img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
154 bilder i galleri
Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S
Frankfurt. AMG-grillsignaturen, som gir assosiasjoner til Mercedes-Benz 300 SL fra 1952, er brutal. Sjåføren kan dermed ha følt seg overfalt, og det er ikke alltid like greit i 220 km/t. Kjappere har jeg ikke sett en Porsche flytte seg sideveis på autobahn.

Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S kjører 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Antall hestekrefter er 510. Toppfarten er 280 km/t. Nürburgrings 20,8 kilometer nordsløyfe kjøres på 7.49.369. Den tiden er så rask at AMG kan utrope seg til verdens raskeste serieproduserte kompakt-SUV, i hvert fall rundt denne banen.

En utvidelse av Mercedes-Benz MBUX-system, AMG track-pace, forteller at du kan kjøre denne bilen på mange kjente racingbaner, med banegrafikk, svinger, måling av egne rundetider, bremsepunkter og masse informasjon om hvordan du selv løser oppgavene.

Men å sammenligne Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S med sportsbiler og sportsbilenes kjøreegenskaper blir feil. AMG 63 S kjører meget sportslig til å være en SUV. Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S har alle ingrediensene til en sportsbil, men høyden over havet tar fra den sportsbiltittelen.

Nitrinns-automatgirkassen har våtclutch, som ikke bare sørger for rask og sømløs giring, men også at du kan hoppe over flere trinn av gangen både opp og ned.

Den elektroniske differensialsperren bak fordeler 0 – 100 prosent mellom bakhjulene, og det skjer uten at du sliter ut bremseklosser og skiver slik ESP-systemene kan gjøre. Dermed oppfører den seg mer aggressivt men stabilt i svinger, og på glatt veibane. 

Elektronikken påvirker styringen, motor, girkasse og luftfjæringen. AMG-GLC har både glattkjøringsprogram (slippery) og komfortinnstilling som gir hyggelige reaksjoner i bilen, men det du ønsker er sport, sport+, og ikke minst race.

Dynamics Agility Control med hjelpesystemene basic, advanced, pro – og til slutt Master, som slår av alle hjelpesystemene sammen med en personlig innstilling, gjør at bilen kan kjøres effektivt under alle forhold.

Forvirrende? Ja visst, men kun i utgangspunktet. Det er ganske enkelt å sette opp bilen til det du ønsker. Da bilen prøvekjørtes nøyde jeg med valgene fra de to små hurtiginnstillende funksjonene på rattet (det ene er rundt a la Porsche). Sportsrattet er forøvrig AMG-design, mens innholdet følger den nye Mercedes-Benz-trenden.

Desigmessig følger AMG-versjonen standard GLC, med noen unntak.

Den heftige grillen med alle luftinntakene synligjør AMG-profilen. Kjennere av Mercedes-Benz’ nye GLC 4MATIC og Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S (legg merke til at ikke Benz får være med AMG) vil også legge merke til ørsmå endringer i karosseriet.

Eksosrørene er nye, og utformingen av støtfangerne. Hjulene er ordentlig dimensjonert opp til 21-tommere som ekstrautstyr.

På innsiden er instrumentene tilsvarende nye GLC, men med AMG-innhold. Setene er definitivt annerledes og rattet, men ellers er det meste ganske normalt.

Kjøreinntrykket? Vi har kjørt den nye GLC 300 med bensin og diesel, samt F-Cell, i SUV og Coupé, og det samme med AMG – i by og tettbebygd strøk, samt kø på motorveier der det er fri fart.

GLC er i alle varianter utenom AMG en komfortabel fin bil å kjøre. Derimot var det fysisk vondt å befinne seg i AMG 63 S. Ikke bare fordi V8-maskinen med 510 hk mistrives i 40 km/t, men hele bilen er bygget for noe helt annet enn bykjøring og kø. 

Setene er fantastiske hvis du skal kjøre aktivt, for eksempel riksvei 7 over Hardangervidda en sommernatt, men du sitter så hardt og så fast at det blir lite med blodsirkulasjon lengst bak når det er rushtrafikk. Da hjelper det noe med massasje samt varme og kjøling i setene.

Styringen tilpasser seg kjøremodusene. Når valget er «komfort» er styringen litt treg og nummen. Å stoppe bilen, vi kjørte med de nye keramiske bremsene, noe som synes med bronsefargede kallippere. Slike er beregnet for alt annet enn vanlig kjøring. Det er ufølsomt i lave hastigheter. Selv i komfortmodus er bilen hard mot underlaget.

Det er selvsagt urettferdig å bedømme Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S ut ifra kø- og bykjøring.

Alt blir annerledes når man får kjøre den ordentlig i de forskjellige kjøremodusene både på motorvei og svingete riksveier i et alvorlig driv. Da trives bilen. Det vet AMGs ingeniører som oppfordret til full stopp og full gass, og man gjør som det er gitt beskjed om.

Det lille hjulet i rattets nedre kant settes til «race». Bremsepedalen trykkes fast. Det gis absolutt full gass, og man lar den vente et øyeblikk på boblende 4000 o/min. Deretter slippes gassen. En brølende, bøllete, boblende AMG-lyd kombineres med en forfinet AMG nitrinns automatgirkasse, som tåler trykket, og girer så raskt at det blir sømløs fremdrift.

Det er faktisk en sjokkerende bra opplevelse. Påvirkningen av sentrifugalkraften, brølet fra motoren, 0-100 km/t på 3,8 sekunder, det enorme drivet i en høyreist bil, er sensasjonelt.

Bremsingen før svingen er plutselig meget effektivt. Den numne styringen blir i sport og sport+ så racingpresis en SUV med elektrisk manipulert tannstangstyring kan bli.

700 Nm dreiemoment og den eminente differensialen bak, som ikke bruker ABS-bremsene for å styre det innerste hjulet, gjør at du har fullt motor-moment fra det øyeblikket du gir gass før tangeringspunktet, og alt i kombinasjon med firehjulsdrift.

Herlig. Legg til at luftfjæringen tilpasser seg kjøremodusene på en så positiv måte at du glemmer at slike slett ikke brukes i racing.

Angående verdensrekord og at Mercedes-Benz markedsfører den eneste fireliters biturbo V8 i kompakt-SUV-klassen. Jaguar F-Pace SVR har V8 med kompressor og 550 hk. Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio bruker Ferraris tre liter sekser og har 510 hk. Den kjører like fort på den obligatoriske sprinten og har en toppfart på 283 km/t.

Dessuten kjører Alfaen bare to sekunder saktere enn «verdens beste rundetid for kompakt-SUV» rundt den samme Nürburgringens nordsløyfe. Fort det også, og det er dessuten fort gjort at rollene kan byttes i forhold til vær, føre, og sjåfør.

Tesla Model X, som jo er en stor SUV, kjører den samme 0-100 øvelsen raskere enn begge – uten en lyd, men også helt uten pasjon.

Du kjører ikke ubemerket i en Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S. Den høres og den synes og den er kostbar og dessuten politisk ukorrekt.

Mange liker SUV-en best, fordi den ikke later som om den er noe annet.  Den høyreiste SUV-coupéen, som både har mindre plass i bagasjerommet og lavere takhøyde for baksetepassasjerene, ser ut som det den er – en coupé på stylter. Men tøff er den. Aggressiv tøff. Nyt dem - så lenge du kan. 

Priser Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S

  • GLC 63 SUV – 1.582.820 inkl levering
  • GLC 63 S SUV – 1.682.820 inkl levering
  • GLC 63 Coupe – 1.601.819 inkl levering
  • GLC 63 S Coupe – 1.701.819 inkl levering

Nye høydepunkter

  • LED adapterende hovedlamper
  • LED baklys
  • 21-tommers hjul
  • MBUX infotainment
  • MBUX med AMG tillegg
  • Nytt ratt med alle nye Mercedes-Benz funksjoner
  • Elektrisk bakre differensial
  • Slippery program
  • AMG DYNAMICS med agility
  • Hengerassistanse
  • Alle S-klasse sikkerhetssystemer er standard
Fakta Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ S Coupé

Motor:

V8 biturbo bensin, 3982 ccm

Effekt:

375 kW (510 hk) v/5500 - 6250 o/min.

Dreiemoment:

700 Nm v/1800 - 4000 o/min.

Mål LxBxH:

474 x 193 x 158 cm

Akselavstand:

287 cm

Bakkeklaring:

163 mm

Egenvekt m/fører:

2046 kg (inkl. fører)

Tillatt totalvekt:

Ikke oppgitt

Maks hengervekt:

2200 kg

Bagasjerom:

500/1023 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

3,8 sek.

Toppfart:

280 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

1,24 l/mil (NDEC)

CO2:

283 g/km

Pris fra SUV:

kr 1.682.820

Pris fra Coupé:

kr 1.701.819

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer