir litt puslete, er det bare å vente på M-utgaven. Den er ganske sikkert enda råere enn forgjengeren, og ikke langt unna.

Endret innvendig
Særlig de tøffe M-stolene (inkludert i M Sport pakken til 25.800 kroner) løfter sittekomforten til et nivå du bare kunne drømme om i denne bilklassen for få år siden.

Interiøret er helt nytt med skjermbasert instrumentering, som på eksempelvis X5, og betjening via rattknapper, som er lekkert plassert, men ikke nødvendigvis like intuitivt å betjene.

Selv med berøringsfunksjon på plass styres i hovedsak informasjonen på størrelsesoppjustert senterskjerm via iDrive-styrehjulet på senterkonsollen.

I konservativ tysk BMW-tradisjon, og i motsetning til Audis skjermvalg, beholdes knappene som styrer klimaanlegget, men selve visningen av innstillingene er lagt til en liten og lekker skjerm rett over knappene.

Fekte i luften
Detaljene skiller premium fra standard, hvordan knapper og brytere føles å ta på, motstanden i dem og presisjonen. Som eksempelvis lydvolumknotten på dashbordet. Jeg er ikke så sikker på om endring av utformingen nødvendigvis er noe framskritt.

BMW var blant de første med «gesture control», altså at du peker i sirkel i luften for å stille inn volumet på audioanlegget, men selv etter å ha vært på plass i noen år fungerer dette såpass dårlig at jeg ikke forstår vitsen med funksjonen. Sett fra passasjersiden ser det bare teit ut at føreren fekter i lufta for å få lydvolumet opp eller ned.

Headup-displayets format har også vokst i størrelse med enda flere funksjoner bakt inn og er – etter min mening – klassens mest informative og med best grafikk.

Varsellys
Også utformingen av girvelgeren er endret, men heller ikke det nødvendigvis til det bedre. Likevel er det viktig å ta inn at endringene i sum gjør den nye 3-serien til et enda triveligere sted enn forgjengeren å oppholde seg.

En liten detalj er de blå LED-lysstripene rundt kupeen. Dersom motoren går, skifter stripen i den aktuelle døren til blinkende rødt når den åpnes. Når BMW først har lagt inn denne fikse detaljen, forundrer det at de ikke har klart å skjerme ryggekameraet fra å skitnes til slik som eksempelvis VW har på en såpass rimelig bil som Golf.

Selv om 3-serien som sedan nå bikker 4,7 meter i lengden, oppleves den mer kompakt enn volumorientert, som eksempelvis populære Skoda Octavia (uten annen sammenlikning forøvrig).

Ikke det av faktiske mål er dårligere enn konkurrentene når det gjelder takhøyde eller beinplass, men BMW vil at du skal ha følelsen av å kle på deg bilen uansett om du sitter foran eller bak. Opplevelsen av kompakthet forsterker sportsligheten.

Nøytral
Det leder meg over på kjøreopplevelsen. Her viser BMW igjen at de vil være best i klassen med ganske presis styring, men ikke så skarp at det utfordrer komforten eller balansen i bilen. Igjen passer ordet nøytral.

Det eneste som trekker litt ned etter at jeg har lekt meg gjennom noen titalls mil på ulike veier er, som min kollega også påpekte, slagene i dempingen over skarpe kanter, fartshumper etc.

Testbilen var utstyrt med BMWs 2-liters dieselmotor, 190 hk sterk og med 400 Nm i moment. For en bil som veier 1540 kg burde det være mer enn nok til å gi skikkelig skyv, og er det forsåvidt.

Og jeg tviler ikke på BMWs 6,9 til 100 km/t på en god dag, men også her skjer alt så mykt at jeg rett som det var la inn sportsmodus for å unngå at girkassen vekslet seg til toppen av de åtte trinnene før jeg ønsket.

Det siste har naturligvis med EUs skjerpede krav til utslipp å gjøre. Fra 2021 får selv BMWs sparedieselmotorer problemer med nivået på CO2-utslippet uten hjelp fra en elmotor.

Men hvorfor er det ikke mulig å dempe raklingen i denne diesel-fireren når den går på tomgang og bilen nærmest står stille?

Nå skal jeg ikke la dette siste overskygge kjøregleden BMW bygger inn i 3-serien, men heller merke meg at det bare er å glede seg til stasjonsvognen og en mer lydløs ladehybrid om noen måneder. Og til alle spesialversjonene som alltid henger på i kjølvannet av en ny 3-serie.

For også hos BMW trumfer ladevariantene både firehjulsdrift og stasjonsvogn, viser OFV-tallene fra i fjor:

Dette var BMW 3-serie i fjor:

DRIVLINJE

 

Ladehybrid:

70,9 %

Diesel:

14,8 %

Bensin:

14,3 %

KAROSSERI

 

Sedan:

78,0 %

Stasjonsvogn:

19,8 %

Kombi:

2,2 %

DRIFT

 

2WD:

80,5 %

4WD:

19,5 %

 

Fakta BMW 320d xDrive

Pris

Fra kr 475.900

Testbil

kr 761.300

Motor

1995 ccm R4, turbo diesel

Effekt

190 hk/400 Nm

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

6,9 sek

Toppfart

233 km/t

Forbruk

0,57 l/mil (WLTP)

CO2

148 g/km (WLTP)

NOx

50,8 mg/km

Dimensjoner

471/183/144 cm (L/B/H)

Bagasjerom

480 liter

Bakkeklaring

13,5 cm

Vekt

1540 kg

Tilhengervekt

1600 kg


Liker

  • Kjøredynamikk
  • Komfort

Liker ikke

  • Trang i baksetet
  • Motorstøy





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer