img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Skodas lille by-SUV
Skoda Kamiq er først og fremst en kjekk by-SUV som i Norge møter betydelig konkurranse fra de kompakte elbilene.

Jeg liker Skoda og jeg liker Kamiq. Den er det perfekte svaret på spørsmålet fra store deler av Europa om en kompakt bil i grenselandet mot SUV.

Like fullt tror ikke importøren det vil være mulig å selge flere enn 500 Kamiq neste år, og forklaringen er å finne i den skyhøye interessen for elektriske biler, og særlig om de er kompakte og litt høyreiste. Kamiq hører ikke hjemme i Skodas kommende elbilprogram.

Ikke 4x4
Derfor opptrer importøren også høyst nølende til å ta hjem 4,24 meter lange Kamiq med dieselmotor.

Firehjulsdriften, som er Skodas store salgsfortrinn i Norge, har fabrikken allerede valgt bort. Norsk bønn om 4x4-hjelp har så langt druknet i den overordnede europeiske beskjeden om at drift på forhjulene holder.

Selv med tre tilgjengelige bensinmotorer, 1,0/95 hk, 1,0/115 hk og 1,5/150 hk, ser det ut til at tre sylindre og 115 hk i kombinasjon med sjutrinns DSG-automat passer bra for Norge.

Men hva bilen skal koste er fortsatt ikke klart.

Kongelig bakseteplass
Kamiq har kombien Scala i bunnen, og Scala koster med 115 hk motor rett over 300.000 kroner. Siden storebror Karoq begynner på 331.500 kroner, er det naturlig at Kamiq prises et sted mellom de to, kanskje helt ned mot 300.000 kroner.

Det beste med Kamiq mener jeg er bilens pakking, at den er akkurat så høy at det nærmer seg kongelig bakseteplass. Du sitter høyt, men har likevel god takhøydereserve.

Stor åpning mellom B-stolpen og baksetet gjør det lett å komme inn og ut av bilen, og om ikke setene foran står i nedre posisjon er det god plass til å stikke føttene under setet.

Ikke like praktisk som Karoq
Skoda markedsføres under begrepet «Simply Clever» og den tsjekkiske og VW-eide produsenten er ganske flink til å finne på smarte løsninger og spesialiteter som paraply i førerdøren (kjempesmart) og isskrape i tanklokket.

Men i forhold til utgåtte Skoda Yeti (like lang, men mer SUV) er ikke Kamiq i nærheten så oppfinnsomt laget. Sånn sett overtok Karoq for Yeti. Kamiq har faste seter bak. Ei heller kan de lengdereguleres.

Til gjengjeld vil det være mulig å bestille bilen med nedfellbar passasjerforseterygg, så inntil 2,4 meter lange gjenstander kan fraktes inne i bilen, den leveres mot noen kroner ekstra med Virtual Cockpit, altså et instrumentbord hvor informasjonen presenteres med ulike designvalg på skjermen uten at noe av den er låst til faste, klokkeliknende oppsett.

Heia Amundsen
Naviskjermen, den største infotainmentpakken heter naturligvis Amundsen, oppkalt etter polarhelten, kan stemmestyres via «okey, Laura». Så langt hverken snakker eller forstår hun norsk.

Bagasjerommet på 400 liter (1395 med bakseteryggene lagt ned), er ikke klassens største, men hevbart gulv gir mulighet for lasterom inn til forseteryggene. Men flatt er det ikke.

Tre sylindere og 115 hk gjør ikke Kamiq til en kamuflert Porsche, og kjøreopplevelsen er langt mer avslappet enn sportslig.

Likevel skjer det noe når sportsknappen trykkes inn, demperne strammes og styringen skjerpes. Men det merkes først i motorveifartsområder langt over norske maksimalgrenser.

Viktige konkurrenter til Kamiq vil være Suzuki SX4, Peugeot 3008, Kia Niro, Mazda CX-3, Skodas egen Scala og Karoq samt VW Golf og VW T-Roc.

Fakta Skoda Kamiq

Tekst

Skoda Kamiq – 115 hk

Skoda Karoq – 115 hk

Skoda Scala – 115 hk

Motor:

3 syl turbo bensinmotor, 999 ccm

3 syl turbo bensinmotor, 999 ccm

3 syl turbo bensinmotor, 999 ccm

Effekt:

85 kW (115 hk) v/5000 o/min

85 kW (115 hk) v/5000 o/min

85 kW (115 hk) v/5000 o/min

Dreiemoment:

200 Nm v/2000 - 3500 o/min.

200 Nm v/2000 - 3500 o/min.

200 Nm v/2000 - 3500 o/min.

Drivlinje:

7A/DSG, forhjulsdrift7A/DSG, forhjulsdrift

7A/DSG, forhjulsdrift

 

Mål LxBxH:

424/179/153 cm

438/184/160 cm

436/179/147 cm

Akselavstand:

265,1 cm

263,8 cm

264,9 cm

Bakkeklaring:

18,8 cm

17,2 cm

14,9 cm

Egenvekt m/fører:

1409 kg

1361 kg

1229 kg

Tillatt totalvekt:

1765 kg

1884 kg

1679 kg

Maks hengervekt:

1200 kg

1200 kg

1200 kg

Bagasjerom:

400 - 1395 liter

521 – 1630 liter

467 – 1410 liter

Aks. 0-100 km/t:

10,0 sek.

10,7 sek

9,9 sek

Toppfart:

193 km/t

186 km/t

199 km/t

Forbruk (oppgitt):

0,55-068 l/mil (WLTP)

0,69 l/mil (WLTP)

0,60 l/mil (WLTP)

CO2:

125 - 154 g/km (WLTP)

157 g/km (WLTP)

136 g/km (WLTP)

Pris fra:

Ikke klar

kr. 331.500

kr. 302.000

Kilde: OFV / Produsent


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer