Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg liker Skoda og jeg liker Kamiq. Den er det perfekte svaret på spørsmålet fra store deler av Europa om en kompakt bil i grenselandet mot SUV. Like fullt tror ikke importøren det vil være mulig å selge flere enn 500 Kamiq neste år, og forklaringen er å finne i den skyhøye interessen for elektriske biler, og særlig om de er kompakte og litt høyreiste. Kamiq hører ikke hjemme i Skodas kommende elbilprogram. Ikke 4x4 Firehjulsdriften, som er Skodas store salgsfortrinn i Norge, har fabrikken allerede valgt bort. Norsk bønn om 4x4-hjelp har så langt druknet i den overordnede europeiske beskjeden om at drift på forhjulene holder. Selv med tre tilgjengelige bensinmotorer, 1,0/95 hk, 1,0/115 hk og 1,5/150 hk, ser det ut til at tre sylindre og 115 hk i kombinasjon med sjutrinns DSG-automat passer bra for Norge. Men hva bilen skal koste er fortsatt ikke klart. Kongelig bakseteplass Det beste med Kamiq mener jeg er bilens pakking, at den er akkurat så høy at det nærmer seg kongelig bakseteplass. Du sitter høyt, men har likevel god takhøydereserve. Stor åpning mellom B-stolpen og baksetet gjør det lett å komme inn og ut av bilen, og om ikke setene foran står i nedre posisjon er det god plass til å stikke føttene under setet. Ikke like praktisk som Karoq Men i forhold til utgåtte Skoda Yeti (like lang, men mer SUV) er ikke Kamiq i nærheten så oppfinnsomt laget. Sånn sett overtok Karoq for Yeti. Kamiq har faste seter bak. Ei heller kan de lengdereguleres. Til gjengjeld vil det være mulig å bestille bilen med nedfellbar passasjerforseterygg, så inntil 2,4 meter lange gjenstander kan fraktes inne i bilen, den leveres mot noen kroner ekstra med Virtual Cockpit, altså et instrumentbord hvor informasjonen presenteres med ulike designvalg på skjermen uten at noe av den er låst til faste, klokkeliknende oppsett. Heia Amundsen Bagasjerommet på 400 liter (1395 med bakseteryggene lagt ned), er ikke klassens største, men hevbart gulv gir mulighet for lasterom inn til forseteryggene. Men flatt er det ikke. Tre sylindere og 115 hk gjør ikke Kamiq til en kamuflert Porsche, og kjøreopplevelsen er langt mer avslappet enn sportslig. Likevel skjer det noe når sportsknappen trykkes inn, demperne strammes og styringen skjerpes. Men det merkes først i motorveifartsområder langt over norske maksimalgrenser. Viktige konkurrenter til Kamiq vil være Suzuki SX4, Peugeot 3008, Kia Niro, Mazda CX-3, Skodas egen Scala og Karoq samt VW Golf og VW T-Roc.
Kilde: OFV / Produsent
|