Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 5-2019. Alt er egentlig på skinner med Mercedes nye B-klasse. 4,53 meter lang, 1,56 meter høy og variabelt bagasjerom gjør B-klassen velegnet som familiebil for ikke altfor store familier. Jeg er likevel redd den er i ferd med å bli en marginal bil. Til å være en høybygd crossover kjører Mercedes B bra, støyer lite, du sitter godt både foran og bak, takhøyden bak gjør det mulig å sitte der for ganske høyvokste og fordi føttene kan stikkes inn under setet foran, vil beinplassen nesten alltid oppleves som svært god. Dette kan være grunnen til at det går mange B-klasse som taxi. Tredje generasjon Bortsett fra høyere sitteposisjon gjenkjennes så godt som hele interiøret fra A-klassen, og for den saks skyld flere Mercedes-modeller, med den digre skjermen som egentlig består av to sammenkoplede og sylskarpe skjermer. Den til venstre viser all nødvendig kjøreinformasjon, mens skjermen til høyre primært er der for infotainment-teknologien. Takk og pris for manuell betjening: På en slisse under tre store luftdyser kontrolleres klimaanlegget. Via berøringsplaten på midtkonsollen (den har egen håndhviler og klikkfunksjoner) holdes styr på mange av funksjonene på dashbordskjermen med mindre du velger å styre dem fra rattet. Ved siden av berøringsplaten, og gjemt på høyde side av denne, sitter også volumhjulet for lydvolumet sammen med knottene for radio/media og navigasjon/kart. Men de har du lite bruk for. De er mer der for syns skyld og for dem som ikke føler seg fortrolig med berøringsflater. Rattfunksjoner Med tommelen aktiveres og innstilles også den adaptive cruisekontrollen med køfunksjon og du velger avstand til forankjørende. På samme måte styres alle innstillinger på senterskjermen inkludert telefonbruk og lydvolum på anlegget med høyre tommel. Eller du kan via MBUX i standardpakken velge stemmestyring. Bare å si «Hey Mercedes», og fortsett med å fortelle bilen hva den skal gjøre som eksempelvis å finne fram til radiokanalen du ønsker å lytte til. Sånn sett er sannsynligvis Mercedes det bilmerket som for tiden er kommet lengst i å ta i bruk digitalteknologi orientert mot brukeren. At bilen nesten kjører av seg selv på godt oppmerket flerfeltsvei skulle derfor være unødvendig å nevne. I det hele tatt er B-klasse er lett å like. Ikke ledning "Ladeledning følger ikke med, og du kan ikke kjøpe den som ekstrautstyr heller", skrev kollega Skar da han testet bilen for bladet Bil i vår. Dette har endret seg nå - snart er bilen klar som ladbar hybrid med god elektrisk rekevidde. Fra å ha vært et rullende laboratorium i første og andre generasjon, er nå B-klasse bare den største og den mest familievennlige av de kompakte Mercedes-modellene. Til tross for begrenset rekkevidde og mangel på hurtiglademulighet var det likevel den elektriske varianten som gjorde B-klasse til Mercedes' mest kjøpte bilmodell i et par år. BMW 225xe 225xe kommer svært gunstig ut avgiftsmessig 15.636 kroner vs 81.183 kroner i engangsavgift. BMW-en gir totalt mest bil for pengene. 530.000 for innstegsmodellen av B-klasse føles stivt, selv med mye utstyr. A i bunnen Uvisst av annen grunn en for tradisjonens skyld velges gir med en spak på høyre side av rattet. Nå er den tynn og oppleves simpel i forhold til hva jeg er vant til fra Mercedes og i forhold til kvaliteten på resten av interiøret. Bensinmotorene er et fellesprosjekt med Nissan/Renault, så du finner igjen basisversjon av samme motor i oppgradert Nissan Qashqai, men med annen motorstyring og effektuttak. 1,3 liter og 136 hk/200 Nm i moment fremkaller ikke AMG-opplevelsen i Mercedes B, men der skal den heller ikke være. 0,60 liter/mil i testforbruk er derimot bra for en såpass stor bensinbil.
|