Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bladet BIL nummer 5-2019 Kia e-Soul er elbilen som du ser overalt, men som knapt figurerer på bestselgeroversiktene. Forklaringen er at Norge har vært tilgodesett med altfor få biler, og at de derfor er tatt til landet som endagsregistrerte bruktbiler. Det håper Kia-sjef Irene Solstad det blir slutt på med ny e-Soul som mer enn 2000 allerede har satt seg på liste for å vurdere selv om prisen ikke var klar ved lanseringen, og heller ikke er det når dette skrives. De første kundebilene er her utpå sommeren. I ettertid er prisene gjort kjent – du finner dem her Om du spør meg hva den bør koste? Mitt svar er ikke over 350.000 kroner med største batteripakke og inkludert alt tilgjengelig utstyr. For det koster halvbroren Hyundai Kona electric. Deler plattform Som en del av Hyundai-konsernet deler Kia e-Soul plattform og det meste av teknikken med Hyundai Kona electric. Det betyr 204 hk som virkelig får e-Soul til å flytte på seg, 64 kWh batteripakke og 452 kilometer oppgitt WLTP-rekkevidde hvilket i praksis betyr rundt 400 km sommerrekkevidde og 100 km kortere om vinteren, avhengig av kjørestil og forvarming av bil/batteriet. Både Kona electric og e-Soul bygges med mindre batteri, kortere rekkevidde og svakere motor (39,2 kWh/276 km/136 hk). Hyundai valgte å kun gå for best rekkevidde, mens Kia mener mange kan klare seg med 276 km rekkevidde og dermed få en rimeligere bil som like fullt dekker behovet. Å svare på hva som er optimalt er umulig så lenge prisdifferansen mellom de to løsningene ikke er kjent. Generelt har det vist seg at norske elbilbilkjøpere i hovedsak velger største batteripakke, ikke minst fordi det vil gjøre bilen mer attraktiv den dagen den byttes inn. Tydelig lyssignatur Fortsatt sitter ladeluka foran, og ikke alle synes det er en kjekk løsning i vinterhalvåret, men alt på baksiden av luka er nytt ved at Kia nå har skrotet den japanske ladeteknologien chademo, og meldt overgang til europeiske CCS. Samtidig økes hurtigladefarten fra 50 til 80 kW. Til tross for høyden framstår ikke e-Soul som utpreget rommelig. Men det er jeg ikke så sikker på om spiller noen rolle, for i valget av e-Soul mener jeg form betyr mer enn funksjon. Så får det heller være at bagasjerommet som er økt fra 281 til 315 liter, fortsatt er hele 170 liter mindre enn i den litt større Kia e-Niro. Varmt og kaldt Jeg er ikke spesielt begeistret for den steindøde styringen som sier meg at dette er en bil å bli kjørt i framfor aktiv og engasjert utfoldelse bak rattet. Derfor kjører e-Soul nærmest av seg selv på godt oppmerket motorvei, og takk og pris for at køassistenten tar seg av morgenrushet. Derimot roper jeg på ingen måte hurra for regenereringsfunksjonene som kan stilles i tre trinn, men ikke stopper bilen helt slik som en-pedals-knappen i konkurrenten Nissan Leaf gjør. I Kia går det nesten ned til null, men om du ikke velger å stoppe bilen med bremsepedalen, kan det gjøres ved å holde regenereringshendelen inne til bilen står stille. Klønete, spør du meg. 17,5 kWh/100 km endte kjøringen min med. Ikke dårlig, siden mye av det foregikk på motorvei uten tanke på å spare energi. Så regn med at minst 400 kilometer er innen rekkevidde med sommervarm bil. Det er i praksis en dobling fra utgående Kia. Les også: Leveringstrøbbel for Kia
Liker
Liker ikke
|