img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
66 bilder i galleri
En elektrisk Mercedes
EQC 400 er første og fremst en Mercedes. Så er den i tillegg elektrisk.

Mercedes EQC er langt fra lansert i Norge. Men om du oppholder deg i Oslo/Gardermoen/Hønefoss-området, så skal det godt gjøres å ikke ha sett bilen på nært hold. De 25 tyskregistrerte bilene Mercedes har tatt med til Norge – og de skal være her en uke til – er en del av Europa-lanseringen av Mercedes' første batterielektriske bil utviklet kun for å være det.

Eller?

Det meste er nytt
80 prosent av bilen er ny, men her er det likevel viktig å huske på at EQC først og fremst er en Mercedes. Dernest at den er elektrisk.

For mens eksempelvis Nissan og BMW så langt har vært genuint opptatt av å synliggjøre sitt elektriske valg på lang avstand, ser EQC til forveksling ut som GLC, med unntak av fronten. Den er omtrent like stor, har omtrent like mye innvendig plass, skal oppleves å kjøre som en Mercedes og ha de samme førerstøttesystemene som andre Mercedes-modeller har for å hjelpe deg i kritiske trafikale situasjoner.

Tung
Men kan en bil som veier drøyt 2,4 tonn før du har satt deg inn i den, gi dynamisk kjøreglede? Tja, hvis utgangspunktet for sammenlikningen er en ganske stor SUV, så er svaret ja, men sammenliknet med en omtrent like motorsterk og 900 kilo lettere C-klasse er svaret definitivt nei.

Jeg påstår ikke at EQC kjører dårlig, for det gjør det slett ikke, og det er imponerende hva Mercedes tross alt har klart å tilføre bilen av dynamiske egenskaper. Noen kjøreøvelser på flystripa på Eggemoen bekrefter det. 408 hk og 760 Nm i moment til disposisjon tar EQC til 100 på 5,1 sekunder, så ytelsene er det heller ikke noe i veien med.

Komfort
Nei, det handler om opplevelsen ute i trafikken hvor kompromisset går i retning av komfort, det samme valget som Audi har gjort med e-tron og Tesla med Model X, mens Jaguar i I-Pace har lagt seg på en mer sportslig linje muliggjort gjennom lettere bil.

Jeg kan se for meg at Mercedes har safet fordi GLC-kundene vil ha det slik også når valget skal være elektrisk.

Innvendig ser EQC ut som «enhver» Mercedes med den lange, todelteskjermen. Brukerfunksjonene med to berøringsflater på rattet er naturligvis på plass. I tillegg kan mange av funksjonene styres via berøringsplaten på midtkonsollen.

Selvsagt trekker EQC på begge aksler, med én motor foran og en bak. Kraften fordeles etter behov og kjørestil. Kjøreprogrammene fra sport og nedover velges ut fra ønske og behov, med eget offroadprogram.

Ikke én-pedals bil
Energi under kjøring gjenvinnes i ulik grad ut fra sjåførens valg av innstilling, hvor en av dem gjør prosessen helautomatisk, men bare ned til gangfart (cirka fem km/t) og aldri til stillestående som i eksempelvis Nissan Leaf.

I bykjøring er jeg veldig glad i én pedals funksjonen der den finnes, men å velge den bort i gjenvinningsoppsettet handler først og fremst om å tvinge gjennom bruk av bremsepedalen ved full stopp.

Mye overrasker ved EQC. Hvorfor har ikke Mercedes forsøkt å være vinner på noe annet enn pris når de først er sent ute med å ta fram en bil som først er reelt tilgjengelig for kunder neste år?

At EQC har «mellomakseltunnel» som stjeler innvendig plass når batteripakken kan bygges som en sandwich mellom hjulene er en gåte, og hvorfor har ikke Mercedes ryddet plass til et ladekabelrom under panseret slik de tre konkurrentene har.

Snau batterikapasitet

80 kWh skal holde til 417 WLTP-kilometer, men allerede under pressekjøringen, som for mitt vedkommende foregikk i ganske surt vær rett over nullpunktet på gradestokken, presiserte Mercedes-folket at temperatur i stor grad påvirker rekkevidden, som om akkurat det skulle være noe nytt for de drøyt 200.000 elbileierne i Norge.

Sett med norske elbiløyne hadde 100 kW batteripakke og 500 km rekkevidde vært ønskelig for ytterligere å redusere faren for ladeangst.

Nå skal det sies at 25,5 kWh i «testforbruk» under nevnte forhold gjør EQC til en av de minst energitørste storbilene med elmotor, men likevel er drøyt 100 km bruksrekkevidde allerede barbert bort i forhold til den oppgitte.

Maksimal ladefart på 110 kW fra de nye lynladerne som nå monteres er heller ikke best i klassen. Tesla har eksempelvis hatt høyere maksimal ladefart fra første dag for seks år siden og e-tron klarer 150 kW.

At EQC kan trekke 1800 kilo etter tilhengerkroken holder sannsynligvis for de aller fleste, men heller ikke det er best i klassen

Rimeligst
Derimot vinner Mercedes EQC kampen om innstegsprisen, fastsatt til 616.900 kroner for greit utstyrt bil inkludert levering. Ifølge informasjonssjef Audun Hermansen hos den norske importøren inneholder prisen utstyr for rundt 70.000 kroner i sammenlikning med GLC. Hermansen sier realistisk pris inkludert tilhengerfeste og attraktivt tilvalgsutstyr trolig havner mellom 680.000 og 720.000 kroner. Introduksjonsprisen garanteres ut hele 2020 for alle som signerer kontrakt i år.

Prisen ser ut til å være et resultat av gjenbruk og plukk fra Mercedes rikholdige hyller.

Dette koster aktuelle utstyrspakker:

* Europe Edition – 50.230 kroner.
* Premium pluss – 44.380 kroner.
* AMG Line – 19.440 kroner.
* Driving Assistance (selvkjør nivå 2) – 10.840 kroner.
* Tilhengerfeste - 8260 kroner.
* Metallic lakk – 6710 kroner.

Modell

Mercedes EQC

Audi e-tron

Jaguar I-Pace

Tesla Model X

Pris fra

604.000

652.060

639.950

794120

H/L/B

476/188/162 cm

490/194/163 cm

468/190/156 cm

505/201/168 cm

Akselavstand

287 cm

293 cm

299 cm

297 cm

Bakkeklaring

---

17,2 cm

14,2 cm

17,1 cm

Bagasjerom

500 - 1460 liter

660 – 1724 liter

656 – 1453 liter

– 2180 liter

Batteri

80 kWh

95 kWh

90 kWh

66 kWh

Hurtiglading

110 kW

150 kW

100 kW

120 kW

Motor foran

204 hk/382 Nm

170 hk/247 Nm

200 hk/348 Nm

262 hk/330 Nm

Motor bak

204 hk/382 Nm

190 hk/314 Nm

200 hk/348 Nm

262 hk/330 Nm

Samlet effekt

408 hk/760 Nm

360 hk/561 Nm

400 hk/696 Nm

524 hk/660 Nm

0-100 km/t

5,1 sek

5,7 sek

4,8 sek

4,8 sek

Toppfart

180 km/t

--- km/t

200 km/t

250 km/t

Energiforbruk WPLT

20,8 kWh

14,9 kWh

21,2 kWh

20,8 kWh

Rekkevidde WLTP

417 km

415 km

480 km

375 km*

Vekt

2420 kg

2572 kg

2133 kg

2427 kg

Tilhengervekt

1800 kg

1800 kg

750 kg

2250 kg

Kilde: OFV *Med minste batteripakke. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer