img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
52 bilder i galleri
Oppgradert Passat på veien
PRØVEKJØRT: At Passat er en viktig bil for Volkswagen er det liten tvil om. Nå får Europas mestselgende stasjonsvogn en oppgradering for å holde tritt med konkurrentene noen år til.

Mens mellomstore stasjonsvogner har tapt terreng for SUV-er de senere årene, er situasjonen en helt annet for Passat – i alle fall i Norge. Modellen fikk en voldsom vekst i 2016, holdt stand i 2017, for så å få et tilbakeslag i andre halvår 2018.

Forklaringen en ganske enkel – nordmenn har trykket Passat GTE, plug-in-versjonen som hadde sitt første hele salgsår i 2016, til sitt bryst. De siste årene har den stått for to tredeler av Passat-salget i Norge.

Noen av kjøperne oppgir sikkert miljøhensyn som en forklaring på valget, men for de fleste er gunstig pris takket være minimalt med avgifter et vel så viktig argument for at Passat blir den foretrukne firma- eller familiebilen.

Tilgangen på Passat GTE har vært begrenset det siste året – noe som har medført kraftig nedgang i Passat-salget.

Men om noen måneder er den tilbake, klar for skjerpede krav til rekkevidde. Nå må nemlig de ladbare hybridene ha minst 50 kilometer WLTP-rekkevidde for å oppnå maks avgiftsfordel i Norge.

Med en batteripakke på 13,0 kWt (opp fra 9,9) får nye Passat GTE en rekkevidde på inntil 55 kilometer basert på den nye WLTP målemetoden. Det tilsvarer rundt 70 km etter den gamle NEDC-målingen, hvor forgjengeren var oppgitt til 50 km.

Under testing har vi greid å kjøre forgjengeren 40 kilometer på strøm, men da satt trolig kollega Skar med et egg mellom foten og gasspedalen. Mer realistisk var det nok å komme 30-35 kilometer.

Det betyr at man med nykommeren bør kunne nærme seg 50 kilometer uten altfor store anstrengelser. I så fall er vi innenfor den daglige kjørelengden til svært mange mennesker i tettbygde strøk.

Men nok om Passat GTE i denne omgangen – det kommer også tre andre utstyrsgrader av nye Passat. Businessline som leveres med bensinmotor på 150 hk eller dieselmotorer på 120 og 150 hestekrefter. Alle med forhjulsdrift og 7-trinns DSG automatgirkasse som standard.

Passat R-Line er det mest sportslige alternativet med firehjulsdrift, automat og spreke motorer – 2,0 TSI med 272 hk for de som liker bensin, 2,0 TDI med 190 hk for de som kjører langt, eller rett og slett setter pris på det overlegne dreiemomentet moderne dieselmotorer byr på.

Til slutt, favoritten til hyttefolket, Passat Alltrack med 2,0 TDI på 190 hk, firehjulsdrift, automat og ekstra bakkeklaring.  

Informasjonssjef Anita Svanes hos Harald A. Møller forventer at salget vil fordele seg med rundt 70 prosent på GTE, 15 prosent på Businessline, 10 prosent på Alltrack og fem på R-Line.

Av de som ikke kjøper hybridutgaven vil så godt som alle velge dieselmotor. Det er jo langt fra alle nordmenn som bor i byer der «dieselspøkelset» truer med kjøreforbud.

En annen viktig nyhet i den oppgraderte Passaten er at den som første Volkswagen utstyres med Travel Assist som standard.  Det gjør bilen selvkjørende på nivå to i hastigheter mellom null og 210 km/t. 

Bilen styrer automatisk og holder riktig avstand til forankjørende så lenge veien er tilstrekkelig oppmerket og man berører rattet med jevne mellomrom. Når man benytter navigasjon vil den også tilpasse farten etter kurvatur, svinger, rundkjøringer etc.

Den leser skilt og justeres automatisk hastigheten med mindre man griper inn og overstyrer denne med gasspedalen.

Vi prøvde systemet i praksis på en Passat Alltrack, og det fungerer imponerende bra.

Men så lenge medtrafikanter ikke benytter et tilsvarende system får man fort utålmodige bilister tett innpå seg når farten senkes automatisk foran kurver og inn mot tettbebyggelser med lave fartsgrenser.

Nye Passat som selges i Norge har ifølge importøren alle tilgjengelige sikkerhetssystemer, aktive og passive, som standard.

Det innebærer Rear Traffic Alert, Lane Assist, Front Assist, Park Assist og Trailer Assist som gjør det enkelt å kjøre med tilhenger.

Om sjåføren skulle sovne eller få et ille befinnende vil Emergency Assist ta kontroll, styre unna eventuelle hindringer og bremse bilen til den står stille.

Avanserte LED-matrix lys med betegnelse IQ.Light blir standard i nye Passat. Systemet anvender til sammen 44 LED-er som gir maksimal belysning under alle slags forhold, uten å blende møtende trafikk.

Passat er en meget komfortabel og praktisk bil med god plass. Om du er ute etter «mest for pengene» er det vanskelig å komme unna Passat GTE som takket være avgiftsfritak blir meget prisgunstig. Kombinasjonen bensin- og elmotor sørger for spreke ytelser.

Med lading hver natt vil mange klare seg med minimale drivstoffkostnader, samtidig som man har fleksibilitet til å dra på lange turer uten rekkeviddeangst.

Passat GTE har kun forhjulsdrift, så om maks fremkommelighet er viktig for deg må du velge Passat Alltrack eller R-Line som har 4Motion som standard. Førstnevnte har ekstra bakkeklaring og beskyttelse, mens R-Line er senket og mest sportslig utstyrt.

Veiledende priser ny Passat

Modell

Kundepris

Passat Businessline

 

1,5 150 hk TSI 7-trinns DSG

kr 449.500

1,6 120 hk TDI 7-trinns DSG

kr 416.900

2,0 150 hk TDI 7-trinns DSG

kr 451.700

Passat R-line

 

2,0 272 hk TSI 4MOTION 7-trinns DSG

kr 650.600

2,0 190 hk TDI 4MOTION 7-trinns DSG

kr 578.200

Passat Alltrack

 

2,0 190 hk TDI 4MOTION 7-trinns DSG

kr 571.100

Passat GTE

 

1,5 218 hk TSI 6-trinns DSG plug-in hybrid

kr 465.000




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer