img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Buss + Batteri = Sant (dessverre)
KOMMENTAR: Onsdag startet en stor konferanse i Oslo om utslippsfrie busser. Ifølge programmet er ikke trolleybussen nevnt med et ord. Den som kunne blitt et norsk industrieventyr.

Det er Kollektivtrafikkforeningen, Ruter og Nordisk energiforskning som sammen med organisasjonen ZERO inviterer til Nordisk konferanse om utslippsfrie busser i to dager.

Bakgrunnen er den såkalte mobilitetsuka i Oslo. Hele bakteppet er skissert slik:

«I 2019 skjer det store gjennombruddet for utslippsfrie busser i Norge og Norden. I løpet av de neste månedene blir det totalt over 170 utslippsfrie busser i drift i Norge i Drammen, Kristiansand, Stavanger, Lillehammer, Trondheim, Akershus og Oslo. Tilsvarende utrulling av utslippsfri busser skjer nå i hele Norden. Målet med konferansen er å lære av erfaringene til nå med planlegging og gjennomføring av anbud, oppstart og drift».

Utslippsfritt i denne sammenhengen betyr åpenbart batterielektriske busser. 

Det ser ut som det er bare meg som påstår at for bytrafikk er en batterielektrisk buss like logisk som en batterielektrisk trikk. Eller omvendt: Hvis trikken kan bruke ledninger i luften for å hente drivstoff, hvorfor kan ikke da også en buss?

Norge viste tidlig hvordan dette kunne gjøres.

A-125 var av typen «Metropolitan Coach», bygd av American Car & Foundry i 1928, og dannet forbilde for Sporveiens senere busser. Foto: Byarkivet

Pionerene på Strømmens Værksted utenfor Oslo bygde tidlig sensasjonelle lettmetallbusser. På slutten av 20-tallet kom det flere spennende konstruksjoner. Det startet med de firkantede «Metropolitan Coach»-versjonene som sakte og sikkert utviklet seg til både «Makrellkassen» og «Gyngehesten».

Men dette var kjærlige klengenavn. Både passasjerer og ansatte hos Oslo Sporveier elsket disse bussene. Utviklingen gikk også mer og mer i retning av selvbærende konstruksjoner og i 1935 var den revolusjonerende generasjonsendringen på plass.

At de nye konstruksjonene ble kalt Turbinbussene, sier også litt om et meget avansert eksteriørdesign.

Men alt var i forkant av hva resten av verden hadde sett.

Det selvbærende karosseriet med alle braketter var så lett at det kunne løftes av fire mann. Flat motor under gulvet, brukte ikke noe av passasjerplassen. Momentomformer fjernet clutchpedalen. Uavhengig opphengning av alle hjulene – ikke ulikt en moderne Formel 1-geometri.

På slutten av 30-tallet ble en av dem bygget om som trolleybuss. Så tilfredsstillende var den at ytterligere ti fulgte etter. Disse rutene viste seg så vellykket rutene under den drivstoffknappe krigen at da freden kom planla Oslo Sporveier et stort, utvidet trolleybussnett.

Først bygget Strømmen en treakslet prototype, den var litt vanskelig å ha med å gjøre, så den ble selvfølgelig kalt «Svigermor» (på bildet over - Foto: Sporveismuseets arkiv).

Men resultatet ble 50 busser til Sporveiene – tilbake til toakslede konstruksjoner – og både Stavanger, Bergen og Drammen fikk sine.

Og det var ikke slutt med det – i 1951 fikk Oslo Sporveier 10 trolleybusser til. Denne gang helnorske, med elektrisk utstyr fra NEBB.

Men så ble trolleybussnettet av en eller annen grunn krympet og har endt opp som et åpenbart totalt bortglemt miljøpositivt, fleksibelt, effektivt kollektivtransportmiddel.

Det er ingen grunn her til å minne om hvilke fordeler en 20 tonns elektrisk buss har fremfor en 60 tonns elektrisk trikk (med samme kapasitet).

Men det kan være grunn til å spørre om hvorfor strøm fra ledning ikke ses på som fordelaktig sammenliknet med strøm fra tunge, kostbare batterier med negativt klimagassavtrykk – når vi snakker bybuss.

De av konferansens deltakere som har vett på å stikke innom Oslos fantastiske Sporveismuseum vil også kunne møte en skikkelig, ekte trolleybuss der (den på bildet over her - Foto: Sporveismuseet). En av dem som gjorde en formidabel tjeneste blant annet under hovedstandens OL-arrangement i 1952.

Og en buss som kunne ha blitt et helnorsk industri-eventyr. Her viste Norge i praksis at vi lå i tet i verden når det gjalt et viktig bidrag til kollektivtransport.

Men av en eller annen grunn var det bare Øst-Europa som holdt fast på alle trolleybussens opplagte fortrinn.

Heldigvis er det stadig flere av de toneangivende byene i Europa som gjenoppdager fenomenet.

Ikke Oslo imidlertid, som investerer 9 milliarder i forhistoriske jerntrikker, og gleder seg over overkomplisert elbusser.









toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer