img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
34 bilder i galleri
Vi har kjørt Honda e
FRANKFURT: Vi er blant meget få journalister som har fått kjøre Hondas kommende elbil på testbane. Her er våre førsteinntrykk.

At Honda e vil sjarmere mange er jeg ikke i tvil om. Jeg ble begeistret da jeg så den første konseptbilen for et par år siden, og jeg ble glad da jeg så bilen i levende live for første gang i Frankfurt sist uke.

Kollega Winding-Sørensen lot seg også begeistre da han fikk en forhåndstitt på bilen han omtalte som et kosedyr i februar

Honda har vært opptatt av at deres første elbil skal se vennlig ut, i tråd med bilens egenskaper. Enkelte vil kanskje også oppfatte den som retro, uten at den kan relateres til noen spesiell modell. Men spesiell er den, og det har vært viktig for Honda å lage noe unikt.

Det er fortsatt nærmere et år til bilen kommer på markedet, så testbilen vi fikk noen minutter i på Honda-akademiet ved Frankfurt er fortsatt en prototyp. Det innebærer at en del detaljer vil bli endret før produksjonen starten på slutten av året.

Bilen skal forresten bygges i Japan. Selv om eneste marked i startfasen er Europa, ligger det i kortene at den også er aktuell for hjemmemarkedet på litt sikt.

Interiør
Det snille uttrykket fra eksteriøret gjenspeiles i et vennlig interiør, der hele øvre del av dashbordet er en gedigen skjerm som strekker seg hele veien mellom de to A-stolpene.

Heldigvis foretas viktige innstillinger ved hjelp av knapper og brytere på rattet, mellom setene og på nedre del av dashbordet.

Det mest uvanlige på dashbordet er at høyre og venstre ytterkant projiserer bilder fra de utvendige «speilene», som ikke er speil, men videokameraer. Disse er faktisk standard.

Du får et videobilde også i «speilet» øverst på frontruta, men dette kan erstattes med et konvensjonelt speil for de som foretrekker det.

Innvendig plass er begrenset. Bilen er en fireseter, og to personer på 175 cm sitter til nød bak hverandre. Bagasjerommet er knøttlite – Honda oppgir ikke tekniske data, men det er neppe mye over 200 liter.

Man kan legge ned bakseteryggen, men ikke delt. Honda er nemlig opptatt av at baksetet skal se ut som en hel sofa. Jeg syns de skal tenke seg om på dette punktet før produksjonen starter, men det er muligens for sent allerede.

En detalj som ikke imponerte på prototypen var de integrerte dørhåndtakene som måtte pirkes frem manuelt. På produksjonsbilen skal de på framdørene poppe ut når man trykker på nøkkelen, så får jeg håpe de finner en bedre løsning for å åpne bakdørene enn på prototypen.

Sidevinduene er for øvrig rammeløse både foran og bak, som de har vært på konseptene.

Motor / drivverk?
Innen 2025 skal alt Hondas salg i Europa være elektrifisert i en eller annen form, enten som hybrider eller rene elbiler. Honda har utviklet en dedikert plattform for elbiler, og Honda e er første modell ut på denne.

Batteripakken er plassert i gulvet for å gi lavt tyngdepunkt og god plassutnyttelse. Den har en kapasitet på 35,5 kWt som gir bilen en potensiell rekkevidde på drøye 200 kilometer etter WLTP-standarden.

Honda mener det er «mer enn nok» for en gjennomsnittlig bybil som ifølge statistikk de har innhentet har en daglig kjørelengde på under fem mil. Jeg tror ikke norske elbilkunder er av samme oppfatning.

Med en ladefart på 100 kW fylles batteriet til 80 % på en snau halvtime. Hjemme lader man på 240 Volt / 24 Ampere.

I Honda e sitter elmotoren over bakakselen og yter 150 hestekrefter med et dreiemoment fra første omdreining på 300 Newtonmeter.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Honda har vært dristige og designet en bil som er ulik alt annet på markedet. Selv om den er utviklet for Europa, mistenker jeg at det ligger mye japansk tenking bak utformingen og egenskapene.

Den skal være smidig i storbytrafikk, lett å parkere, samtidig som den har komfort nok til lengre reiser. Den har en ekstrem snuradius på bare 4,3 meter, her snakker vi å snu seg på den berømmelige femøringen.

Den er blant de minste elbiler på markedet, med plass til fire og litt bagasje. Videokameraene som erstatter de utvendige speilene er det vel ingen andre i dette segmentet som benytter, så vidt meg bekjent.

Hvordan er den å kjøre?
Riktig nok er jeg en av bare tre norske journalister som har kjørt bilen, men kjøringen begrenset seg til cirka 20 minutter på en testbane med et lite antall momenter.

Jeg kan bekrefte at bilen er kjapp og akselerasjonsvillig, med det er vi jo vant med fra elbiler. Den virker godt balansert i kurvekjøring og ved slalåm mellom kjegler, og bremsene er effektive. Den har også én-pedal-funksjon som kan stoppe bilen helt.

Honda påstår at bilen er godt støydempet og komfortabel, jeg kan bare ta deres ord for det etter den begrensede kjøringen jeg var med på.

Hvem passer den for?
Første kriterium for å velge Honda e er at du klarer deg med en daglig kjørelengde på under 20 mil, eventuelt at du har tid til å ta en ladepause ved lengre turer.

Videre må du selvsagt like bilens spesielle design og klare deg med den begrensede plassen den tilbyr for både mennesker og bagasje. Jeg vil tro kundene er storbybeboere, single eller par uten barn. Unge, men kanskje også godt voksne som er opptatt av design.

Konkurrenter?
Honda ønsker nok helst å bli nevnt i samme åndedrag som BMW i3, men nykommeren veier rundt 1500 kg mens tyskeren veier inn på 1270 kg takket være utstrakt bruk at karbonfiberforsterket plast.

Det er også naturlig å sammenligne med Renault Zoe, men franskmannen er en femseter med vesentlig større bagasjerom.

Pris
Honda har foreløpig ikke satt noen pris på bilen. Ut fra størrelsen burde man kunne forvente en pris på rundt 200.000 kroner i Norge. Honda antyder at den vil bli priset et sted mellom Renault Zoe og BMW i3.

Førstnevnte koster veiledende fra kr 245.000 mens BMW-en starter like over kr 300.000. Beklager Honda, men med en så høy pris tror jeg salget blir meget begrenset i Norge.

Hvis vi har pirret din nysgjerrighet nok, er det mulig å sette seg på venteliste for å bli blant de første som får bilen levert en gang tidlig i 2020. 

Siden Honda foreløpig er sparsomme med tekniske detaljer, dropper vi vår sedvanlige faktarute. Men vi har fått en del spørsmål fra dere som er delvis besvart gjennom omtalen. Resten av svarene følger her.

Deres spørsmål
Roland lurer på om bilen har rammeløse dører, og det har den både foran og bak. Honda har også utviklet en app der man blant annet kan sjekke ladestatus, samt varme opp eller kjøle ned interiøret mens bilen står koblet til strøm.

Han spør også om bilen skal selges av samtlige Honda-forhandlere, eller bare noen utvalgte. PR & Marketing Manager Thomas Midskov Larsen bekrefter at alle forhandlere som ønsker får lov å selge bilen, og han antar at det vil gjelde samtlige i Norge.

Eivind har fått svar på at bagasjerommet er knøttlite og at bakseteryggen kan legges ned, men ikke delt.

Han lurer også på hengerfeste, og til det er svaret ifølge Hondas eksperter at den ikke kan trekke tilhenger, men det vil komme løsninger for dem som ønsker å kunne montere sykkelstativ bakpå. Ladehastigheten er inntil 100 kW.

Eldar lurer på hvordan de uvanlige «speilene» fungerer, og svaret etter en kort tur på bane er «tja», man venner seg nok til dem etter hvert. Honda påstår de skal fungere mye bedre enn vanlige speil i mørket.

Dette liker vi:

  • Artig design som får frem smilet
  • Smart, kjøreglad bybil

Dette liker vi ikke:

  • Begrenset rekkevidde sammenlignet med andre nye elbiler
  • Vi frykter at prisen blir for høy i forhold til størrelse og rekkevidde






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer