Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMWs mål med den nye 1-serie har vært å lage en konkurransedyktig bil, som er større innvendig enn tidligere, samtidig som den beholder BMWs profil og ytre mål på utsiden. BMW regner med økt etterspørsel når plassen er like stor innvendig som hos konkurrentene. Og, «de fleste kundene klarer ikke å skille mellom for- eller bakhjulsdrift likevel», sier BMW. På veien Med BMWs tekniske kontroll av forhjulsdriften, blant annet med bremsing av det innerste hjulet i sving, unngås understyring. Det er først under heftig kjøring på våt asfalt eller vinterføre vi vil finne ut hvordan bilen egentlig oppfører seg. Jeg kjørte bilen på ujevnt underlag både i lave og høye hastigheter og fikk dermed testet understellet. En BMW skal kjøre med sikker selvfølgelighet, noe den gjør. Styringen er presis. Den automatiske girkassen med åtte trinn fungerer utmerket. Alle de forventede sikkerhetssystemene er på plass – og litt til. 1-serie leveres i utgangspunktet med to bensin- og tre dieselalternativer, med ytelser fra 116 til 306 hk. 2-liters dieselen yter i 118 d-versjon 150 hk / 350 Nm og kjører 0-100 km/t på 8,5 sekunder. Dette er en fin bil for norske forhold med en startpris på 360.000 kroner når den er utstyrt med automatgiret. Kinesiske krav til design? Frontlysene uten lyktespylere men med moderne LED-hovedlys og de nye doble LED-vinklene, er BMW-gjenkjennbart og passe frekt. Vinklene kommer særlig godt frem i alle detaljene med M135i xDrive-fronten i kombinasjon med det grafiske utrykket på de digitale instrumentene foran føreren. Alt har en mening. Fra siden lener bilen seg forover i en kileform - mot forhjulsdriften. Forrige modell lente seg bakover. Hofmeister-knekken ved C-stolpen, BMWs klassiske designsignatur, gir coupé-følelse. Bakfra er LED-lysene typisk for dagens BMW-modeller. På innsiden Mange synes det er underlig at turtelleren skal gå motsatt vei av speedometeret, dette er uansett nå blitt en standard i BMW-sortimentet. Du får ikke endret annet enn farge og litt informasjon. Skjermen i midten er stor og godt lesbar. Infotainmentsystemet er relativt lettbetjent og fungerer fint. Du kan peke, snakke, berøre, eller bruke kontrollhjulet i midtkonsollen. Alle forventede tilkoblinger fra smart-telefon er tilgjengelige. Dempet kvelds-belysning innvendig er valgfritt. Trivselsfaktoren bak rattet er høy. I baksetet er 33 millimeter ekstra alt som skal til. Bakdørene er også bredere. Det er enkelt å sette seg inn. Bagasjerommet er kun 20 liter større, men merkbart det også. Fra besteborgerlig til politisk ukorrekt Ytelsen i den nye M135i xDrive er 306 hk ved 4500-6250 o/min. Det er 40 hk og 50 Nm mindre enn i den utgående modellen, og entusiastene vil savne nær et halvt sekund fra 0-100 km/t, som i den nye modellen tar 4,8 sekunder. Dette er til forveksling sammenlignbart med AMG-utgaven av A-Klasse. Fordi bilen er forhjulsdrevet er det foreløpig utenkelig at M135i blir levert uten firehjulsdrift. Selve «malen» i segmentet, Golf R og den nære slektningen Audi S3, opererer også med nær identisk motor-størrelse og ytelse. Begge bruker firehjulsdriftsystem fra Haldex. Det har også BMW begynt med. BMW-entusiaster vil fortvile. Ikke gjør det. Golf R er god på tørr asfalt og ordentlig morsom på vinterføre. Haldex-systemet i M135i gir maksimalt 50 prosent drift til bakhjulene og mesteparten av tiden er den forhjulsdrevet. Men, den mekaniske Torsen-differensialen på frontdrivakselen i kombinasjon med en rekke, og for BMW unike tekniske løsninger, gir bilen fremragende kjøreegenskaper. I hvert fall så langt jeg fikk kjørt den, og det ble til dels utprøvd i all ubeskjedenhet. Riktignok er kraften veldig lineær. Akselerasjonen oppleves dermed ikke som noe sensasjonelt etter hvert som turtallet øker, men du kan kjøre fort med bilen. Den kjører dit du peker og den gjør det med stor selvsikkerhet. Det skal bli morsomt å kjøre den på både asfaltbane og glatt vinterføre. De kaller det BMW xDrive intelligent firehjulsdrift. Du kan slå av antispinn og stabilitetskontrollen, men likevel beholde bremsingen på det indre hjulet i sving i kombinasjon med ultrarask fordeling av kraften på front og bakaksel. Etter hvert vil utgavene av 1-serie med sterke motorer også komme i xDrive-utgaver. Den leveres for eksempel fra starten med firehjulsdrift i 120 d. Ungdomsappel BMW er ikke alene om dette. Jeg mener standardlyden er fin nok, nært til heftig røff firerlyd under pådrag, men den får jeg kun i komfort-modus. Hakk i clutchplata Denne fungerer supert i sportmodus inntil du ønsker å akselerere så hurtig som mulig. BMW har lagt inn kraftige rykk med lyd i girskiftene. Ifølge BMWs ingeniører er dette gjort med hensikt for at brukeren skal få racingfølelse. Mange valg Storbilfølelse. BMW-kvaliteter. Meget gode kjøreegenskaper. Bedre plass. BMW har dessuten bekreftet at det kommer en ren elektrisk «Norges-utgave» også. Mission completed for BMWs del, og jeg gir en god femmer på en skala fra én til seks. Liker:
Liker ikke:
|