img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Nå kan du få inntil 50.000 kroner i støtte til elektrisk varebil
Posten Norge benyttet seg av støtteordningen med en gang da den ble lansert i dag og bestilte 20 elektriske varebiler. Norges Bilbransjeforbund mener inndelingen av støttesatsene burde vært gjort annerledes.

Støtten til elvarebil inngår i Nullutslippsfondet, som er i størrelsesorden 1,1 milliarder kroner, og skal bidra til å kutte utslipp i næringstransporten gjennom en effektiv utrulling av nullutslippsløsninger.

I dag lanserte Enova støtte til kjøp av elektriske varebiler som det første tiltaket med midler fra fondet.

Tre nivåer
Med den nye støtteordningen kan kjøpere av elektriske varebiler få inntil 50.000 kroner i støtte per ny bil man kjøper. 

Tilbudet har faste støttesatser basert på bilens motoreffekt:

  • Elvarebiler med under 80 hestekrefter får 15.000 kroner
  • Elvarebiler med mellom 80 og 120 hestekrefter får 25.000 kroner
  • Elvarebiler med over 120 hestekrefter får 50.000 kroner

Støttetilbudet gjelder kun ved førstegangsregistrering av bilen.

Bedriftene må søke om støtte før de kjøper bilen, men søknadsprosessen er automatisert og under normale forhold skal søkerne få svar innen få minutter, ifølge Enova.

I tillegg til støtte til selve kjøretøyet, kan bedriftene kan også få støtte til én lader per elvarebil som er støttet av Enova. Her gir Enova et fast beløp på 5.000 kroner per lader.

Fire hestekrefter unna maksbeløpet
Det er ikke definert hvor mye av Nullutslippsfondet som skal gå til elektriske varebiler. Enova kan – og vil trolig – innen utgangen av 2020 lansere flere støtteordninger som skal ha en del av det samme fondet.

– Men klarer man å bruke opp den første milliarden på elektriske varebiler, regner jeg med det kommer mer penger, sier Stig Morten Nilsen adm. dir. i Norges Bilbransjeforbund til YrkesBil.

Nilsen forklarer at Enova og bilbransjen har  samarbeidet i to løp før lanseringen av støtteordningen:

Enova har hatt direkte kontakt med norske bilimportører som har elektriske varebiler i programmet sitt, mens NBF blant annet har hatt rollen med å sikre at løsningen kommer til å fungere ute hos forhandlerne.

– Beslutningen om hvordan støttemodellen skulle legges opp, med støttebeløpene og inndelingen i de tre nivåene, har Enova alene besluttet. Der har ikke bransjen vært direkte involvert, sier Nilsen.

– Hva tenker du og bransjen om inndelingen av støttebeløp basert på motoreffekt?

– Hvis vi skulle valgt modell for differensiering, tror jeg vi ville lagt andre kriterier enn hestekrefter til grunn.

– Hvilke kriterier?

– For eksempel nyttelast og/eller rekkevidde, eller lignende parametere. Modellen med hestekrefter får litt rare utslag. En av bilene som står her har 82 hestekrefter, mens konkurrenten har 67. Da blir det stor differanse.

– Se på Mercedes-Benz eVito, som er den nyest ankomne modellen her, den mangler fire hestekrefter på å få 50.000 kroner – og får bare 25.000 kroner. Slike utslag kommer vi til å se flere av. 

– Hva tenker du om det?

– Det er klart at dersom eVito hadde fire hestekrefter mer og støtten var 50.000 og ikke 25.000 kroner, ville det åpenbart hatt en effekt. Men Enova har allerede invitert oss til et møte for å evaluere støtteordningen konkret på beløpsstørrelse og på innretning.

– Så dere ble ikke spurt på forhånd?

– Nei. Enova alene bestemte beløpsstørrelsen og inndelingen av de ulike nivåene. Vi mener at vi som en nøytral interesseorganisasjon for alle bilmerker kunne hatt en rådgivende rolle, men det har de altså invitert til nå, så jeg regner med vi får frem våre synspunkter der.

– Enklest mulig
Da YrkesBil først spør Nils Kristian Nakstad, direktør i Enova, om bakgrunnen for at støtteordningen er utelukkende basert på hestekrefter, sier han at modellen er utviklet i samarbeid med bilbransjen.

Men da vi forteller at NBF-sjefen sa at de ikke hadde fått komme med innspill til dette, sjekker Nakstad med sin egen kommunikasjonsrådgiver og kommer tilbake med følgende svar:

– Inndelingen er i hovedsak drevet frem av et ønske om å gjøre søknadsbehandlingen så enkel og effektiv som mulig. Bransjen var nok involvert, eller i alle fall informert om det, sier Nakstad.

– NBF mener parametere som nyttelast og rekkevidde burde vært vektlagt – hva sier du til det?

– Vi fant ut at den mest objektive og rendyrkede opplysningen, som gjør det mulig for oss å sortere på, er motoreffekten. Her får vi opplysninger fra kjøretøyregisteret. Slik vi har forstått det vil merkostnaden ved å velge elvarebil variere med den effekten, og ikke i like stor grad som følge av andre ting, som nyttelasten, sier Nakstad.

Han understreker samtidig at Enova vil være lydhøre overfor bransjen når man begynner å høste erfaringer om hvordan støtteordningen fungerer i praksis.

– Vi er opptatt av at våre tiltak treffer bransjens behov, derfor må vi videreutvikle og opprettholde vår nære dialog med bransjen. Målet er at forhandlerne skal oppleve at nivået på støtten og trinn-inndelingen er riktig. Vi skal ha første evalueringsmøte med bransjen på denne siden av nyttår.

– Og da blir det muligheter for justeringer?

– Ja, her må justere både opp og ned dersom det viser seg at vi ikke har truffet helt med dagens modell.

Posten får en million
YrkesBil snakket med flere representanter fra importørene av de elektriske varebilmodellene på dagens lansering.

Maxus-ansvarlig, Espen Kristoffersen i RSA, smilte fra øre til øre. Modellen EV80 har nok motoreffekt til å få 50.000 kroner i støtte, og det satte åpenbart fart i salget umiddelbart.

– Posten ringte meg nå og sa at de kjøper 20 biler. Det var selvfølgelig planlagt, men det at støtteordningen trår i kraft nå ble utløsende, sier Kristoffersen.

Dermed har Posten allerede forsynt seg med en million av den drøye milliarden i Nullutslippsfondet.

Jenny Skagestad, rådgiver for storby og transport i Zero, mener staten, kommunene og fylkeskommunene nå må følge opp med å stille krav til utslippsfri levering av varer og tjenester i alle anbud.

– Regjeringen må sikre at alle statlige virksomheter stiller klimakrav til transporten av varer og tjenester. Zero mener det er ingenting som står i veien for at regjeringen nå følger opp målsettingen gjennom konkret politikk. Leverandører leverer teknologi, og næringslivet har allerede banet vei og tar i bruk nullutslippsløsninger, understreker Skagestad.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer