img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Mer rekkevidde i ny e-Soul
PRØVEKJØRT: Mer rekkevidde, mer motoreffekt og bedre innvendig plass er stikkord for nyinnpakket Kia e-Soul.

Først publisert i Bladet BIL nummer 5-2019

Kia e-Soul er elbilen som du ser overalt, men som knapt figurerer på bestselgeroversiktene. Forklaringen er at Norge har vært tilgodesett med altfor få biler, og at de derfor er tatt til landet som endagsregistrerte bruktbiler.

Det håper Kia-sjef Irene Solstad det blir slutt på med ny e-Soul som mer enn 2000 allerede har satt seg på liste for å vurdere selv om prisen ikke var klar ved lanseringen, og heller ikke er det når dette skrives. De første kundebilene er her utpå sommeren.

I ettertid er prisene gjort kjent – du finner dem her

Om du spør meg hva den bør koste? Mitt svar er ikke over 350.000 kroner med største batteripakke og inkludert alt tilgjengelig utstyr. For det koster halvbroren Hyundai Kona electric

Deler plattform

Som en del av Hyundai-konsernet deler Kia e-Soul plattform og det meste av teknikken med Hyundai Kona electric.

Det betyr 204 hk som virkelig får e-Soul til å flytte på seg, 64 kWh batteripakke og 452 kilometer oppgitt WLTP-rekkevidde hvilket i praksis betyr rundt 400 km sommerrekkevidde og 100 km kortere om vinteren, avhengig av kjørestil og forvarming av bil/batteriet.

Både Kona electric og e-Soul bygges med mindre batteri, kortere rekkevidde og svakere motor (39,2 kWh/276 km/136 hk). Hyundai valgte å kun gå for best rekkevidde, mens Kia mener mange kan klare seg med 276 km rekkevidde og dermed få en rimeligere bil som like fullt dekker behovet.

Å svare på hva som er optimalt er umulig så lenge prisdifferansen mellom de to løsningene ikke er kjent. Generelt har det vist seg at norske elbilbilkjøpere i hovedsak velger største batteripakke, ikke minst fordi det vil gjøre bilen mer attraktiv den dagen den byttes inn.

Tydelig lyssignatur
Kia e-Soul skiller seg ut med det kantede karosseriet og nå med enda tydeligere lyssignatur både foran og bak. Dette er en bil hvor alt er nytt, hver karosseriplate og hver interiørdetalj. E-Soul er nå lengre, bredere, og lavere enn forgjengeren.

Fortsatt sitter ladeluka foran, og ikke alle synes det er en kjekk løsning i vinterhalvåret, men alt på baksiden av luka er nytt ved at Kia nå har skrotet den japanske ladeteknologien chademo, og meldt overgang til europeiske CCS. Samtidig økes hurtigladefarten fra 50 til 80 kW.

Til tross for høyden framstår ikke e-Soul som utpreget rommelig. Men det er jeg ikke så sikker på om spiller noen rolle, for i valget av e-Soul mener jeg form betyr mer enn funksjon.

Så får det heller være at bagasjerommet som er økt fra 281 til 315 liter, fortsatt er hele 170 liter mindre enn i den litt større Kia e-Niro

Varmt og kaldt
Det er ytelsene, rekkevidden og det litt småfrekke interiøret jeg vil løfte fram. Så får det være at enkelte knapper er så bortgjemte at de knapt kan være ment å brukes så lenge det er både varme og kjøling i setene, deilig varme i rattet og mulighet til å konsentrere oppvarmingen om føreren hvis vedkommende er alene i bilen. Slikt sparer også energi.

Jeg er ikke spesielt begeistret for den steindøde styringen som sier meg at dette er en bil å bli kjørt i framfor aktiv og engasjert utfoldelse bak rattet. Derfor kjører e-Soul nærmest av seg selv på godt oppmerket motorvei, og takk og pris for at køassistenten tar seg av morgenrushet.

Derimot roper jeg på ingen måte hurra for regenereringsfunksjonene som kan stilles i tre trinn, men ikke stopper bilen helt slik som en-pedals-knappen i konkurrenten Nissan Leaf gjør

I Kia går det nesten ned til null, men om du ikke velger å stoppe bilen med bremsepedalen, kan det gjøres ved å holde regenereringshendelen inne til bilen står stille. Klønete, spør du meg.

17,5 kWh/100 km endte kjøringen min med. Ikke dårlig, siden mye av det foregikk på motorvei uten tanke på å spare energi. Så regn med at minst 400 kilometer er innen rekkevidde med sommervarm bil. Det er i praksis en dobling fra utgående Kia.

Les også: Leveringstrøbbel for Kia

Fakta Kia e-Soul

Pris:

Fra kr 279.900 (39,2 kWh)

Pris:

Toppmodell kr 365.900 (64 kWh)

Motor:

204 hk / 395 Nm

Drivlinje:

0A, forhjulsdrift

Batteri:

39,2 kWh / 64 kWh

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek

Toppfart:

167 km/t

Forbruk:

15,7 kWh

Rekkevidde:

452 km WLTP (64 kWh)

Testforbruk:

17,4 kWh

Dimensjoner:

420/180/161 cm (L/B/H)

Bagasjerom:

315-1339 liter

Bakkeklaring:

15,3 cm

Vekt:

1682 kg

Tilhengervekt:

Ikke avklart

Liker

  • Annerledes
  • Lang rekkevidde
  • Rask

Liker ikke

  • Lite bagasjerom



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer