img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
62 bilder i galleri
Vi har prøvekjørt nye Mazda CX-30
Mazda CX-30 ser ut som om den kjører i hundre når den står stille.

Mazda CX-30 dekker markedssegmentet mellom Mazdas «lille SUV CX-3», og «store SUV CX-5». I praksis en høyreist utgave av den usedvanlig kjøreglade kompakt-kombi-coupéen Mazda 3.

SUV-kompakt
Mazda CX-30 er 4,40 m lang, 1,80m høy, og 2,0m bred med speilene ute. De tekniske målene inneholder et vellykket harmonisk og fartsfylt design.

En tøff front, stilige frontlys, en nydelig coupé-form fra siden og med karosseri-bretter som tar med seg lyset på en spesielt god måte. Bilen «kjører» når du går forbi den ved fortauet. Baklysene er tøft designet. Det oser kraft.

Dufter av premium
Mazda ønsker deg velkommen inn i en coupé, som ikke bare er utformet meget godt og dermed har en høy trivselsfaktor. De innvendige kvalitetene, designen, ergonomien, materialene som er brukt, omtanken for detaljene, og ikke minst setene, er så gode at opplevd kvalitet er premium-klasse.

Lasteterskelen er lav, bagasjerommet stort, bakseteplassen god, og selv om den ytre designen viser en coupé-aktig form, er det god plass til hode og bein i baksetene.

Mazda CX-30s instrumentering er nær identisk med Mazda 3, som også er en god ting. Instrumentene er lettleste, fint opplyst, men konservativt fremstilt. Jeg liker det, mens andre ønsker et mer moderne og digitalisert instrumentdesign.

Senterkonsollen inneholder det sedvanlige kontrollhjulet med direkte tilgang til viktige funksjoner via brytere. Den nydelige «manuelle» volumknappen mm. til stereoanlegget, (BOSE) med spesielt god og nøytral lydgjengivelse uten overdreven basseffekt, er noe Audi har hatt før, og både Mercedes-Benz og BMW med hell kan etterligne nå.

Den store skjermen i overkant av senterkonsollen er klar og god. Du kan skravle med den, berøre eller bruke kontrollhjulet i midtkonsollen. Menyene er greie. En ti minutters innføring og trening er nødvendig – som i alle velutstyrte moderne biler. Det meste er intuitivt.

De nedre gemakker
Ingen rygger er like. Jeg har sjelden sittet bedre i noen bil, målt i forhold til min slingrete S-formete ryggsøyle. En personlig mening. Og det er ikke på grunn av justeringsmuligheter for korsrygg-, lår-, og skulderstøtte.

Mazda har en annen filosofi og tilnærming, der bekkenet omfattes med den største interesse. Deretter følger ryggen, men for Mazda er det like viktig hvordan hodet behandles, stabiliseres og holdes i ro under kjøringen.

Mazda forklarer også om en cockpit og et førermiljø som omfavner føreren. Vi sier oss enig i dette også.

Kjørestillingen, høydejusteringen av setene, rattjusteringen med 7,7 cm tildraging av rattet, head up display i frontruten, samt alle premium-sikkerhetssystemene gjør det til en glede å sette seg bak rattet. 

Det finnes forskjellige utstyrspakker, som for eksempel gjør at fartsholderen fungerer ned til full stopp og opp igjen. I hastigheter under 60 km/t er det køassistent, som i tillegg holder bilens posisjon midt i kjørefeltet.

Autobrems kjenner igjen fotgjengere og syklister også i mørket. Og kameraene i kombinasjon med radar leser situasjoner som skjer i dødvinkler. Ikke bare ved et filskifte, men også i forhold til sideveier, personer som kommer ut blant parkerte biler og lignende.

Det er slike ting, ikke bare de nye påbudte sikkerhetskravene (EU 2021), som gir en premium-følelse i den medium-kompakte Mazda CX-30.

Førproduksjon
I Norge vil Mazda CX-30 foreløpig bare bli solgt med firehjulsdrift i kombinasjon med Mazdas helt nye «selvantennelige» høykomprimerte 180 hk Mazda-hybrid bensinmotoren Skyactive X. Denne nye motoren har vi prøvekjørt i Mazda 3.

På kontinentet vil de kunne velge mellom flere motor-utgaver, samt for- eller firehjulsdrift i CX-30. Vi fikk kjøre produksjonsklare «null-serie biler», prototyper med henholdsvis 2.0 bensin- og 1,8 dieselmotorer.   

En typisk crossover?
Den typiske oppskriften av en kompakt SUV er en stiv oppsetting av fjærer og støtdempere. Den er ikke hardere eller bløtere enn andre, men stiv er den, og den sportslige stivheten står ikke i forhold til motorytelsene. Dette synet kan endres når vi får kjørt bilen med 180 hk.

Mazda sier at deres firhjulsdriftsystem er enkelt, men sammen med automatgiret, motorstyringen og «hjernen» i bilen er summen en meget sporsikker bil.

Det skriver vi under på. Før sving tas noe av kraften fra motoren bort. I sving bremses de innerste hjulene, og ved utgangen det ytterste hjulparet

Suksessfaktorer
At den ser ut til å kjøre i 100 km/t når den står stille er alltid et godt tegn. Dessverre er det bare utenpå.

Vi prøvekjørte 116 d-utgaven med 116 hk og 270 Nm dreiemoment. Det fungerte helt fint, men bilen kjører så fint at den fortjener Norges-valget, den nye Skyactive X-motoren med 180 hk. 

Hvem passer den for?
Mazda CX-30 passer for alle. En lekker høyreist kompakt SUV, med nydelig design, til dels lekkert funksjonelt interiør, et førersete kiropraktorforeningen vil gi en sekser på terningen av, fine skarpe kjøreegenskaper, god plass i forhold til størrelsen.

Pris? Denne artikkelen vil få et ekstra avsnitt om dette utover høsten når prisene er klare. Jeg antyder under 400.000 kroner, fordi det er ikke forventet en elektrisk utgave av bilen.

Normalt ville bilen ha vært en bestselger i Norge, men når åtte av ti nye biler er elektriske er Mazda avhengig av svært aggressiv prising for å selge denne bilen. 

Dette liker vi:

  • Gode kjøreegenskaper
  • Pen design
  • Gode kvaliteter innvendig
  • Meget gode seter foran

Dette liker vi ikke:

  • Tysk SUV-design gir oppskriftsmessig en stiv bil
  • Underlaget kjennes godt
Fakta Mazda CX-30 1.8d

Motor:

4-syl. turbo dieselmotor, 1759 ccm

Effekt:

85 kW (116 hk) v/4000 o/min.

Dreiemoment:

270 Nm v/1600-2600 o/min.

Mål LxBxH:

439 x 179 x 154 cm

Akselavstand:

265 cm

Bakkeklaring:

165 mm

Egenvekt m/fører:

1344 kg

Tillatt totalvekt:

2013 kg

Maks hengervekt:

1300 kg

Bagasjerom:

430/1406 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

11,6 sek. (Aut. 18 tommers hjul)

Toppfart:

179 km/t (Aut. 18 tommers hjul)

Snittforbruk (oppgitt):

0,69 l/mil (aut. 18 tommers hjul)

CO2:

150 g/km (aut. og 18 tommers hjul)

Pris fra:

Ikke fastsatt pga. WLTP





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer