img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
104 bilder i galleri
BMW 1-serie med forhjulsdrift
MÜNCHEN: BMW bryter et viktig prinsipp når de lanserer sin nye 1-serie. Vi har kjørt den.

BMWs mål med den nye 1-serie har vært å lage en konkurransedyktig bil, som er større innvendig enn tidligere, samtidig som den beholder BMWs profil og ytre mål på utsiden.

BMW regner med økt etterspørsel når plassen er like stor innvendig som hos konkurrentene. Og, «de fleste kundene klarer ikke å skille mellom for- eller bakhjulsdrift likevel», sier BMW.

På veien
Vi tar det siste først. 118 d oppleves som en nøytral og kjøreglad bil. Det er vanskelig å fastslå om basismodellen kjører bedre eller dårligere enn konkurrentene, men den nye forhjulsdrevne 1-serien er utvilsomt meget sporsikker.

Med BMWs tekniske kontroll av forhjulsdriften, blant annet med bremsing av det innerste hjulet i sving, unngås understyring. Det er først under heftig kjøring på våt asfalt eller vinterføre vi vil finne ut hvordan bilen egentlig oppfører seg.

Jeg kjørte bilen på ujevnt underlag både i lave og høye hastigheter og fikk dermed testet understellet. En BMW skal kjøre med sikker selvfølgelighet, noe den gjør. Styringen er presis. Den automatiske girkassen med åtte trinn fungerer utmerket. Alle de forventede sikkerhetssystemene er på plass – og litt til.

1-serie leveres i utgangspunktet med to bensin- og tre dieselalternativer, med ytelser fra 116 til 306 hk. 2-liters dieselen yter i 118 d-versjon 150 hk / 350 Nm og kjører 0-100 km/t på 8,5 sekunder. Dette er en fin bil for norske forhold med en startpris på 360.000 kroner når den er utstyrt med automatgiret.  

Kinesiske krav til design?
BMW grillen kan ikke bli større enn den er blitt på 1-serie. Det utvendige designet er ellers helt på linje med Mercedes-Benz A-Klasses. De kunne vært brødre. Fronten skiller dem slik at ikke-bilinteresserte skal se forskjellen.Det gjelder først og fremst den unikt store grillen, som kjemper med A Klassen gigantiske stjerneflir. 

Frontlysene uten lyktespylere men med moderne LED-hovedlys og de nye doble LED-vinklene, er BMW-gjenkjennbart og passe frekt. Vinklene kommer særlig godt frem i alle detaljene med M135i xDrive-fronten i kombinasjon med det grafiske utrykket på de digitale instrumentene foran føreren. Alt har en mening. 

Fra siden lener bilen seg forover i en kileform - mot forhjulsdriften. Forrige modell lente seg bakover. Hofmeister-knekken ved C-stolpen, BMWs klassiske designsignatur, gir coupé-følelse. Bakfra er LED-lysene typisk for dagens BMW-modeller.

På innsiden
Storbilfølelsen møter deg. Cockpiten er identisk med 3-serien. Setene er sedvanlig gode. Kjørestillingen er super. Utsikten til de digitale trapesoid-aktig utformede dashbord-instrumentene kan diskuteres, som i smak og behag.

Mange synes det er underlig at turtelleren skal gå motsatt vei av speedometeret, dette er uansett nå blitt en standard i BMW-sortimentet.

Du får ikke endret annet enn farge og litt informasjon. Skjermen i midten er stor og godt lesbar. Infotainmentsystemet er relativt lettbetjent og fungerer fint. Du kan peke, snakke, berøre, eller bruke kontrollhjulet i midtkonsollen.

Alle forventede tilkoblinger fra smart-telefon er tilgjengelige. Dempet kvelds-belysning innvendig er valgfritt. Trivselsfaktoren bak rattet er høy.

I baksetet er 33 millimeter ekstra alt som skal til. Bakdørene er også bredere. Det er enkelt å sette seg inn. Bagasjerommet er kun 20 liter større, men merkbart det også. 

Fra besteborgerlig til politisk ukorrekt
Vi fikk også kjøre den sterkeste rekkefireren BMW noen gang har produsert. Den nye to-liters bensinmotoren erstatter tre-liters sekseren i dagens M140i xDrive.

Ytelsen i den nye M135i xDrive er 306 hk ved 4500-6250 o/min. Det er 40 hk og 50 Nm mindre enn i den utgående modellen, og entusiastene vil savne nær et halvt sekund fra 0-100 km/t, som i den nye modellen tar 4,8 sekunder. Dette er til forveksling sammenlignbart med AMG-utgaven av A-Klasse.

Fordi bilen er forhjulsdrevet er det foreløpig utenkelig at M135i blir levert uten firehjulsdrift. Selve «malen» i segmentet, Golf R og den nære slektningen Audi S3, opererer også med nær identisk motor-størrelse og ytelse. Begge bruker firehjulsdriftsystem fra Haldex. Det har også BMW begynt med.

BMW-entusiaster vil fortvile. Ikke gjør det. Golf R er god på tørr asfalt og ordentlig morsom på vinterføre.

Haldex-systemet i M135i gir maksimalt 50 prosent drift til bakhjulene og mesteparten av tiden er den forhjulsdrevet. Men, den mekaniske Torsen-differensialen på frontdrivakselen i kombinasjon med en rekke, og for BMW unike tekniske løsninger, gir bilen fremragende kjøreegenskaper. I hvert fall så langt jeg fikk kjørt den, og det ble til dels utprøvd i all ubeskjedenhet. 

Riktignok er kraften veldig lineær. Akselerasjonen oppleves dermed ikke som noe sensasjonelt etter hvert som turtallet øker, men du kan kjøre fort med bilen. Den kjører dit du peker og den gjør det med stor selvsikkerhet.

Det skal bli morsomt å kjøre den på både asfaltbane og glatt vinterføre. De kaller det BMW xDrive intelligent firehjulsdrift. Du kan slå av antispinn og stabilitetskontrollen, men likevel beholde bremsingen på det indre hjulet i sving i kombinasjon med ultrarask fordeling av kraften på front og bakaksel.  

Etter hvert vil utgavene av 1-serie med sterke motorer også komme i xDrive-utgaver. Den leveres for eksempel fra starten med firehjulsdrift i 120 d. 

Ungdomsappel
I mangel av gromlyd fra BMWs klassiske seksere har lydteknikerne designet heftig grov lyd, som kommer ut gjennom høyttalerne når M135i kjøres i sportmodus.

BMW er ikke alene om dette. Jeg mener standardlyden er fin nok, nært til heftig røff firerlyd under pådrag, men den får jeg kun i komfort-modus.

Hakk i clutchplata
De mindre motoriserte utgavene av 1-serie bruker syvtrinns automatisk dobbeltclutch-girkasse (Steptronic), men i M135i bruker BMW åttetrinns automatgirkasse med mulighet for katapultstart (launch control).

Denne fungerer supert i sportmodus inntil du ønsker å akselerere så hurtig som mulig. BMW har lagt inn kraftige rykk med lyd i girskiftene. Ifølge BMWs ingeniører er dette gjort med hensikt for at brukeren skal få racingfølelse. 

Mange valg
«Golf-segmentet» er kanskje det tøffeste bilmarkedet å konkurrere i. BMW har til nå vært unike med sin bakhjulsdrevne kompakt-kombi. Den nye 1-serien oppleves som en selvfølgelighet med forhjulsdrift og firehjulsdrift.

Storbilfølelse. BMW-kvaliteter. Meget gode kjøreegenskaper. Bedre plass. BMW har dessuten bekreftet at det kommer en ren elektrisk «Norges-utgave» også. Mission completed for BMWs del, og jeg gir en god femmer på en skala fra én til seks.

Liker:

  • Kjøreegenskapene med forhjulsdrift
  • Kjøreegenskapene i M135i xDrive

Liker ikke:

  • Falsk gromlyd i M135i
  • Girskiftene i xDrive

Fakta BMW 118 d

Motor:

R4 turbodiesel 1995 ccm

Effekt:

 110 kW (150hk) v/2500-4000 o/min.

Dreiemoment:

350 Nm v/1750 - 4000 o/min.

Mål LxBxH:

432 x 180 x 143 cm

Akselavstand:

267 cm

Bakkeklaring:

15 cm

Egenvekt m/fører:

1555 kg (inkl. fører)

Tillatt totalvekt:

1980 kg

Maks hengervekt:

1300 kg

Bagasjerom:

380/1200 liter

Aks. 0-100 km/t:

8,5 (8,4 aut.) sek.

Toppfart:

218 (216 aut.) km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,44 l/mil

CO2:

116 g/km (WLTP)

Pris fra

459.100 kroner (automat)

 

Fakta BMW M135i xDrive

Motor:

R4 bensinturbo 1998 ccm

Effekt:

 225 kW (306hk) v/4500 – 6250 o/min.

Dreiemoment:

450 Nm v/1750 - 5000 o/min.

Mål LxBxH:

432 x 180 x 143 cm

Akselavstand:

267 cm

Bakkeklaring:

15 cm

Egenvekt m/fører:

1605 kg (inkl. fører)

Tillatt totalvekt:

2085 kg

Maks hengervekt:

Ikke oppgitt

Bagasjerom:

380/1200 liter

Aks. 0-100 km/t:

4,8 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,71 l/mil

CO2:

162 g/km – EU6d-TEMP

Pris fra

621.800 kroner (automat)

 

Prisliste BMW 1-serie

Modell:

Pris:

BMW 118i, manuell

Fra kr. 326.000

BMW 118i Steptronic

Fra kr. 340.200

BMW M135i xDrive Steptronic

Fra kr. 621.800

BMW 118d, manuell

Fra kr. 332.200

BMW 118d Steptronic

Fra kr. 359.100

BMW 120d xDrive Steptronic

Fra kr. 418.400







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer