img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Marginalisert Mercedes
PRØVEKJØRT: Premium kompakt crossover med bensin- eller dieselmotor? Det kan ikke være annet enn Mercedes B-klasse. Men er den i ferd med å pådra seg gubbestempel?

Først publisert i Bil 5-2019.

Alt er egentlig på skinner med Mercedes nye B-klasse. 4,53 meter lang, 1,56 meter høy og variabelt bagasjerom gjør B-klassen velegnet som familiebil for ikke altfor store familier. Jeg er likevel redd den er i ferd med å bli en marginal bil.

Til å være en høybygd crossover kjører Mercedes B bra, støyer lite, du sitter godt både foran og bak, takhøyden bak gjør det mulig å sitte der for ganske høyvokste og fordi føttene kan stikkes inn under setet foran, vil beinplassen nesten alltid oppleves som svært god. Dette kan være grunnen til at det går mange B-klasse som taxi.

Tredje generasjon
Ny B-klasse scorer høyere på så godt som alle målbare verdier sammenliknet med modellen som erstattes. Den er sikrere enn noen annen kompakt Mercedes tidligere og inneholder et vell av førerstøttefunksjoner.

Bortsett fra høyere sitteposisjon gjenkjennes så godt som hele interiøret fra A-klassen, og for den saks skyld flere Mercedes-modeller, med den digre skjermen som egentlig består av to sammenkoplede og sylskarpe skjermer. Den til venstre viser all nødvendig kjøreinformasjon, mens skjermen til høyre primært er der for infotainment-teknologien.

Takk og pris for manuell betjening: På en slisse under tre store luftdyser kontrolleres klimaanlegget.

Via berøringsplaten på midtkonsollen (den har egen håndhviler og klikkfunksjoner) holdes styr på mange av funksjonene på dashbordskjermen med mindre du velger å styre dem fra rattet. Ved siden av berøringsplaten, og gjemt på høyde side av denne, sitter også volumhjulet for lydvolumet sammen med knottene for radio/media og navigasjon/kart.

Men de har du lite bruk for. De er mer der for syns skyld og for dem som ikke føler seg fortrolig med berøringsflater.

Rattfunksjoner 
Det aller meste kan og bør styres fra rattet i Mercedes B-klasse. Via en liten, men lettstyrt berøringsflate for venstre tommel velger du blant alle skjermbildene i instrumentskjermen. 

Med tommelen aktiveres og innstilles også den adaptive cruisekontrollen med køfunksjon og du velger avstand til forankjørende.

På samme måte styres alle innstillinger på senterskjermen inkludert telefonbruk og lydvolum på anlegget med høyre tommel.

Eller du kan via MBUX i standardpakken velge stemmestyring. Bare å si «Hey Mercedes», og fortsett med å fortelle bilen hva den skal gjøre som eksempelvis å finne fram til radiokanalen du ønsker å lytte til.

Sånn sett er sannsynligvis Mercedes det bilmerket som for tiden er kommet lengst i å ta i bruk digitalteknologi orientert mot brukeren.

At bilen nesten kjører av seg selv på godt oppmerket flerfeltsvei skulle derfor være unødvendig å nevne.

I det hele tatt er B-klasse er lett å like.

Ikke ledning 
Likevel står ikke kundene i kø slik de gjorde for fire år siden. Snarere tvert om. Etter total makeover av A-klassen, skal det ikke mye til før B-klassen ender opp som «gubbealternativet».

"Ladeledning følger ikke med, og du kan ikke kjøpe den som ekstrautstyr heller", skrev kollega Skar da han testet bilen for bladet Bil i vår. Dette har endret seg nå - snart er bilen klar som ladbar hybrid med god elektrisk rekevidde.

Fra å ha vært et rullende laboratorium i første og andre generasjon, er nå B-klasse bare den største og den mest familievennlige av de kompakte Mercedes-modellene. Til tross for begrenset rekkevidde og mangel på hurtiglademulighet var det likevel den elektriske varianten som gjorde B-klasse til Mercedes' mest kjøpte bilmodell i et par år.

BMW 225xe 
Forklaringen på at B-klassen lett ender opp som en marginal modell i Norge er å finne hos konkurrenten. BMW 2-serie Active Tourer, som riktignok er en tanke kortere, men koster omtrent det samme, kan lades og sparker derfor fra med 88 flere hester og nær dobbelt moment. Og kanskje viktigst for mange: BMW trekker på alle fire via elektrisk drift på bakhjulene. Det siste er viktig for fire av ti norske bilkjøpere som velger drift på alle hjul. 

225xe kommer svært gunstig ut avgiftsmessig 15.636 kroner vs 81.183 kroner i engangsavgift. BMW-en gir totalt mest bil for pengene. 530.000 for innstegsmodellen av B-klasse føles stivt, selv med mye utstyr.

A i bunnen 
B-klasse bygges over samme tekniske lest som blant annet A-klassen og tilbys derfor med det samme motorprogrammet: 1,3-liters bensinmotor med 136, alternativt 163 hk eller dieselvariantene 1,5 l/116 hk, 2,0 l/150/190 hk, de kraftigste dieselmotorene med åttetrinns automatkasse, alle de andre motorene med sju trinn. Manuelt gir får du ikke i Norge og firehjulsdrift kommer litt senere.

Uvisst av annen grunn en for tradisjonens skyld velges gir med en spak på høyre side av rattet. Nå er den tynn og oppleves simpel i forhold til hva jeg er vant til fra Mercedes og i forhold til kvaliteten på resten av interiøret.

Bensinmotorene er et fellesprosjekt med Nissan/Renault, så du finner igjen basisversjon av samme motor i oppgradert Nissan Qashqai, men med annen motorstyring og effektuttak.

1,3 liter og 136 hk/200 Nm i moment fremkaller ikke AMG-opplevelsen i Mercedes B, men der skal den heller ikke være. 0,60 liter/mil i testforbruk er derimot bra for en såpass stor bensinbil.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer