Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mercedes EQC er langt fra lansert i Norge. Men om du oppholder deg i Oslo/Gardermoen/Hønefoss-området, så skal det godt gjøres å ikke ha sett bilen på nært hold. De 25 tyskregistrerte bilene Mercedes har tatt med til Norge – og de skal være her en uke til – er en del av Europa-lanseringen av Mercedes' første batterielektriske bil utviklet kun for å være det. Eller? Det meste er nytt For mens eksempelvis Nissan og BMW så langt har vært genuint opptatt av å synliggjøre sitt elektriske valg på lang avstand, ser EQC til forveksling ut som GLC, med unntak av fronten. Den er omtrent like stor, har omtrent like mye innvendig plass, skal oppleves å kjøre som en Mercedes og ha de samme førerstøttesystemene som andre Mercedes-modeller har for å hjelpe deg i kritiske trafikale situasjoner. Tung Jeg påstår ikke at EQC kjører dårlig, for det gjør det slett ikke, og det er imponerende hva Mercedes tross alt har klart å tilføre bilen av dynamiske egenskaper. Noen kjøreøvelser på flystripa på Eggemoen bekrefter det. 408 hk og 760 Nm i moment til disposisjon tar EQC til 100 på 5,1 sekunder, så ytelsene er det heller ikke noe i veien med. Komfort Jeg kan se for meg at Mercedes har safet fordi GLC-kundene vil ha det slik også når valget skal være elektrisk. Innvendig ser EQC ut som «enhver» Mercedes med den lange, todelteskjermen. Brukerfunksjonene med to berøringsflater på rattet er naturligvis på plass. I tillegg kan mange av funksjonene styres via berøringsplaten på midtkonsollen. Selvsagt trekker EQC på begge aksler, med én motor foran og en bak. Kraften fordeles etter behov og kjørestil. Kjøreprogrammene fra sport og nedover velges ut fra ønske og behov, med eget offroadprogram. Ikke én-pedals bil I bykjøring er jeg veldig glad i én pedals funksjonen der den finnes, men å velge den bort i gjenvinningsoppsettet handler først og fremst om å tvinge gjennom bruk av bremsepedalen ved full stopp. Mye overrasker ved EQC. Hvorfor har ikke Mercedes forsøkt å være vinner på noe annet enn pris når de først er sent ute med å ta fram en bil som først er reelt tilgjengelig for kunder neste år? At EQC har «mellomakseltunnel» som stjeler innvendig plass når batteripakken kan bygges som en sandwich mellom hjulene er en gåte, og hvorfor har ikke Mercedes ryddet plass til et ladekabelrom under panseret slik de tre konkurrentene har. Snau batterikapasitet 80 kWh skal holde til 417 WLTP-kilometer, men allerede under pressekjøringen, som for mitt vedkommende foregikk i ganske surt vær rett over nullpunktet på gradestokken, presiserte Mercedes-folket at temperatur i stor grad påvirker rekkevidden, som om akkurat det skulle være noe nytt for de drøyt 200.000 elbileierne i Norge. Sett med norske elbiløyne hadde 100 kW batteripakke og 500 km rekkevidde vært ønskelig for ytterligere å redusere faren for ladeangst. Nå skal det sies at 25,5 kWh i «testforbruk» under nevnte forhold gjør EQC til en av de minst energitørste storbilene med elmotor, men likevel er drøyt 100 km bruksrekkevidde allerede barbert bort i forhold til den oppgitte. Maksimal ladefart på 110 kW fra de nye lynladerne som nå monteres er heller ikke best i klassen. Tesla har eksempelvis hatt høyere maksimal ladefart fra første dag for seks år siden og e-tron klarer 150 kW. At EQC kan trekke 1800 kilo etter tilhengerkroken holder sannsynligvis for de aller fleste, men heller ikke det er best i klassen Rimeligst Prisen ser ut til å være et resultat av gjenbruk og plukk fra Mercedes rikholdige hyller. Dette koster aktuelle utstyrspakker: * Europe Edition – 50.230 kroner.
Kilde: OFV *Med minste batteripakke.
|