img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Mini Cooper (R56)
BRUKTBIL: Jo større motor – jo morsommere bil. Men det kan også bety flere problemer.

Først publisert i Bil 10-2018.

Historikk
Mini-navnet har naturligvis lang historikk, helt tilbake til en brilliant idé av konstruktøren Alec Issigonis. Men for å holde det enkelt, kan vi heller spore Mini-historikken tilbake til årtusenskiftet. For det er faktisk nesten tjue år siden den første BMW-baserte Mini-modellen kom.

Sent på året i 2000 dro BMW duken av nye Mini. Den hadde trekk fra den originale 50-talls-Minien, men hadde samtidig vokst i alle retninger. Ikke unaturlig for så vidt. Derimot beholdt BMW den opprinnelige Mini-ens forhjulsdrift – noe som slett ikke var åpenbart, basert på en del tidligere moderne Mini-konsepter.

Generasjon to av moderne Mini kom i 2006, og utseendemessig er den veldig lik forgjengeren. Den beholdt blant annet det særdeles upraktiske sentermonterte speedometeret, men heldigvis også de lekne kjøreegenskapene.

Kvalitet
Det er en ting Mini har til felles med Mercedes G-wagen, og det er noe man fort legger merke til bak rattet: Det er veldig mange flere insekt som treffer frontruta enn i andre biler. Grunn? Den er veldig bratt, så luftstrømmen tar ikke med seg insektene over ruta; de klasker rett i. Kanskje er dette grunnen til at Dekra nevner høyt antall tilfeller steinsprut for Mini også? Sprukne frontruter i hvert fall et «problem» med Mini.

Cooper S-modellene kan slite med registerkjedet. Hyppig oljeskift, og jevne påfyllinger (til maks-nivå) kan forhindre trøbbel. I 2010 kom en ny motor til Cooper S-modellen, kjent som N18. Denne går for å være langt mer pålitelig enn den tidligere N14-motoren. En annen kjent utfordring er bensinpumpa. Lite å gjøre annet enn å bytte når den ryker.

Andre problemer Mini-eiere melder om, er rasling i interiøret. Sjekk også lyktene for fukt – et kjent problem, ifølge Dekra.

Drivlinje/karosseri
Mini med minste motor heter Mini One. Den er beskjedent motorisert (95 hk), og jeg vil anbefale å finne en Cooper-modell i stedet. Stylingelementer løfter det visuelle, og med 120 hestekrefter er den 1065 kilo lette bilen ganske så artig. Cooper S med 175 hester (184 i den oppgraderte N18-utgaven) er en skikkelig lommerakett, mens en egen John Cooper Works er hysterisk morsom, men også veldig stiv.

Diesel-motorer er også tilgengelig som enten One D eller Cooper D – men bak rattet i Mini trives man best med bensinmotor under panseret.

En klassisk Mini er tredørs, men denne generasjonen Mini ga liv til en rekke andre karosseriformer. Den mest åpenbare er Mini Clubman – den stasjonsvognaktige doningen med selvmordsdør på passasjersiden for baksetene og to-delt bagasjedør bakerst.

Mini Countryman og senere Paceman dukket opp som crossover-alternativ, og for å komplettere det hele gikk Mini bananas med en Roadster-versjon og en Coupé-versjon – begge ekstra trange utgaver av en allerede liten bil. Vårt tips: Gjør det enkelt, og gå for en ordinær tredørs, eventuelt den vanlige kabriolet-versjonen.

Sikkerhet
***** (fem stjerner)

Mini ble testet av Euro NCAP i 2007, og gav den lille bilen fem stjerner. Voksne i forsetene satt trygt i en Mini, men knær og lår var utsatt i en frontkollisjon, kunne organisasjonen konkludere med. Faktisk var det i sidekollisjon Mini fremsto som best. Fotgjengersikkerheten var det ikke så viktig med – den scorer jevnt over blodrødt i NCAP-rapporten.

Odd Erik Skavold Lystad

+/-

+ Mye kjøreglede
+ Kompakte dimensjoner
+ Godt utvalg av motorer
 

- Trang i baksetene
- Trøbbel med Cooper S
- Steinsprut og insekt i frontruta

Tilbakeblikk

Bil 12/2006
De fleste må se to ganger for å oppdage at dette er en splitter ny bil. Fortsatt har den et hjul i hvert hjørne, et blidt ansikt og runde former. Mer metall og mindre glass er en grei oppskrift på økt sikkerhet og mindre støy.

Kvalitetsfølelsen er hevet mange hakk i interiøret. Borte er den billige plasten, nå er det kvalitet på nivå med det du forventer å finne i en tysk kvalitetsbil. Mini har ingen grunn til å skjemmes når den møter større familiemedlemmer fra Bayern.

Bruktbilutvalg

Det er i skrivende stund rundt 150 Mini-er av denne årgangen til salgs på BilNorges bruktbilsøk og Finn.no (tredørs og kabriolet). Det er fullt mulig å finne en bil til rundt 50.000 – men da er det kanskje bedre å gå for en fin første-generasjon. Ved rundt 75.000 begynner de interessante eksemplarene å dukke opp.

Konkurrentene

Audi A1
+ Mer praktisk, mer moderne
- Fortsatt trang, lite sjarmerende

Fiat 500
+ Veldig søt, grisegøy Abarth
- Liten, ikke feilfri

Smart fortwo
+ Ekstremt kompakt, vekker oppsikt
- Rar girkasse, mange kompromisser

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer