Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Selv om du aldri er i tvil om at dette er en 3-serie Touring, så er den ny tvers igjennom. Selvsagt er kvalitetene og egenskapene BMW-tilhengere setter så stor pris på til stede i rikelig monn. Mer plass, flere praktiske egenskaper, alt du ønsker av ny teknologi og kjøreglede pakket inn i relativt kompakte mål. Les prøvekjøring av 3-serie sedan fra bladet BIL BMW var først ute av premium-produsentene da de kastet seg inn i denne nisjen for mer enn tre tiår siden, og de fikk være alene frem til de tyske erkerivalene fulgte etter på midten av 90-tallet. I dag må vi i tillegg til A-Klasse og A4 stasjonsvogner også regne V60 som en direkte utfordrer, samt enkelte nisjemodeller. Mer plass Legg til økt sporvidde samt BMWs sedvanlige 50:50 vektfordeling mellom akslene, så har du oppskriften på en kjøreglad stasjonsvogn. Økt komfort Baksetepassasjerene nyter godt av ekstra benplass, og ifølge BMW er det plass til tre barneseter, hvorav de to ytterste med Isofix festeanordninger. Automatisk åpning av bakluken er standard på 3-serie Touring, og som vanlig på 3-serie Touring kan vinduet i bakluken åpnes separat når du skal legge inn mindre gjenstander. Bensin og diesel Toppmodellen med dieselmotor er 330d med 265 hk som vi kjørte under den internasjonale presselanseringen. 320d med 190 hk og 318d med 150 hk er bedre tilpasset det norske avgiftssystemet. Sett med norske øyne er det mest spennende at 3-serie Touring fra 2020 for første gang kommer som ladbar hybrid med tilsvarende drivlinje som nå kommer i sedanen 330e. Nye 3-serie Touring har en balanse mellom sportslighet og komfort som få, om noen, konkurrenter kan matche. Ønsker du å fremheve de dynamiske egenskapene kan du bestille bilen med M Sport chassis som reduserer bakkeklaringen med 10 mm. BMW-kunder er nok mer enn gjennomsnittlig opptatt av å skille seg ut med hensyn til individualisering av design og utstyr. Derfor tilbyr BMW 3-serien i fire ulike varianter i tillegg til at kunden kan velge mellom en rekke farger og interiørdesign og bla i en rikholdig utstyrskatalog. Sporty milsluker 330d er en milsluker med høy komfort og eksemplarisk støydemping. Selv i hastigheter godt over 200 km/t på tysk Autobahn er verken motor- eller hjulstøy på noe vis plagsom. Samtidig er bilen leken nok når du utfordrer den ved å velge sportsprogrammet. Noen vil nok oppfatte at de sportslige egenskapene gjør bilen for stiv. I så fall bør man styre unna det adaptive M-chassiset som testbilen var utstyrt med og nøye seg med mer moderat felgdimensjon enn 18-tommere. Rekkesekseren leverer krefter og dreiemoment i overflod og vil neppe ha problemer med å dra en tilhenger på 1800 kg som den er klassifisert for. Legg til en girkasse som skifter så mykt at du knapt legger merke til det, og du har utvilsomt en av de aller beste stasjonsvognene i segmentet. Plug-in Men det blir det endring på fra neste år – da finner den populære drivlinjen for første gang også veien til 3-serie Touring. Økt elektrisk rekkevidde på inntil 55 kilometer etter den strengere WLTP-målemetoden vil for mange dekke det daglige kjørebehovet. Her får du en bil med samlet effekt på 292 hestekrefter og et dreiemoment på 420 Newtonmeter. Du må imidlertid klare deg med litt mindre bagasjerom, og nøye deg med drift på bakhjulene. Sannsynligvis er sistnevnte et problem som løses i overskuelig fremtid – den ladbare 5-serien kan allerede leveres med xDrive.
|